Doe mee met de Ultimate Twitter Study 2011
Je kunt er niet omheen: Twitter is een gevestigde waarde in de wereld van communicatie en wint elke dag nog aan belang. Mariah Carey liet haar fans de namen van haar ongeboren tweeling raden op Twitter, de dood van Osama Bin Laden lekte eerder uit op Twitter dan op de traditionele nieuwszenders en de Britse koninklijke familie liet elke internetconnectie in Westminster Abbey blokkeren om te voorkomen dat de gasten het huwelijk van Kate en William live met de wereld zouden delen via Twitter. Maar de aandacht voor Twitter focust zich voornamelijk op de communicatie tussen individuen: Waarom gebruiken mensen Twitter? Wat tweeten ze? En naar wie?
Deze gastbijdrage is geschreven door Hanne Geuens (@hannege). Zij is voor haar masterthesis meertalige bedrijfscommunicatie bij marktonderzoeksbureau InSites Consulting bezig met een onderzoek naar het gebruik van Twitter bij bedrijven.
2009 en 2011
Ook al klopt het dat deze een-op-een communicatie nog steeds het grootste deel uitmaakt van het totale aantal Twitter conversaties, toch mengen ook merken en bedrijven zich meer en meer in het gebabbel. Om het gebruik van Twitter binnen bedrijven in kaart te brengen en na te gaan hoe ze het er vandaag vanaf brengen en hoe dit kan verbeteren in de toekomst startte InSites Consulting recent met een tweede deel van de Ultimate Twitter Study uit 2009. Het eerste deel was er voornamelijk op gericht na te gaan hoe consumenten Twitter gebruiken en wat ze ervan vinden. Vandaag focussen we op merken en bedrijven. We willen enerzijds te weten komen welke plaats Twitter inneemt in de communicatiestrategie van bedrijven en hoe dit verbeterd kan worden naar de toekomst toe, en anderzijds ook nagaan wat de consument vindt van de aanwezigheid van merken op Twitter.
Als je een goed idee hebt van het hoe en waarom van Twitter binnen uw bedrijf kun je deelnemen aan de studie door een korte vragenlijst in te vullen (maximaal 10 minuten). Door de enquête in te vullen krijg je als eerste inzicht in de resultaten van de studie. We sturen je bovendien het volledige onderzoeksrapport toe. Vul hier de enquête in!
Opzet
Het onderzoek focust zich op de internationale markt, we focussen ons daarbij op België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika. We willen zowel consumenten als ‘experts’ en bedrijven ondervragen. Na het onderzoek willen we antwoord kunnen geven op de volgende onderzoeksvragen:
1. Hoe gebruiken bedrijven Twitter als medium binnen hun communicatie strategie?
2. Hoe kan Twitter als communicatiekanaal voor bedrijven worden verbeterd en geoptimaliseerd?
3. Hoe denken consumenten over de aanwezigheid en activiteit van merken op Twitter?
4. Wat zeggen experts over het medium?
Meer informatie
Meer info is te vinden op ultimatetwitterstudy.com. De resultaten van de eerste studie in 2009 kunt u hier vinden. Alvast heel erg bedankt, en spread the word!
Sorry, Hanne bedoel ik…