Werking van #durftevragen op Twitter neemt af door toenemend misbruik

15 juni 2011, 03:01

Het idee is nog steeds super; je stelt een vraag op Twitter en voegt de hashtag #durftevragen toe aan je tweet. Omdat veel mensen het medium monitoren op tweets rondom hun expertise, heeft je vraag hiermee een groter bereik. Overigens werkt dit alleen als je account niet privé is, omdat je anders niet in Twitter Search verschijnt.

Je krijgt hierdoor vaak binnen enkele seconden al reacties, uiteraard afhankelijk van je vraag. De hashtag wordt echter helaas steeds vaker misbruikt door (veelal) bedrijven die denken dat Twitter een promotietool is. Zij willen slim profiteren van het grote bereik van #durftevragen. Helaas begint de werking ervan hierdoor erg af te nemen.

Op een artikel over het inzetten van #durftevragen voor je blog, dat ik afgelopen zaterdag schreef, kreeg ik een aantal reacties van ongeruste tweeps. Zelf zoek ik ook dagelijks naar vragen die ik zou kunnen beantwoorden en kom ik steeds vaker “spamberichten” tegen.

Voorbeelden

Zoeken op #durftevragen in Twitter Search geeft je meteen enkele voorbeelden:

Je ziet dat in deze tweets geen vraag gesteld wordt, maar toch de hashtag wordt ingevoegd. Op deze manier worden meer mensen bereikt, zo redeneert men waarschijnlijk. Maar op de lange termijn zal dit het tegenovergestelde effect hebben. Hoe meer misbruik er gemaakt wordt, hoe minder de hashtag gevolgd zal gaan worden. Hierdoor zal ook het aantal vragenstellers afnemen.

Oplossing

In eerste instantie zullen de betreffende bedrijven (of personen) ervan overtuigd moeten worden dat het om “misbruik” gaat. Waarschijnlijk zullen veel partijen zich hier niet van bewust zijn. Blokken van accounts lijkt me in eerste instantie te ver gaan, maar bij herhaaldelijk spamgedrag is dit een optie.

Hebben jullie goede ideeën om het misbruik van #durftevragen tegen te gaan?

Gijs Heerkens
Internetondernemer bij internetondernemer

Gijs Heerkens (1983) is een Nederlandse internetondernemer. Gijs is continu op zoek naar op te zetten innovatieve internetconcepten, waarin automatisering en uitbesteding centraal staan. Een voorliefde voor ondernemerschap, meer dan 5 jaar ervaring in online marketing en een Bachelor of Commerce-diploma zijn hiervoor de perfecte basis.

Categorie
Tags

28 Reacties

    Anja Feijen

    Ik stel het ter discussie wanneer ik een #durftevragen tweet zie zonder vraag, dan tweet ik iets als “@.. je gebruikt #durftevragen maar uhm, wat is precies je vraag?”


    15 juni 2011 om 04:26
    Angelo

    Wat een onzin, mensen blokken bij zogenaamd ´misbruik´. Ik weet niet of je het door hebt, maar de hashtag #durftevragen is geen privébezit, je kunt dus niemand verbieden deze te gebruiken, of er sancties op leggen. Belachelijk voorstel. Maar dat weet je zelf ook wel.


    15 juni 2011 om 04:41
    Sebastian Wevers

    Verander elke week de hashtag voor durftevragen. Eerst kijken op http://www.durftevragen.com voor actuele hashtag. Zo ook meer verkeer naar de site.


    15 juni 2011 om 04:46
    remcojanssencom

    IK ZEG KEIHARD OPTREDEN! HASHTAG POLIZEI!

    Nee even serieus, lekker belangrijk. Jammer, maar helaas gaat het zo. Niets menselijks is de mens vreemd.


    15 juni 2011 om 04:47
    Lukas

    tja, daarom zijn er zoveel bijeenkomsten met als doel de social media in te zetten voor promotionele activiteiten. Je gebruikt de hashtag nu zelf om een discussie op te starten (daarvoor is die niet bedoeld). #durftevragen Een oplossing zou een nieuwe tag zijn #wieweethet


    15 juni 2011 om 04:51
    AlexMatatula

    Het is inderdaad jammer, maar helaas. Wel vind ik het treurig dat men zich niet heeft verdiept in de mogelijkheden van dit medium en terugvalt op de meest simpele ,op lange termijn niet effectieve wijze, van communiceren. Kan mij niet voorstellen dat er mensen zullen zijn die deze tweets doorsturen.

    Er zijn echt wel andere #hashtags te bedenken welke een beter effect opleveren, denk aan: #goedkoop #gratis #actie #win etc. Zorg er in ieder geval voor dat het relevant is.


    15 juni 2011 om 04:55
    Frank Raterink

    Binnen het kader ‘ongemodereerd’ kun je volgens mij geen oplossing bedenken. Wanneer de oplossing bekend is, zal de spammer daarop anticiperen.

    Als #durftevragen volger kun je wel beter filteren. Filter bijvoorbeeld op:

    – “#durftevragen -source:twitterfeed”: automatische tweets zijn nu niet zichtbaar.

    – “#durftevragen -filter:links”: Tweets met links (spam?) zijn nu niet zichtbaar

    – “#durftevragen ?”: Enkel vragen zijn nu zichtbaar.

    Let op: je filtert misschien veel spam, maar ook goede berichten zullen hierdoor niet getoond kunnen worden. Maar, als je deze ‘regels’ bekend maakt bij de welwillende #durftevragen gebruikers, zal je wellicht de hoeveelheid spam kunnen uitdunnen.

    Realistisch gezien: er bestaat geen oplossing, maar je kunt wel zelf ‘vervuiling’ eruit filteren.


    15 juni 2011 om 04:59
    Angelo

    @bvdhaterd: Wel helemaal. Het zijn gewoon 3 woorden uit de Nederlandse taal, aan elkaar vastgeschreven. Daar is niemand eigenaar van, het is geen bezit, en dus kun je er geen sancties aan vastmaken. Anders kan ik ook wel een hele lijst aan woorden gaan claimen en iedereen die ze gebruikt van Twitter afgooien.

    Tuurlijk, iemand heeft het als eerste gebruikt, en de mazzel gehad dat het aansloeg. Dat maakt het nog niet hun eigendom. Als ze dat willen claimen zullen ze eerst etymologisch moeten uitvissen waar de woorden durf, te en vragen vandaan komen, en de originele eigenaar schriftelijk om toestemming moeten vragen. Ik wens ze daar veel succes mee 😀


    15 juni 2011 om 05:15
    Dirk

    Naast de spam komen er ook veel retorische vragen voorbij. Ook blijkt door de durftevragen-hashtag hoeveel mensen te lui zijn om te googlen.ik weet niet wat mijn grootste ergernis is.


    15 juni 2011 om 05:17
    René Knuvers

    Persoonlijk vind ik de vragen als van “moet ik morgu me boeke voor geschiedenis meenemu #durftevragen” of “Normering niet hoger dan 1.7 betekent dat hoger cijfer ? #durftevragen” veel erger! Die reclame, daar lees je nogal gauw doorheen, maar die scholieren die spannen de hele searchkolom. Helaas kun je niet filteren op de leeftijd van de vragensteller!


    15 juni 2011 om 05:21
    Jan

    Het gaat de auteur natuurlijk om de inhoudelijke armoede. Maar al vanaf het aanslaan van de hashtag vragen mensen naar de bekende weg en zouden ze ook eerst kunnen googlen!


    15 juni 2011 om 05:22
    Alex Matatula

    Een andere oplossing is als volgt, namelijk:

    Wanneer je deze vragen wilt beantwoorden om je “thought leadership” aan te tonen kun je in je filter naast #durftevragen een andere # gebruiken, bijvoorbeeld:

    #durftevragen #socialmedia

    #durftevragen #facebook

    #durftevragen #hypotheken

    Etc.


    15 juni 2011 om 05:31
    chi666

    @Angelo: lezen is ook een kunst. Hoewel ik nog zou kunnen betwisten of het juridisch haalbaar zou zijn, er zijn gekkere dingen geclaimt, stelde ik dat er minimaal sprake is van een moreel eigenaarschap. Maar goed, dat heeft met fatsoen en ethiek te maken. Ook is het niet iemand die het ’toevallig als eerste gebruikt’, maar aangezien je de vorige keer al niet gelezen hebt wat ik schreef ga ik dat niet opnieuw uitleggen.

    @e-rik: inderdaad heb je gelijk dat hoe groter iets wordt, hoe minder leuk het vaak wordt. Je vraagt je af hoe lang het nog duurt voordat mensen dus besluiten dat groei misschien geen goede doelstelling meer is…


    15 juni 2011 om 05:35
    Marco

    @arjan_terpstra #durftevragen misschien ook een tip voor de site #helpmee waar je zelf promotor voor bent …..


    15 juni 2011 om 05:35
    Arno de Vries

    De categorieën zijn een goed idee, maar dat biedt juist ook weer extra kansen op targeted spam. Een advocatenkantoor kan dan #dtvjuridisch gebruiken. Een grotere ergernis zijn vragen die Googlebaar zijn of niet te beantwoorden (‘wie weet waar mijn sleutels liggen?’). Maar er is ook antwoordspam. Meestal ’s avonds door dronken lui die ff leuk een dtv’tje doen. Usenet had ooit ditzelfde probleem (flamers, trollen, spammers). Is uiteindelijk vervangen door gemodereerde fora. Twitter is niet te reguleren, leg je er maar bij neer. Een eigen forum wel. Er zijn natuurlijk al veel initiatieven (Quora, Yahoo answers) maar wellicht ruimte voor een Nederlands initiatief op http://www.durftevragen.nl


    15 juni 2011 om 05:55
    Hermannus Stegeman

    Ik mis in de reacties een belangrijk ander effect: twitter is van ons allemaal en daarmee zowel vervuilend als zelfreinigend. Als teveel vervuiling optreedt, zal de community vanzelf op een of andere manier (bv door blocken of spamflaggen) de kolom gaan zuiveren, mits ze #durftevragen belangrijk genoeg vindt om zuiver te houden. Als blijkt dat de # een stille dood sterft door de vervuiling, het zij zo. Dan komt er wel een ander initiatief en uiteindelijk zullen zowel spammers als gebruikers een modus vinden. Teveel negatieve aandacht zal spammers vanzelf ook een keer weerhouden. Het zelfde zal m.i. plaats gaan vinden met al die RT-acties, die sterven ook vanzelf uit door teveel vervuiling en niet meer bijzonder..


    15 juni 2011 om 05:57
    Angelo

    @bvdhaterd: Haters gonna hate. In dat licht heb je een interessante naam :D. Ik heb gelezen wat je hebt geschreven. Ja, ik snap het ook. Misschien heb je, in moreel opzicht, zelf gelijk. Desalniettemin is een hashtag nog steeds van niemand, en dus zijn er nog steeds geen sancties aan te hangen.

    @sander datema: Durftevragen zal ongetwijfeld meer zijn dan de hashtag, echter daar gaat dit bericht niet over. Dit bericht gaat over het ‘onterecht’ gebruik van de hashtag.


    15 juni 2011 om 07:19
    MokoloMedia

    Laten we de hashtag #negatievereclame populariseren. Spammers krijgen een RT met dit i.p.v. #durftevragen. Wie doet er mee?


    15 juni 2011 om 11:29
    Danny Oosterveer

    Hermannus, goed punt. Denk dat de persoonlijke sferen redelijk goed worden afgeschermd, bij het samenbrengen binnen een hashtag wordt dat al lastiger. Vervelend is dat kwaadwillenden zaken kunnen automatiseren. Hoop dat Twitter hier slim tegen op kan treden. De last is voor mij nu minimaal.


    15 juni 2011 om 17:31
    Marc Hesp

    Vroeger volgde ik #durftevragen continu, na deelname aan een gave workshop, maar inderdaad is er tegenwoordig weinig meer aan.

    Dat ligt niet alleen aan de bedrijven die de hashtag volgen en volspammen, maar ook vaak aan de kwaliteit van de vragen. Deze kwaliteit zou al stijgen als mensen de vraag met ‘Hoe’ zouden beginnen, en eindigen met een vraagteken.

    Ik vraag me af of het nodig is om de hastag zelf te ‘redden’. Een goede vraag wordt meestal vanzelf geretweet, al dan niet gevraagd. Zo wordt de reach vergroot door het eigen netwerk, ipv via een hashtag.


    15 juni 2011 om 17:57
    Jan Peter Bogers

    Aansluitend op @sander.

    De volgende hashtags worden nu gebruikt: #dtvwerk, #dtvklushulp, #dtv010 (etc), #dtvvervoer, #dtvwonen, #dtvfeitjes en nog een paar. Ze zijn nog lang niet zo populair als #durftevragen, maar worden mondjesmaat iets meer gebruikt. Misschien als deze ## aanslaan, dat de kracht van #durftevragen op twitter weer wordt als vanouds! De community bepaalt en de tijd zal het leren…

    @Marc

    Ik had hetzelfde. Nu kijk ik soms naar de nieuwe hashtags om te zien of er een vraag bijzit, die ik leuk vind om te beantwoorden of RT’en


    15 juni 2011 om 20:03
    Jeroen

    Er gebeurt hier hetzelfde wat met alle begrippen gebeurt. Te pas en te onpas wordt er gestrooid met hashtags als #fail. Je site ligt er 1 minuutje uit na een decennia zonder problemen en je hebt alweer een #fail aan je broek hangen. Zo gaat het nou eenmaal met bekende onderwerpen, in dit geval hashtags, ze worden opgepakt door de massa en niet meer gebruikt waarvoor ze in eerste instantie dienden.


    17 juni 2011 om 04:26
    Bert

    Blokken is voor spammers echt niet “te ver gaan”. Het is de beste oplossing en daarmee laat je direct aan een bedrijf zien dat je er niet van gediend bent.

    Geen medelijden voor spammers.

    Succes,

    Bert


    28 juni 2011 om 07:24
    remcojanssencom

    Rectificatie:

    Ik vind dit eigenlijk WEL HEEL IRRITANT!!11!

    HASHTAGSPAM MOST DIE NOW *ALL CAPS RAGE*

    Bedankt Gijs voor het wijzen op mijn inconsistente mening 😉


    11 augustus 2011 om 08:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!