Vijftigplusser heeft de online toekomst

23 juni 2011, 02:59

Met de opkomende vergrijzing in het achterhoofd hebben we een onderzoek uitgevoerd onder 271 online actieve vijftigplussers. Deze scan geeft inzicht in het internetgebruik van de surfende senioren. Het blijkt dat bedrijven het nog steeds lastig vinden om deze doelgroep te bereiken. Doorgaans concentreren bedrijven zich op de leeftijdscategorie 20-49, terwijl Nederland in 2010 bijna zes miljoen 50-plussers telde. En de groep vijftigplussers zal de komende jaren in Nederland alleen maar verder groeien.

“Onze onderzoeksresultaten geven aan dat deze groep Nederlanders sneller met hun tijd meegaat dan door bedrijven wordt verondersteld”, aldus Marcel Vogels van MeMo². “Senioren hebben relatief meer tijd en geld tot hun beschikking en zijn daardoor juist een interessante doelgroep. Net als jongeren geven vijftigplussers namelijk aan internet niet meer weg te kunnen denken uit het dagelijks leven. Meer dan de helft, 52%, kan zich zelfs geen leven meer voorstellen zonder het wereldwijde web. Opvallend is dat 33% van de ondervraagden aangeeft zich onrustig te voelen zonder internetverbinding, 37% blijft ’s avonds zelfs later op om op internet te kunnen surfen.”

Wat doen vijftigplussers op internet?

Een overgrote meerderheid (88%) geeft aan internet te gebruiken voor ontwikkeling en zelfontplooiing. Het web wordt voor een groot gedeelte gebruikt om te bankieren en te e-mailen, maar ook veelvuldig om nieuws te vergaren en informatie te zoeken of producten te vergelijken. Ook webwinkelen is een van de bezigheden van de online actieve vijftigplusser, maar liefst 39% geeft aan regelmatig iets online te kopen. Belangrijk bij het webwinkelen vindt de vijftigplusser de prijs van het product (53%), de betrouwbaarheid van het merk (37%) en recensies van andere gebruikers (34%). Webwinkels doen er goed aan hun uitstraling te toetsen op “gezelligheid”, 22% van de 50-plus vrouwen vindt ongezellige webshops namelijk een nadeel van online winkelen. Van de online shoppers bezoekt meer dan de helft eerst een vergelijkingssite voordat men een aankoop doet.

Surfende senior geeft voorkeur aan tablet

De online actieve vijftigplusser wordt, net als de jongere internetgebruiker, steeds meer een multiscreener. Met multiscreeners worden consumenten bedoeld die gelijktijdig meerdere schermen tot hun beschikking hebben (bijvoorbeeld televisie en tablet). De opkomst van de tablet blijkt ook bij de doelgroep van de surfende senioren populair. Een derde van de ondervraagde 50-plus mannen geeft aan eerder een tablet aan te schaffen dan een laptop of desktop. Met name het eenvoudige gebruik en compacte formaat worden als groot voordeel genoemd van de tablet.

Meerdere keren per dag online

Marcel Vogels: “Uit ons onderzoek blijkt het argument dat vijftigplussers lastig te benaderen zijn, niet langer op te gaan. Bijna tweederde van de vijftigplussers is dagelijks meerdere keren online, campagnes gericht op vijftigplussers moeten dus ook online communicatie inzetten. Alleen communiceren via print en RTV is niet langer voldoende. Wat adverteerders wel in het achterhoofd moeten houden, is dat vijftigplussers meer naar zekerheid zoeken dan de jongere generatie. Zo vindt deze doelgroep een sterk merk, garanties en leveringsvoorwaarden vaak erg belangrijk. En als een surfende senior eenmaal tevreden is, blijkt hij een trouwe klant: hij/of zij is fanatieker in het geven van beoordelingen en het doen van herhalingsaankopen.”

Vooral branches als verzekeringen, banken, telecom, utilities hebben bij uitstek veel belang bij een krachtige en effectieve digitale Marketing strategie. Dat komt doordat 5-plussers in die categorie een hogere waarde vertegenwoordigen ten opzichte van de gemiddelde consumenten. In sommig gevallen levert de 50plusser een bedrijf 8 keer meer ‘waarde’ op dan gemiddeld. We verwachten daarom ook dat de aandacht zal groeien voor de waarde van een conversie, in plaats van het aantal conversies.

Marcel Vogels
Dutch independent marketing- and businessconsulting agency bij MeMo2

Categorie
Tags

7 Reacties

    Rene

    Deze leeftijdsgroep heeft geld en wil het online besteden. Als bedrijf zou ik dus, indien mogelijk, mijn assortiment eens wat minder op jongeren richten. Dus aan tafel met het management team en kijken hoe je kan herpositioneren. En daar zit je dan met je team uit de leeftijdsgroep 30-40. Volgens mij klinkt hier een oorverdovend advies: neem eens mensen aan uit de leeftijdsgroep 50+!


    23 juni 2011 om 10:23
    marcelvogels

    Beste Rene,

    Je hebt helemaal gelijk. Nu is het omgekeerd ook zo dat 50+ ers niet even snel bij Innovatieve of Digitale Bureaus komen solliciteren. Maar je hebt helemaal gelijk. Bureaus zouden er zeer goed aan doen om de ervaring, kennis en inzicht van 50+ te laten prevaleren boven jongere groepen.


    23 juni 2011 om 12:31
    marcelvogels

    Zie bovenstaande: …. SOMS te laten prevaleren …


    23 juni 2011 om 13:49
    Paul de Bruijn

    Goed dat er onderzoek naar is gedaan. Ik heb zelf al langer die beeld, maar kon me niet op een onderzoek beroepen. In workshops vertel ik ook dat de 30-ers en 40-ers minder snel meegaan met de tijd dan de groep erboven én er onder.

    Hoe dat komt weet ik niet. Misschien te druk met hun werk, gezin en het gevoel al tot de internetgeneratie te horen en daardoor achterover leunen. Ik denk dat de de 30-ers en 40-ers nog veel te stellen krijgen met de groepen boven en onder hen.


    24 juni 2011 om 08:47
    Bert

    De vijftigplussers van de toekomst zijn de dertigers van nu die al volop gebruik maken van het internet en massaal online kopen. Ik denk dat de huidige vijftigplussers, vooral zestigplussers niet massaal online gaan winkelen. Wel leuk om te zien dat deze groep ook meegaat met de trend.


    24 augustus 2011 om 03:15
    john

    Op het moment gebruikt zelf 40 procent van de 50 plussers het internet om online aankopen te doen. Dit is bijna 4 keer zoveel als 10 jaar geleden.


    12 april 2012 om 19:43
    seny

    Seny

    ik ben op zoek als 60 plusser naar contact met begrip voor je leeftijd

    en een flexibel verstand, vooral heel betrouwbaar en afspraken nakomende.

    Het zou heel prettig zijn als ik sales genoegen mocht beleven inzake het kunnen verkopen van o.a. onroerend goed via internet social media,

    om het zinloze heen en weer rennen te voorkomen.


    21 augustus 2016 om 13:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!