Google +1 button nu live in de VS

2 juni 2011, 06:35

De Google +1 button is nu live in de VS. Tenminste de versie die je kan plaatsen op je website. Google vertelt op een blogpost van vandaag dat een aantal grote Amerikaanse sites als Techcrunch, The Huffington Post en The Washington post de +1 knop gaan gebruiken.

Binnenkort komt ook de versie in de search results beschikbaar. Deze laatste is nu alleen nog in de experimentele fase.Op dat experiment hebben wij van SEO Effect weer een eerste experiment gedaan. Er is als het ware een steen in de vijver gegooid om te kijken wat er beweegt. Die resultaten zijn nu beschikbaar in een whitepaper. Maar eerste even een kort overzicht van de +1 knop.

De Google +1 knop

Op 31 maart 2011 introduceerde Google haar variant van de Facebook like knop; de Google +1. Spreek dit uit als “Google plus one”. Google +1 wordt als het volledig uitgerold is een stemknop in twee gedaanten:

  • een stemknop voor webpagina’s in Chrome en een stemknop voor op webpagina’s zelf
  • een stemknop direct de in Google zoekresultaten

De eerste toepassing is en stemknop voor op webpagina’s zoals de Facebook like knop of de Tweet knop. Daarnaast, en dat is nu al live als experiment, kunt u de +1 knoppen direct vinden in de zoekresultaten. Met deze +1 knop naast de zoekresultaten geeft u de goedkeuring of aanbeveling over een zoekresultaat die u communiceert met uw online vriendencirkel. Google kondigde op 10 mei op de  Google I/O conference aan dat binnen enkele weken de vergelijkbare knop komt voor op de website.

Website versie nu live in de VS

Het werd vandaag al gemeld op bijvoorbeeld Techcrunch  dat de +1 knop voor websites live zou gaan. Dit was kwam overigens eerder naar buiten door een fout van een PR bureau dat voor Google werkt (of werkte). En vanavond plofte de mail van Google op de virtuele deurmat met de officieele bevestiging: Je kan de +1 knop nu op je site zetten.

Het werkt alleen nog in de US. Wij vermoeden dat dat vooral gaat over de zichtbaarheid van +1 votes in de zoekresultaten. Dat maakt het logisch dat het ook heel snel in Google.com mogelijk wordt om daar te stemmen voor een zoekresultaat. Het is nog niet bekend wanneer de +1 knop in Europa wordt gelanceerd.

Whitepaper +1 button met eerste onderzoek

Een paar weken geleden hebben we een onderzoek opgestart naar het wel en wee van Google’s nieuwe +1 button. We hebben 70+ lezers van SEO Effect op een aantal pagina’s op deze site laten stemmen met de – experimentele – Google +1 knop. We zochten een (eerste) antwoord op vragen als:

  • Wat zou het effect zijn op vertoningen, rankings en traffic?
  • Hoe wordt het gepresenteerd.
  • Welke (positieve) effecten mag je ervan verwachten.

Op onze site van SEO Effect tools staat de +1 button inmiddels geinstalleerd in de Nederlandse blogsectie. De resultaten van dit experiment vind je in het whitepaper Google +1 experiment.

We horen graag jullie mening!

Keesjan Deelstra (1966) is getrouwd met Tessel en is trotse vader van vier dochters: Sacha, Suja, Meike en Elvi. Hij schreef het veelgeprezen ‘Handboek zoekmachine marketing’; het eerste Nederlandse boek over Organic en Paid search dat inmiddels meer dan 12.000 keer verkocht is. Hij studeerde Sociale Geografie aan de UvA in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld. Met zijn bureau InternetEffect adviseert hij grote en kleine bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. SEO+SEA+Analytics= > Omzet. Hij draagt kennis over met het boek en cursussen: 'live' workshops en trainingen en de nieuwe E-learning SEO cursus. Met de SEO tool SeoEffect tenslotte, kunnen ondernemers zelf met hun SEO aan de slag. SEO Effect wordt inmiddels door meer dan 5000 websites gebruikt.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Michel Rijnders

    Dat de knop alleen in de VS werkt klopt niet volgens mij. Hij werkt gewoon overal.


    2 juni 2011 om 07:24
    trafficb

    Interessante ontwikkeling in het kader van social search en de invloed op rankings. Hoewel ik de resultaten van het onderzoek dat je hebt gedaan nog wat vind tegenvallen (gegeven de ‘slechts’ +2% in organic traffic) belooft de +1 button veel invloed te hebben op personalized / socialized search results. Zeker de moeite waard om het onderzoek te herhalen over een wat langere periode van tijd denk ik.

    Een belangrijke consequentie voor website eigenaren van de Google +1 button is wel dat men veel beter stil moet staan bij de vraag “wanneer zou een bezoeker mijn website leuk vinden?”. Het antwoord is in onze optiek dan onherroepelijk dat de kans op een “like” sterk toeneemt wanneer er ook niet-commerciele informatie op een website staat. Immers, commerciele informatie is per definitie minder likeable (zeker in B2B) en bovendien is de schare bezoekers in dit stadium kleiner dan wanneer men ook content aanbiedt die zich richt op de informatievergaringsfase (zoals een blog, whitepapers, ni


    2 juni 2011 om 08:05
    trafficb

    Mmm, kreeg een “service unavailable melding” bij de laatste post. Bij deze poging 2 van het volledige bericht.

    Interessante ontwikkeling in het kader van social search en de invloed op rankings. Hoewel ik de resultaten van het onderzoek dat je hebt gedaan nog wat vind tegenvallen (gegeven de ‘slechts’ +2% in organic traffic) belooft de +1 button veel invloed te hebben op personalized / socialized search results. Zeker de moeite waard om het onderzoek te herhalen over een wat langere periode van tijd denk ik.

    Een belangrijke consequentie voor website eigenaren van de Google +1 button is wel dat men veel beter stil moet staan bij de vraag “wanneer zou een bezoeker mijn website leuk vinden?”. Het antwoord is in onze optiek dan onherroepelijk dat de kans op een “like” sterk toeneemt wanneer er ook niet-commerciele informatie op een website staat. Immers, commerciele informatie is per definitie minder likeable (zeker in B2B) en bovendien is de schare bezoekers in dit stadium kleiner dan wanneer men ook content aanbiedt die zich richt op de informatievergaringsfase (zoals een blog, whitepapers, nieuws, etc.). Om deze reden is Traffic Builders enkele jaren geleden ook al gestart met het TBlog, een zoekmachinemarketing blog en nieuwssectie dat juist bewust op het hoofddomein is geplaatst i.p.v. een aparte domeinnaam.

    Kortom het devies luidt in mijn optiek: breid de content van websites uit met likeable content van niet-commerciele aard. Hoe denken anderen hierover?


    2 juni 2011 om 08:07
    Gerard Klein

    @Michiel Rijnders

    Nog even getest: ik zie dat de knop overal werkt (op de sites) maar alleen in Google.com in de zoekresultaten wordt getoond. Dus niet in Google.nl. Kan uiteraard zomaar weer veranderen…


    2 juni 2011 om 16:32
    Ramon Eijkemans

    Ik heb eerlijk gezegd zo m’n bedenkingen bij deze conclusies. Denk dat het wel meevalt … Het komt me meer over als een proefballon van Google om wat data te verzamelen en niet zozeer als een ‘ranking signaal’; vooral omdat het een enorm makkelijk te beinvloeden metric is, zoals je eigen experiment overduidelijk heeft aangetoond. Zelfs als het een rankingsignaal zou zijn (wat zou kunnen natuurlijk, dat weten we nooit zeker wellicht), zal het denk ik niet lang blijven bestaan, omdat iedereen snel doorheeft hoe je +1’s moet kopen.

    Op verscheidene fora kun je ze al per 100 kopen trouwens.

    Dat er een trafficshareverbetering van 2% is (mooie kpi trouwens, wie heeft dat beacht ;)), kan ook door de tweets zelf veroorzaakt zijn; dus daar is eerder een correlatie te zien dan een echt oorzakelijk verband lijkt me.


    8 juni 2011 om 12:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!