Grote verschillen in social media gebruik tussen bedrijven VS en Europa

17 mei 2011, 02:30

Uit onderzoek van Worldcom blijkt dat wereldwijd meer dan de helft (54%) van de business-to-business bedrijven de uitgaven voor social media in 2011 verhogen. Dit is een goed voorteken voor Twitter, het meest populaire kanaal, dat wordt gebruikt door 85 procent van de respondenten (N=123). Twitter wordt op de voet gevolgd door Facebook (74%), LinkedIn (72%), You Tube (69%) en bedrijfsblogs (60%). Daarnaast zijn er qua inzet grote verschillen tussen Noord-Amerika en West-Europa.

Het onderzoek bevestigt de significante toename van het gebruik van social media in het bedrijfsleven. Bijna alle bedrijven (83%) gebruiken social media om te communiceren met de doelgroepen. Tweederde doet dit al langer dan een jaar. De meeste bedrijven (89%) geloven dat social media het komende jaar aan betekenis winnen voor hun bedrijf en 58 procent verwacht dat de toename significant zal zijn.

Peter Davina, directeur van IvRM: “Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle bedrijven het belang van social media inzien, maar dat velen niet goed weten hoe ze deze media moeten gebruiken. Dit zien we ook in Nederland bij veel organisaties. We verwachten dat bedrijven er volgend jaar rond deze tijd beter mee uit de voeten kunnen, door de inzet van extra middelen en personeel.”

Noord-Amerika en West-Europa verschillen in social media aanpak

Het grootste verschil tussen het gebruik van social media in Noord-Amerika en West-Europa is de focus op kennisleiderschap. In Noord-Amerika worden digitale hulpmiddelen primair gebruikt om kennisleiderschap te creëren (30%). Europese bedrijven zetten social media vooral in om te communiceren met potentiële (31%) en huidige klanten (25%).

“In West-Europa gebruiken bedrijven social media als bron om actief nieuwe leads te genereren. In de VS wordt een andere aanpak gehanteerd. Zij creëren via social media kennisleiderschap om zo leads te genereren”, aldus Davina. Dit wordt ook weerspiegeld in het verschil in platformgebruik. In Noord-Amerika maakt 91 procent van de respondenten gebruik van Twitter, in West-Europa is dit slechts 62 procent. Facebook is het meest gebruikte platform voor West-Europese bedrijven (31%), gevolgd door Twitter (25%) en bedrijfsblogs (25%). In Noord-Amerika is Twitter het meest gebruikt (31%), gevolgd door Facebook (25%) en LinkedIn (19%). De verwachting van Davina is dat organisaties in Nederland in de toekomst ook meer gebruik gaan maken van social media om kennisleiderschap te etaleren en autoriteit te claimen.

New business

Meer dan 80% van de ondervraagde bedrijven wereldwijd maakt gebruik van social media om te communiceren met potentiële klanten. Het belangrijkste gebruik van social media is volgens de respondenten om kennisleiderschap te creëren (26%) en om te communiceren met klanten (23%) en potentiële klanten (20%). Bedrijven maken ook gebruik van social media om een ??community te creëren als verlengstuk van hun website (60%) en om te communiceren met journalisten (58%) en potentiële medewerkers of alumni (50%). Er is echter maar een klein percentage respondenten dat dit als zeer belangrijk betiteld.

Middelgrote bedrijven blijven achter

Bij het uitsplitsen naar omzetsegment blijkt dat kleine (minder dan $50 miljoen) en grote (meer dan $1 miljard) bedrijven koplopers zijn op gebied van social media. Bijna 80 procent van de kleine bedrijven en 88 procent van de grote bedrijven gebruikt social media al langer dan een jaar, in tegenstelling tot 57 procent van de middelgrote bedrijven. Ruim 34 procent van de middelgrote bedrijven gebruikt social media minder dan zes maanden. Middelgrote bedrijven worstelen nog met de rol die social media moet spelen in hun communicatie en business development strategieën. Slechts 46 procent is van plan om de social media-uitgaven dit jaar te verhogen in tegenstelling tot 68 procent van de kleine bedrijven. Veel bedrijven beschikken nog niet over een toegewijd team van deskundigen op dit gebied en zijn onzeker over welke platforms het meest geschikt zijn voor het bedrijf.

Onderzoeksmethode

Aan het onderzoek hebben 123 bedrijven deelgenomen. Onder hen waren CEO’s, vice presidents, presidents en directors uit verschillende landen en regio’s, maar overwegend Noord-Amerika (76%) en West-Europa (18%). B2B bedrijven uit uiteenlopende sectoren namen deel.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Peter

    Lijkt me een beetje ambitieus om een wereldwijd onderzoek op 123 respondenten te baseren.


    17 mei 2011 om 03:23
    waa

    ‘Een lead genereren’. ‘kennisleiderschap creëren’. Eigenlijk begrijp ik helemaal niet wat daar mee bedoeld wordt. Kunnen jullie dat in non-jargon uitleggen?


    17 mei 2011 om 08:05
    DannyOosterveer

    Lead genereren is het verkrijgen van potentiële klanten, kennisleiderschap wil je een autoriteit zijn op het gebied van kennis binnen een bepaalde markt.


    17 mei 2011 om 10:23
    ewout@onedaycompany.nl

    123 mensen is inderdaad wat weinig, ja. Geef de B-2-B even wat tijd en dan zal social media gebruik ook hier wel duidelijker worden en opbloemen, denk ik.

    Kennisleiderschap – hier versta ik onder: Opinion leader zijn in een bepaald (kennis-) gebied. Zo kan je je voorstellen dat Campbell Soup graag de autoriteit wil zijn in de hoofden van mensen op gebied van soepen. Philips op gebied van medical systems, belichting en de Efteling autoriteit op gebied van pretparken en sprookjes. Het is dan logisch voor deze bedrijven om hun social media zo in te zetten, dat ze ook online kennis leider zijn.


    18 mei 2011 om 05:20
    Jan Willem Alphenaar

    @ewoutwolff Waarschijnlijk een onderzoek van 123people?


    18 mei 2011 om 06:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!