Affiliatedag 2011: Als affiliate naar het buitenland

1 juni 2011, 06:23

Jochem Vroom, bekend van Affiliateblog, als blogger op Marketingfacts en van Imbull geeft in een panelsessie op de Affiliatedag zijn visie op trends, ontwikkelingen en strategieën op het gebied van internationalisering voor affiliates. Imbull is bekend van onder andere Actiecode.nl. Met het oog op de Panda update is Imbull al druk bezig om met hun sites toegevoegde waarde te bieden, dit doen ze o.a. met social media als Twitter en Facebook. Met succes, want Actiecode.nl is een van de grootste Nederlandse fanpagina’s op Facebook. Met hun concepten zijn ze ook in het buitenland actief, op verschillende markten. In zijn presentatie geeft Jochem per markt aan wat er de voor- en nadelen van zijn.

Verenigde Staten

Wanneer je Nederland met bijvoorbeeld de Verenigde Staten vergelijkt zie je grote verschillen op het gebied van affiliate marketing, sterker nog, de markten komen nauwelijks overeen. Het volume in de Verenigde Staten is vele malen groter, daarnaast zijn juridische aspecten veel meer aan de orde. Zo is het in de Verenigde Staten heel gangbaar om concepten te kopiëren (“flogs” genoemd) en wordt er veel gebruik gemaakt van referenties van bekenden wat niet altijd in overeenstemming gebeurt. Wanneer je richting de Verenigde Staten vertrekt is het verstandig je in te lezen in belastingen, deze worden veelal lokaal geregeld. Elke staat heeft zijn eigen regelgeving omtrent belastingen. Veel affiliates vertrekken dan ook naar de staat waar ze het minst zijn gebonden aan hoge belastingen. Rages in de Verenigde Staten zijn eenvoudig te ontdekken als je kijkt naar de grote portals in Amerika. Daar wordt veel geadverteerd door affiliate partijen, de partij die het meeste betaalt krijgt de toppositie. Omdat de Verenigde Staten sowieso wat voorlopen op Nederland kan het geen kwaad om te kijken wat daar gaande is op de markt, ook als je niet per sé wilt internationaliseren. Daarnaast is het in Amerika heel gangbaar om alles te kopen wat je niet natuurlijk kunt krijgen. Nu kun je denken aan links, maar ook een views op YouTube of fans op Facebook. Jochem raadt aan om dit niet te doen, zeker niet in Nederland omdat dit bijna altijd slecht uitpakt.

Niet VS

Natuurlijk is er meer dan de VS. Het Verenigd Koninkrijk is bijvoorbeeld een lastige markt om je concept in de markt te zetten. Er is veel concurrentie aanwezig, vooral uit andere Engelstalige landen, denk aan India. Verder liggen de klikprijzen erg hoog en wordt het Verenigd Koninkrijk als follow up van de Verenigde Staten gezien, lokale concepten zijn populair. Andere interessante markten buiten de bekende Verenigde Staten en het Verenigd Koningkrijk zijn bijvoorbeeld Azië en Brazilië. Azië vooral als je applicaties ontwikkelt want het mobiele internet gebruik ligt er hoger dan normaal internet gebruik. Brazilië omdat het een grote markt is, veel lokaal en veel groei. Veel voor ons gangbare dingen zijn nog nieuw in Brazilië nog nieuw, dus interessant voor bezoekers.

Zelf naar uit buitenland?

Waar wil je heen? Dat is de vraag die je je als eerste moet stellen wanneer je mogelijk wilt internationaliseren. Heb je veel budget? Dan is Engeland een optie, maar houd rekening met veel concurrentie. Italië en Spanje zijn nog relatief jong op het gebied van internet en gaat dus nog veel groeien. Spanje misschien wat minder vanwege de crisis op het moment. Polen is het snelst groeiend dus ook een markt om in de gaten te houden. Het kiezen voor een grote markt als het Verenigd Koninkrijk lijkt een eenvoudige keuze, maar hoeft niet altijd de slimste te zijn. De meeste concurrentie zal ook naar Engeland vertrekken, dus het kan verstandiger zijn een gat in de markt te vinden. Mocht je besluiten niet naar het buitenland te gaan, is het wel verstandig om te kijken naar concepten uit het buitenland. Vaak verschillen de grote concepten in Frankrijk aanzienlijk van grote concepten in Nederland en kunnen dienen als inspiratiebron. Jochem geeft nog als tip om StatsRemote te gebruiken om statistieken van verschillende affiliate netwerken te modereren, want daar krijg je ongetwijfeld mee te maken als je in meerdere landen actief bent.

Waarom niet internationaliseren?

Vooral personeel bleek een issue te zijn, kies je voor freelancers of vast personeel? Kijk ook naar wat gangbare salarissen zijn in een bepaald land, deze kunnen een stuk hoger uitvallen dan gepland. Bedenk ook hoeveel je wilt investeren, het duurt natuurlijk wat langer voordat je een investering hebt terug verdiend. Maar wanneer je winst haalt in het buitenland, zal deze vele malen groter zijn. Hoge kwaliteit overal behalen is lastig, maar wel noodzakelijk nu de Panda update live is. Hierdoor kan het onmogelijk zijn om direct in veel landen een nieuw concept te lanceren. Houd ook rekening met juridische issues, in Duitsland is het bijvoorbeeld verplicht om een disclaimer te hebben. Heb je deze niet, krijg je een brief, beantwoord je deze niet? Dan ben je direct €3000 lichter. Uit het verhaal kwam naar voren dat internationaliseren zeker niet iets is wat je zomaar doet als affiliate, maar wat wel lucratief kan zijn.

Waarom wel internationaliseren?

Je kunt een hoop leren van internationalisering, het buitenland loopt vaak voor en het kan dus heel leerzaam zijn om eerst naar het buitenland te kijken voordat je iets in Nederland lanceert. Daarnaast zijn het de opbrengsten, veel hoger, “the sky is the limit”. 1 goede rankingpositie in de Verenigde Staten kan je al een hoop geld opleveren, maar de weg naar de top kan zwaar zijn. Als je ermee, zorg er dan voor dat je een paar landen kiest als een goede basis, in plaats van heel breed in veel landen hetzelfde concept neer te zetten. Kwaliteit is ook in het buitenland belangrijk, “trail and error” is hier de juiste strategie.

Marjolein van der Kolk
Senior Marketing Manager bij M4N

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!