Sociale media stimuleren omzet Nederlandse bedrijven

Sociale media stimuleren omzet Nederlandse bedrijven

Uit wereldwijd onderzoek (pdf) van Regus onder meer dan 17.000 managers en bedrijfseigenaren in 80 landen, blijkt dat bedrijven sociale netwerken, blogs, microblogs en forums steeds meer gebruiken om nieuwe klanten binnen te halen. In 2010 wist 48% van de Nederlandse bedrijven nieuwe klanten te winnen via zakelijke sociale netwerken. Een jaar later is dit percentage gestegen tot 57%. Het onderzoek laat verder zien dat wereldwijd meer bedrijven sociale media inzetten als kanaal om contacten te onderhouden met bestaande klanten en hen te informeren (52%). In Nederland is dit percentage zelfs 61%.

Enkele belangrijke conclusies uit het onderzoek:

  • 63% van de bedrijven in Nederland moedigt hun werknemers aan om deel te nemen aan sociale netwerken zoals LinkedIn, vergeleken met 53% wereldwijd.
  • Wereldwijd is er een toename van 7% in het aantal bedrijven dat nieuwe klanten binnenhaalt via sociale netwerken.
  • 39% van de bedrijven wereldwijd en 41% van de Nederlandse bedrijven besteedt tot 20% van hun marketingbudget aan sociale media-activiteiten.

Eduard Schaepman, algemeen directeur Regus Benelux: “De crisis heeft ervoor gezorgd dat bedrijven op alle gebieden kritischer zijn gaan kijken naar de traditionele manieren van werken. Van supply chain management, ‘leanere’ werkmethoden en cloud computing tot intensiever gebruik van videocommunicatie en het inzetten van nieuwe marketingtools. Met name in Nederland maken steeds meer bedrijven gebruik van nieuwe kanalen om de loyaliteit van bestaande klanten te verhogen en nieuwe klanten te werven. Maar liefst 17% van de gebruikers van sociale netwerken is fan, volger of vriend van een bedrijfspagina of -profiel.” (Bron: CMOs on Social Marketing, Bazaarvoice, 2011).

Sociale netwerken hebben zich ontwikkeld tot een onmisbaar medium. Het overgrote deel van de bedrijven in Nederland (80%) en wereldwijd (74%) beaamt dat marketingstrategieën niet kunnen slagen zonder daarbij sociale media in te zetten. Toch benadrukken Nederlandse bedrijven (56%) en internationale bedrijven (61%) dat er een evenwicht tussen de verschillende kanalen nodig is, waarmee zij bevestigen dat marketingcampagnes volgens hen niet werken zonder een combinatie van traditionele en nieuwe technieken (Bron: Marketing Week, Pulling in the same direction, Digital Strategy Supplement, mei 2011).

Mooie cijfers natuurlijk voor de social media-aanhangers. Denk dat we voorzichtig moeten zijn met het gebruik van deze cijfers. Op basis wat ik zelf ervaar in het bedrijfsleven lijken de cijfers veel te hoog. Wel interessant is de trend dat steeds meer bedrijven een deel van hun omzet (in)direct dankzij het gebruik van social media (lees: toenemend gebruik van digitale media in relatiemanagement) realiseert.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Heb hier donderdag een discussie over gehad met @BramFasseur en @JohanSchaap. We hadden zo onze twijfels bij het onderzoek, omdat de cijfers wel heel hoog uitvallen. Zie de percentages van bedrijven die nieuwe klanten uit social networks halen. Zowel wereldwijd als voor Nederland. Na aanleiding van onze discussie heeft @EduardSchaepman een conference call geregeld met Regus. Daar hebben we het vooral gehad over de selectie van bedrijven & de invloed daarvan op de resultaten. Een dezer dagen zal ik er in een blog op ingaan.

    geplaatst op
  • @DannyOosterveer: helemaal met jullie eens (zie ook mijn laatste toevoeging aan het artikel). Zie dan ook uit naar de toelichting die Regus kan geven op het onderzoek. Mijn vermoeden is dat er vooral onderzoek is gedaan onder kleine ondernemengen die al relatief lang/veel aktief zijn op internet.

    geplaatst op
  • @Marco en @Danny Heel goed dat jullie hier verder op gaan inzoomen, zoals gezegd kunnen deze cijfers bijna niet kloppen haha. Ze zijn veel te mooi om waar te zijn ;)

    Ben erg benieuwd naar je bevindingen Danny!

    geplaatst op
  • Inderdaad bijzonder positieve cijfers. Maar net als veel onderzoeken ligt het natuurlijk aan de interpretatie van de vragen die in het onderzoek gesteld worden en de resultaten die daaruit volgen. Als iemand binnen het bedrijf actief bezig is met LinkedIn en daar status updates vermeld en berichten deelt, geldt dat dan mee in de 61% van de bedrijven die sociale netwerken gebruiken om klanten te informeren en contacten te onderhouden? Want dan gaat het natuurlijk wel snel. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het binnenhalen van klanten via sociale netwerken. En hoe wordt bijvoorbeeld de social media bestedingen gemeten ten opzichte van het normale marketingbudget? Wordt een banner campagne op sociale netwerken meegeteld? Of hebben we het over bijvoorbeeld dat 20% van de marketingafedling zich continu bezig houdt met social media?

    Goed dat @DannyOosterveer er op een blog dieper op in gaat. Ben benieuwd!

    geplaatst op
  • @Remco & Stef,
    Ik heb inmiddels mijn bevindingen in dit artikel onder elkaar gezet. Zoals je daarin zult lezen Remco zijn al je vragen beantwoorden met het feit dat de antwoorden allemaal self-reported zijn. Voor al je vragen geld dus; als de manager zegt dat de resultaten omhoog zijn gegaan door social media, dan is dat zo.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.