ReclameReview: KLM Citytrip

18 mei 2011, 12:00

Reclame heeft een duidelijk doel: mensen verleiden om iets te kopen van je. Om ze zover te krijgen, moet je ze wel een beetje in de juiste richting sturen. Commercials en advertenties zijn dan ook vaak bedoeld om ons lekker te maken. Zo ook deze van KLM. De boodschap van de commercial: KLM vliegt je al vanaf 99 euro all-in retour naar de mooiste Europese bestemmingen, maar altijd inclusief de service die je van KLM mag verwachten.

Credits:

Bureau: DDB Eigen Fabrikaat

Account: Rik Vandewall, Steven Beukers

Creatie: Edward den Ouden, Peter Scholtens

Design: Thomasz Greber

Editor: Marc van Vliet

Klant: Roy Scheerder, Marieke Honig, Jacqueline van der Gulik

Productie: Jacques Vereecken, Karen Bruinsma

RTV: Yuka Kambayashi

Muziek: Massive Music

Geluid: The Ambassadors

De doelstelling:

Meer citytrips verkopen.

De uitwerking:

Deze commercial laat zien dat je voordelig en relaxed met KLM door heel Europa kunt vliegen voor een korte stedentrip. Al vanaf 99 euro all-in retour naar de mooiste Europese bestemmingen, maar altijd inclusief de service die je van KLM mag verwachten. Om deze nieuwe propositie onder de aandacht te brengen ontwikkelde de DDB Groep een geïntegreerd campagneconcept dat in eerste instantie wordt uitgerold naar TV & online display. In een latere fase zal ook social media worden ingezet.

Het oordeel:

Wat mij betreft is DDB Eigen Fabrikaat er goed in geslaagd om alle mooie eigenschappen van een korte Europese citytrip weer te geven in slechts 25 seconden. Ja, de commercial duurt nog 10 seconden langer, maar daarin zie je niet de flitsende beelden van de verschillende Europese steden. De snelheid waarmee de beelden elkaar opvolgen geven de intense ervaring weer van veel beleven, zien, horen en proeven in korte tijd. Vandaar dus het thema: ‘Haal het maximale uit je stedentrip’. De snelheid kan ook symbool staan voor de snelheid waarmee je besluit om impulsief een citytrip te boeken.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik krijg wel zin in een stedentrip na het zien van deze commercial. Vanuit communicatieoogpunt heb ik nog wel mijn twijfels over het eind. Eerst staat er ‘Voordelig boeken, KLM vliegen’, wat vooral de prijs benadrukt naast de service van KLM. En meteen daarna zien we de pay-off van KLM ‘Een reis vol inspiratie’, die vooral bedoeld is als branding. Zijn dat niet twee boodschappen die los van elkaar moeten worden getrokken?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Barrie

    Maar probeer maar eens een vlucht à €99,- te boeken, dat kan niet want er komt €10,- aan boekingskosten bij. En dat is toch alweer een (deel van een) glaasje wijn op een hip Europees terras…


    20 mei 2011 om 05:38
    Roy Huiskes

    en als je pech hebt mag je terug met een of andere derderangs maatschappij zoals Iberia, dat waarschijnlijk bij het Sky team hoort. Veel beloftes, die maar moeilijk waargemaakt kunnen worden.


    20 mei 2011 om 19:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!