Twilliciteren: solliciteren in 140 tekens

16 juni 2011, 03:09

Van postduif, via brievenbus en e-mail weer terug naar de vogel. Zal solliciteren via Twitter de volgende stap zijn? Solliciteren in 140 tekens. Een CV in 140 tekens! Wie had dat ooit gedacht… Is het voor recruiters nu makkelijker om een geschikte kandidaat te vinden? Of juist moeilijker?

Het is logisch dat Twitter steeds meer in trek raakt bij werving- en selectiebureaus. Het is immers een gemakkelijke manier van het verspreiden van vacatures. Er zijn zelfs al vele initiatieven ontstaan die geld verdienen met het verzamelen van vacature-tweets, zoals bijvoorbeeld vacaturelandkaart.nl. Maar ook sollicitanten willen het allemaal sneller en makkelijker.

Het gerucht van twilliciteren is al een tijdje een hype in Nederland. Je solliciteert met een ‘brief’ van maximaal 1 tweet. Niet bepaald een voorbeeld van ‘een kind kan de was doen’. Daar is nog wel wat taal-creativiteit voor nodig. De vraag is alleen of solliciteren op deze manier wel effectief of efficient is.

In China denken ze blijkbaar van wel, want daar worden al hele CV’s in een tweet gestopt. Het aantal micro-cv’s op www.weibo.com (de Chinese versie van het geblokkeerde Twitter) stijgt op dit moment gigantisch. Het aantal goede banen is schaars en de beroepsbevolking blijft maar groeien.

Het is een logisch gevolg. Niet alleen in China, ook in Nederland natuurlijk. Internet is razendsnel. Je moet wel heel veel aandacht besteden aan hoe je die 140 tekens precies gaat gebruiken, maar creativiteit is hierbij belangrijker dan goede zinsopbouw en dat scheelt toch een hoop werk.

Een voordeel is ook dat mensen snel vanuit elke plek in de wereld kunnen reageren op een vacature, met slechts die ene link naar hun CV. Mensen zijn niet snel geneigd om op hun vakantie-adres diep na te denken over een reactie op een interessante vacature. Maar in het internetcafé of vanaf je mobiele telefoon even een tweet sturen is natuurlijk zo gedaan.

Daarbij zullen de lezers van deze CV’s een stuk minder tijd kwijt zijn aan het doornemen ervan. We hoeven immers geen hele boekwerken meer door te nemen. Van drie pagina’s naar drie zinnen, dat noem ik nog eens tijdswinst.

Uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO) van onderzoeksbureau Intelligence Group leek Twitter twee jaar geleden vooral geschikt voor hoogopgeleide ict’ers en marketeers tussen 30 en 40 jaar oud. Dat is nu wel anders. Een groot aantal bedrijven en organisaties is er in meer of mindere mate mee bezig. Dat dit nog steeds vooral de ict-sector is, bewijst echter de prachtige link twilliciteer.nl.

Maar ondanks het enorme succes van recruitment via social media, verkiest 86 procent van de Nederlandse managers toch nog steeds een CV of motivatiebrief boven een online profiel. Dit blijkt uit het arbeidsmarktonderzoek Q4 2010, een internationale studie van OfficeTeam.

Is dat ouderwets? Een vorm van zekerheid? Of gewoon omdat drie pagina’s nu eenmaal meer vertellen over een persoon of vacature dan drie regels?

Ik ga voor de laatste optie. Immers, twilliciteren is zo makkelijk nog niet. Stop jij maar eens een vacature, CV of sollicitatiefbrief in drie zinnen. Ik kan je het op een briefje geven, je zult niet volledig zijn. En dat kan tegen je werken en de tijdsbesparing weer ongedaan maken.

Wanneer iedereen in recruitment-land het over iets heeft, is het dan goed? Hoe effectief is werven, selecteren en solliciteren via Twitter nu eigenlijk? Vind je zo echt sneller de juiste kandidaat? Ik denk van niet. Wat denk jij?

Wout Oosterhof
Bedrijfsdirecteur bij Maintec

Categorie
Tags

14 Reacties

    Paul Koole

    Los van het feit of je zo sneller de juiste kandidaat kan vinden of niet. In China is het net iets makkelijker om te solliciteren via een tweet aangezien Chinese karakters hele woorden kunnen uitdrukken. Hierdoor kunnen Chinezen met 140 karakters gemiddeld zo’n zeven goed geformuleerde zinnen vormen.

    @paulkoole


    16 juni 2011 om 04:06
    Bas Wiering

    Ik denk zeer zeker dat reageren via twitter een goede optie kan zijn. Aangezien bedrijven dit medium gebruiken om vacatures op te zetten denk ik dat je als sollicitant de creativiteit moet kunnen vinden dit twee kanten op te gebruiken. Een korte aankondiging en een link naar je cv (2.0) of linkedinprofiel zou best kunnen werken. Bedrijven moeten uiteraard wel open staan voor een dergelijke manier van reageren.


    16 juni 2011 om 04:14
    chi666

    En toch blijf ik het elke keer weer jammer vinden dat als mensen praten over Twilliciteren dat ze Neomax aanhalen en niet de bedenker ervan, onze eigen Marketingfacts blogger Klaas Weima en Energize. Of de persoon die het als tweede deed, onze eigen marketingfactblogger John Kivit van Multiscope. Beide trouwens geen IT bedrijven… Gebrek aan kennis of gebrek aan respect weet ik niet, maar ik blijf het spijtig vinden dat altijd een partij die er ver achteraan liep de credits ervoor krijgt.

    De vraag: hoe effectief is werven via Twitter: Heel effectief. Je moet het alleen wel toepassen waar het ideaal voor is. Zo heb ik afgelopen zaterdag voor 3 posities 10 geschikte kandidaten via Twitter geworven, gewoon met één tweet. Alleen stel ik mijn vragen aan die mensen niet via twitter, daarvoor is e-mail een veel handiger medium. CV’s boeien me verder niet, maar dat heeft in dit geval ook met de functie te maken. Motivatie is veel belangrijker.


    16 juni 2011 om 06:36
    Mahanaïm

    Twilliciteren of breder social media gebruiken bij het vinden van een baan, zie ik niet als vervanging, maar als aanvulling. Van -zeg maar- de sollicitatie-mix.

    Klassiek advies voor mensen op zoek naar nieuwe baan of opdracht is toch: gebruik je netwerk. Dankzij linkedin, twitter en facebook zijn die netwerken sneller te benaderen, alleen maar mooi toch.

    Hetzelfde kan gezegd worden voor de andere kant van de tafel. Waar een zelfde mix van middelen gebruikt kan worden om een beeld te vormen van een kandidaat. En ik kan me best een interview via Skype voorstellen om het kaf van koren te scheiden.


    16 juni 2011 om 10:13
    Peter van Loevezijn

    Jane Hart van C4LPT blogde vorig jaar over een social media workshop waarin ze de deelnemers vroeg zich voor te stellen met een tweet. Ik noem het de ultieme pitch en daar kunnen veel mensen nog veel in leren.


    20 juni 2011 om 12:55
    WoutOosterhof

    Leuk om te zien dat zoveel mensen deze blog lezen en de moeite nemen om te reageren. Allen bedankt voor de input en voor het creeren van voor mij vernieuwde inzichten.


    23 juni 2011 om 12:57
    WoutOosterhof

    Leuk om te zien dat zoveel mensen deze blog lezen en de moeite nemen om te reageren. Allen bedankt voor de input en voor het creeren van voor mij vernieuwde inzichten.


    23 juni 2011 om 12:57
    Francwar

    Kamagra When To Take Viagra Apotheke Deutschland Comprar Viagra Sin Receta En Valencia viagra Cialis 36 Legally Direct Amoxicilina Internet C.O.D. With Free Shipping Cialis 20 Mg X 30 Pill For $76.5


    8 mei 2017 om 11:29
    DannyInoma

    Attention Required! | Cloudflare

    Show more!


    2 juni 2017 om 11:41
    Timothydah

    301 Moved Permanently

    Show more>>>


    27 juni 2017 om 15:08
    CaseyNat

    More info!


    19 september 2017 om 05:57
    Williamzog

    Hi! marketingfacts.nl

    Did you know that it is possible to send request utterly legally?

    We tender a new unique way of sending proposal through contact forms. Such forms are located on many sites.

    When such business offers are sent, no personal data is used, and messages are sent to forms specifically designed to receive messages and appeals.

    also, messages sent through contact Forms do not get into spam because such messages are considered important.

    We offer you to test our service for free. We will send up to 50,000 messages for you.

    The cost of sending one million messages is 49 USD.

    This letter is created automatically. Please use the contact details below to contact us.

    Contact us.

    Telegram – @FeedbackMessages

    Skype live:contactform_18

    WhatsApp – +375259112693


    27 september 2020 om 01:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!