Infographics, voorbode van het tijdperk van datajournalistiek?
Infographics zijn al geruime tijd hot-and-happening op het web. Ook op Marketingfacts hebben we de smaak te pakken en plaatst Danny iedere week schitterende infographics over (online) marketing en gerelateerde onderwerpen. Pas sinds kort heeft de infographic ook echt zijn weg gevonden binnen de wereld van PR-professionals. Op verschillende internationale blogs kom je artikelen tegen over de zin en onzin voor de PR-branche van deze design hoogstandjes.
In eerste instantie werden infographics juist door journalisten/redacties gemaakt om een artikel te versterken of te verhelderen, maar steeds vaker komen ook bedrijven of PR-bureaus met infographics om resultaten van een onderzoek of informatie over de organisatie visueel aantrekkelijk te maken.
Al langer zien we dat het traditionele persbericht versterkt wordt met visueel materiaal zoals video’s, landingpages of Flash-animaties, maar ook bij infographics geldt dat relevantie bepalend is. Helaas zie je nog vaak bij design vanuit commerciële partijen dat het vertelde gevisualiseerd wordt. Jammer, want de kracht van een infographic is dat de afbeelding verbanden en de structuur van een verhaal visueel verwoord. Wanneer een infographic op die manier ook succesvol wordt ingezet, is het in mijn ogen ook een logisch gevolg van een nieuw soort journalistiek dat opkomt – datajournalistiek.
De digitalisering heeft ervoor gezorgd dat waardevolle data in grote hoeveelheden digitaal achter slot en grendel ligt, maar steeds vaker komen deze massa’s informatie naar buiten. Het lekken van de Wikileaks-documenten was al een voorbeeld en in de toekomst zal dit steeds vaker voorkomen. Dit betekent dat er een tijdperk zal aanbreken waarin redacties steeds meer aan datajournalistiek zullen doen. De statische informatie die bedrijven en overheden hebben, kunnen in de toekomst steeds vaker met moderne techniek omgezet worden in nieuwswaardige content.
Het zijn ook die ontwikkelingen die Google en de Knight Foundation ertoe hebben gezet om een wedstrijd uit te schrijven voor miljoenen investeringen in veelbelovende digitale journalistieke projecten. Het doel van deze ‘prijsvraag’ is eigenlijk een uitvergrote versie van de infographic, het omzetten van de onmogelijke hoeveelheid data in makkelijk te behappen content voor de journalist en consument. Een wijze les voor in de toekomst waar bedrijven en PR-bureaus rekening mee moeten houden…