Independer.nl online veruit favoriet voor autoverzekering

24 mei 2011, 05:01

Independer.nl is veruit favoriet onder respondenten die zich online oriënteren op een autoverzekering. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in april uitvoerde. Independer.nl eindigde in hetzelfde onderzoek in oktober 2010 ook als eerste, en heeft de voorsprong op de concurrentie aanzienlijk vergroot. De tachtig respondenten gaven in totaal 483 individuele beoordelingen over 75 verschillende websites. Nieuwe conversietabellen laten zien dat het verschil in markt- en websiteconversie tussen Independer.nl en de concurrentie enorm is.

De onderzoeksresultaten

Independer.nl lanceerde vorig jaar een vernieuwde website, en blijkt daar sindsdien de vruchten van te plukken. “Wij zijn erg blij dat consumenten Independer.nl wederom als beste site voor autoverzekeringen hebben aangewezen, helemaal in combinatie met een stijgende waardering. Dit laat duidelijk zien dat we met onze propositie en vernieuwde website de juiste weg zijn ingeslagen”, aldus Jan-Willem Broekx, Business Unit Manager Independer.nl. De respondenten beoordelen alle onderzochte aspecten van Independer.nl met een 7 of hoger. Maar liefst 27,5% van de respondenten zou op basis van de vrije oriëntatie een autoverzekering bij Independer.nl afsluiten.

Allsecur stijgt van de vierde naar de tweede plaats op de ranglijst. 47,5% van de respondenten bezoekt de website tijdens het onderzoek. De hoogste scores worden vervolgens behaald op de thema’s Eerste Indruk en Vertrouwen. 7,5% van de respondenten kiest uiteindelijk voor een autoverzekering van Allsecur. “De prijs is het laagst, de website is betrouwbaar en het heeft een goede naam”, aldus een respondent.

Ditzo eindigt met een Web Performance Score van 5,8 op de derde plaats. 60% van de respondenten weet Ditzo.nl te vinden, waarmee het de best bezochte website van het veld is. Ditzo scoort zeer constant op alle onderzochte thema’s en staat bij 35% van de respondenten in de persoonlijke top 3. Dat veel potentiële klanten toch elders overtuigd raken, blijkt uit het feit dat slechts 5% van de respondenten Ditzo als favoriet aanwijst.

Enorme verschillen in conversie

In onderstaande tabel is goed te zien hoe groot het verschil in conversie tussen Independer.nl en de rest van de websites daadwerkelijk is. In de eerste kolommen is weergegeven hoe vaak een website tijdens het onderzoek is gevonden vanuit de vrije oriëntatie (uit n=80) en hoeveel respondenten hun voorkeur aan de betreffende aanbieder geven. De marktconversie geeft dit aandeel van de totale voorkeur in percentages weer, terwijl de websiteconversie laat zien welk percentage van de bezoekers op basis van de online oriëntatie voor de betreffende website kiest. In de laatste kolommen is te zien wat het verschil tussen Independer.nl en de concurrentie is op deze twee punten.

Zowel de marktconversie als de websiteconversie van Independer.nl zijn indrukwekkend te noemen. Maar liefst 55% van de respondenten die Independer.nl tijdens de oriëntatie bezoeken, besluit er een autoverzekering af te willen sluiten. Dit staat in schril contrast met Ditzo, dat ondanks een hoger bezoekersaantal veel minder vaak als favoriet wordt aangewezen. Het verschil in marktconversie tussen de twee is 450% en qua websiteconversie loopt het verschil zelfs op tot 560%. “De verschillen in conversie zijn enorm in deze branche”, aldus Klaas Kroezen, directeur van WUA!. “Deze cijfers tonen aan hoe noodzakelijk het voor bedrijven is om verder te kijken dan de eigen website. Het gaat erom online beter te presteren dan de concurrentie.”

Conversietabel van het onderzoek in april. Websites die door geen van de respondenten zijn aangewezen als favoriet, zijn weggelaten uit dit overzicht.

Web Performance Scan

WUA! nodigde tachtig respondenten uit, tussen de 21 en 61 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten en zijn in het bezit van een auto. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een autoverzekering. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Onderzoeksopzet

Onderzoek: april 2011

Case: ‘U heeft een nieuwe Opel Corsa 1.4 gekocht. Helaas mag u er nog niet in rijden omdat de auto nog niet verzekerd is. U wilt morgen de auto bij de dealer op gaan halen en direct met uw nieuwe auto weg kunnen rijden.’

Aantal respondenten: 80

Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, in bezit van een auto

Leeftijd: tussen de 21 en 61 jaar oud

Verdeling geslacht: 61,3% vrouw, 38,8% man

Plaats onderzoek: Amsterdam

Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken

Opleiding: MBO+

Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet

Duur DVD panel discussie: 1 uur

Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!

Pagina’s rapportage: 250+

Volgende meting: oktober 2011

Henk Kroezen heeft samen met zijn broer Klaas het bedrijf WUA! Web Performance opgericht. WUA! staat voluit voor Web Usability Advice. WUA! geeft bedrijven inzicht in hun prestaties op het internet. Wat WUA! doet is het volgende: voor ieder onderzoek worden groepen mensen uitgenodigd om zich online te oriënteren op een product met behulp van een case. Het onderzoek vindt plaats in een gecontroleerde testomgeving binnen de locatie op de Herengracht. WUA! volgt precies wat de deelnemers doen en stelt continu vragen tijdens het oriëntatieproces. Daarmee worden zaken inzichtelijk zoals: welke aanbieders worden in welke volgorde gevonden? Waar klikt men door en waar haakt men af? En waarom? Wie wordt gezien als de meest betrouwbare aanbieder? Wie wordt gezien als de aanbieder met de beste prijs/kwaliteit verhouding? Wie wordt gezien als het meest sympathiek? Of als de grootste aanbieder? Welke site is het meest aansprekend? Voor welke aanbieders heeft men een voorkeur om bij te kopen? En bij wie wordt uiteindelijk het meest gekocht / afgesloten? Wie is de grootste, de beste, oftewel de heerser op het web?

Categorie
Tags

9 Reacties

    Gina

    Mooi onderzoek, maar verwacht wel even een disclaimer: voor wie werkt WUA?


    24 mei 2011 om 05:38
    Roy Huiskes

    @kroezenhenk wat Gina bedoelt is hoeveel geld Independer, onafhankelijk (*kuch*, wat een woord in deze context) van dit onderzoek bij jullie uitgeeft en wat voor andere werkzaamheden jullie voor ze verrichten? (en wie weet wel meer partijen in dit rijtje.

    Ik weet het een hele flauwe vraag, maar wel waar denk ik mensen enigszins nieuwsgierig naar zijn. Don’t shoot me as messenger, want mij maakt het allemaal niet zoveel uit 😉


    24 mei 2011 om 06:36
    Richard Theuws

    maarreh, independer fungeert toch als intermediair voor de meeste anderen in dit onderzoek? Het nut van deze opzet ontgaat me een beetje eerlijk gezegd.

    Neem anders Google ook mee, denk dat Independer dan op 2 komt.


    24 mei 2011 om 06:58
    Uko

    Als ze nou eens écht onafhankelijk waren zou het nog wat zoden aan de dijk zetten…. Wanneer je moet betalen als bedrijf om op een vergelijkingssite te staan zegt naar mijn idee wel genoeg…..


    24 mei 2011 om 07:27
    Gina

    Independer is zelf al jaren gewoon een tussenpersoon. Ze hebben zelf bijvoorbeeld veel hypotheekadviseurs in huis (waaronder mijn neef), en dat heb je niet als je geen tussenpersoon bent. Ik begrijp dat independer die schijn graag wil ophouden, maar de feiten zijn er. “Depender” zou een betere naam zijn. Maar het is wel zo dat het niet alleen independer is die stelt onafhankelijk te zijn, en dat niet is. Als je niet betaalt, kom je als bedrijf onderaan de lijst te staan. Het is niet vreemd dat Achmea al lang discussieert over een vertrek bij independer.


    24 mei 2011 om 09:02
    wimwoning

    Interessant onderzoek. Ik heb wel een vraag over de steekproef: Ruim 61% in de steekproef is vrouw. Hoe is die verdeling in de populatie? Ik kan me niet voorstellen dat 60% van de autoverzekeringen die online worden afgesloten door vrouwen worden afgesloten. Wel vrij belangrijke gegevens voor de representativiteit van het onderzoek.


    24 mei 2011 om 09:12
    Henk Kroezen

    @ Wim: Onze onderzoeksresultaten tonen aan dat er vrijwel geen significante verschillen zijn tussen mannen en vrouwen met betrekking tot online oriëntatiegedrag. Meer details en onderbouwing hiervan worden binnenkort gepubliceerd.


    24 mei 2011 om 10:16
    Coen

    De (gebrekkige) kwaliteit van deze studies is vaker onderwerp van discussie. Ik zou graag de klantverdeling zien van de 80(!) respondenten. Eerdere ervaring met het afsluiten van een autoverzekering/contact met aanbieders zal wellicht de (zoek)richting en voorkeur van de respondent sturen. De exposure met de verschillende campagnes van de adverteerder nog even buiten beschouwing gelaten (wie weet getarget op mannen?).


    24 mei 2011 om 16:49
    Snowy

    chị dùng Nhiệt Kế Kẹo (tên người ta thá°»Æng goi, nó có cây dài để mình nhúng vô nÆ°á»›c hoặc đồ ăn), nếu không có nhiệt kế thì chị canh lúc sôi là 100 Ä‘á»™ C, thì chị để nó nguá»™i 1 lát (không còn bọt bong bóng sôi) lúc này nhiệt hạ rồi chị cho vào


    29 juli 2016 om 22:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!