Josh Bernoff: Multinationals zijn bang voor het social mediaspook

9 juni 2011, 03:00

‘Social media? Daar doen we niet aan. Veel te gevaarlijk’. Typisch geval van oogkleppen politiek bij mulitnationals. Josh Bernhoff, VP bij Forrester Research was keynote spreker bij het B2B Marketing Forum in Amsterdam en gaat in DEZE Sparkcast dieper in op het ‘sociale gedrag’ van ondernemingen en waarom men ‘bang’ is te delen. Eerder deed hij dit al in zijn bestseller Groundswell, nu is hij terug met het vervolg: Empowered. Laat je inspireren door de man die de online toekomst keer op keer weet te voorspellen.

Grote bedrijven zijn bang om social media toe te staan vanwege de risico’s. Maar wat schiet je ermee op? Iedereen heeft smartphones en computers thuis. Gevaar is dus dat je er als bedrijf te laat achter komt. En dan is het… precies, te laat. Je kan natuurlijk ongehoorzame twitteraars ontslaan, maar is het niet veel handiger om social media richtlijnen op te stellen? Wat kun je doen om dit te voorkomen, zonder dat je het keihard verbiedt?

En als je dan besluit om in de social media wereld te stappen, hoe ga je te werk? De meest gemaakte fout: eerst de techniek kiezen. ‘Wij gaan op Facebook. Vanaf morgen zitten we op Twitter’. Wat wil je ermee bereiken? Leads, support, research? En besef goed dat mensen terug praten. Bereid je voor op interactie met je doelgroep.

Kortom: hoe ga ik te werk binnen sociale media, en in de wereld die steeds vaker het Splinternet wordt genoemd? Bernhoff benoemt ‘Hero’ en ‘Idea’. Ieder bedrijf moet een Social Media Hero hebben en werken in 4 stappen: Identify, Deliver, Empower, Amplify. Benieuwd hoe? Luister de Sparkcast en find out!

In het -Engelstalige- gesprek o.a. de volgende onderwerpen:

1. Groundswell vs Empowered

2. De social media bubble

3. Handige en goedkope monitor tools

4. Het Splinternet over 5 jaar

5. De toekomst van Twitter

Alle SparkCasts zijn ook te downloaden via iTunes. Je kunt je ook gratis abonneren voor de podcast rss-feed.

De edit van deze podcast is verzorgd door geluidsstudio Dedacom in Amsterdam. Bedankt!

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!