Omarm jij openheid en vertrouwen?

27 mei 2011, 07:00

In deze Sparkcast komt de Godfather van co-creatie aan het woord. Venkat Ramaswamy komt in dit interview met goede, bruikbare voorbeelden hoe je co-creatie kunt toepassen binnen je bedrijf. Hij zit vol succesverhalen (nee, niet de bekende) en innovatieve manieren waarop marketeers tot nieuwe ideeën kunnen komen. Venkat interviewde ik tijdens een bijeenkomst van European Centre of Experience Economy in Amsterdam.

Venkat is bekend van de bestseller The Future of Competition, die hij samen met wijlen strateeg C.Q. Prahalad schreef. Samen ontwikkelden ze een baanbrekende visie op een nieuwe manier van waardecreatie: co-creatie. En ja, dat is iets wezenlijk anders dan crowdsourcing. Co-creatie gaat veel verder. De kracht zit ‘m in mensen, kanalen en de rechtstreekse implementatie van je ideeën in je bedrijfsproces. Snelheid en openheid zijn key bij succesvolle co-creatie projecten, zodat iedereen op grote schaal met elkaar kan communiceren. Venkat noemt de recente opstand in het Midden-Oosten. Hier kunnen we veel van leren. Durf de waarde van grote groepen mensen en hun onderlinge kracht te zien en erkennen.

Venkat gaat dieper in op de definitie van co-creatie en geeft handvatten hoe je ermee aan de slag moet gaan. Over hoe je als organisatie open moet staan voor creatieve impulsen van binnen en buiten. Bottom-up leadership heeft de toekomst. Daar valt niet aan te ontkomen.

In het Engelstalige interview o.a. de volgende onderwerpen:

1. Hoe de Spaanse bank Caja Navarra super sociaal werd.

2. Vekat over betekenisvolle communicatie

3. Wat deden Starbucks en Dell goed bij hun co-ceratie initiatieven?

4. Waarom kan het bij Pepsi beter?

Alle SparkCast zijn ook te downloaden via iTunes. Je kunt je gratis abonneren voor de podcast feed.

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Zeyna

    Another way to think of people wanintg different modalities in learning and experiences is that they want to participate in the process. Increasingly, the online educator is no longer a big bottle of information but is a facilitator to help people discern the truth as well as apply the truth. Our technology allows us to learn not only from a professor but from each other as students.


    9 juli 2015 om 11:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!