De invloed van Location Based Services als FourSquare

15 mei 2011, 06:37

Was Location Bsed Services in 2007 nog een toverwoord, tegenwoordig is het standaard een onderdeel van de marketingmix van iedere e-marketeer. FourSquare, een van de bekendste LBS diensten van dit moment, heeft momenteel 9,3 miljoen gebruikers. Met de uitrol van nieuwe functionaliteiten en platformen zal het niet lang meer duren of de 10 miljoen is een feit. Inmiddels hebben onderzoekers de diensten ook ontdekt. Hoewel het ene onderzoek positiever is dan het andere lijkt de verdere professionalisering (het leveren van toegevoegde waarde) van deze in mijn ogen zeer interessante markt dichtbij. En wat is de invloed van FourSquare? SocialMediaToday deed onderzoek:

Op SocialMediaToday staat een interessant artikel over de invloed van FourSquare door gebruik van badges, tips en specials. De belangrijkste uitkomsten:

59% van de gebruikers zoekt via FourSquare minimaal 1 keer per week naar lokale bedrijven.

86% van de gebruikers checkt minimaal 1 keer per dag in.

48% van de gebruikers vindt badges erg belangrijk

58% van de gebruikers gaat naar een plek om een specifieke badge te krijgen

19% van de gebruikers laat zich in meer of mindere mate beïnvloeden door een Special om naar een plek te gaan.

34% van de gebruikers wil de titel van Mayor erg graag terug en keert terug naar de bewuste plek.

19% van de gebruikers wil graag plekken bezoeken waar veel andere gebruikers ingecheckt zijn.

En Gowalla? Gowalla – ja die zijn er ook nog – is al 9 maanden bezig is om hun dienstverlening achter de schermen om te bouwen naar iets anders. Gowalla CEO Josh Williams vertelt op Mashable.com: This is not an application purposed to drive foot traffic to merchants or an intended intermediary for discovering nearby friends. Gowalla is for crafting the narrative of your life, as defined by the places you go, the people you meet and the photos you capture

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

5 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Ik blijf toch gewoon Feest.je gebruiken. Werkt fijner vind ik en het is Nederlands. Mijn checkins op Feest.je komen ook gewoon op Hyves, Twitter, Facebook en Foursquare als je dat wil.

    Ik vind het animo voor LBS in Nederland trouwens nog niet optimaal. Veel ondernemers/mkb snappen het nog niet of willen het gewoonweg (nog) niet zien. Dat gevoel heb ik nu in ieder geval.


    15 mei 2011 om 07:26
    Diana Russo

    Interessante uitkomsten over de invloed van het gebruik van Foursquare.

    Ik ben benieuwd naar NL’se stats van LBS en dan vooral Foursquare.

    Iemand?

    Vanuit organisatieperspectief vind ik de mogelijkheden voor HR/P&O ook interessant: plaatsen van vacatures, zodat die zichtbaar worden als je op de locatie incheckt. Of inzicht welke interimmers,flexkrachten of zp-ers er ‘in de aanbieding/spotlight’ staan als je bij een flex/staffing organisatie incheckt. Zo zijn er nog wel een aantal HR/P&O toepassingen te bedenken.

    Ben het verder met Mike eens dat de animo voor LBS nog niet optimaal is: LBS staat duidelijk nog in de kinderschoenen!


    15 mei 2011 om 08:28
    Merijn de Rooy

    ‘…tegenwoordig is het standaard een onderdeel van de marketingmix van iedere e-marketeer’. Dat klinkt voor nu nog iets te optimistisch denk ik 😉


    15 mei 2011 om 09:06
    Mark de Bruin

    @Mike @Diana: van feest.je vond ik geen onderzoeksresultaten. Het is toch een beetje de macht van de grote getallen denk ik. De ogen zijn dan vooral gericht op de “marktleider”. NL cijfers van FourSquare heb ik ook niet gevonden, daar doen ze geen uitspraak over.

    Zelf vind ik FourSquare ook nog maar het begin. Vind concepten als 4sqtransit.com interessanter: de checkin geeft je toegang tot realtime openbaar vervoer tijden. Dat zet ontwikkelaars aan het denken hopelijk.

    @Merijn: ik bedoel dat ze er in ieder geval over dromen en zoeken naar een relevante toepassing voor hun eigen branche 😉


    16 mei 2011 om 02:06
    acarter

    @diana Dat zijn interessante tips die je hebt. De meeste bedrijven gebruiken LBS om hun producten of diensten te promoten, niet om personeel te vinden. Een ander mooi voorbeeld is het promoten van non-profit instellingen. Een museum in Amerika had bij verschillende oude gebouwen op FS tips over historische feiten achtergelaten. Ik vond dat zo leuk dat ik er binnenkort op mijn blog over ga schrijven.


    16 mei 2011 om 14:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!