ReclameReview: Wijko

ReclameReview: Wijko

Het moet door de hoofden zijn gegaan van de creatieven die voor Wijko aan de slag gingen: “Wat kun je nou helemaal vertellen over satésaus?” Zeker als je de eerste commercial ooit maakt voor het merk, wil je toch goed voor de dag komen. Naar mijn mening hebben ze op een prima manier gebruik gemaakt van sociale bewijskracht, een van de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini.

credits:
Bureau: 60layersofcake
Concept en creatie: Sami Shirhan, Hans van Nood, Rodger Beekman, Patrick van Haperen
Interaction design: Nathalie Brähler
Productie: Jan Willem Bloem
Regie: Hans van Nood, Rodger Beekman
Strategie: Merle Weil, Hans van Nood, Rodger Beekman, Quirine Faber
Productie: MacGyver Amsterdam

De doelstelling:
Meer Wijko satésaus verkopen.

De uitwerking:
Wijko satésaus is een nogal voor de hand liggend ‘cadeau’ als er gevraagd wordt iets lekkers mee te nemen naar een etentje met vrienden. Zo blijkt uit de allereerste spot ooit voor het merk.

Het oordeel:
Ik zei het al: de makers hebben prima het principe van sociale bewijskracht ingezet om Wijko satésaus te promoten. We zien dat “iedereen” aan Wijko satésaus denkt als er gevraagd wordt om iets lekkers mee te brengen. Ook al vindt ons ‘bewuste brein’ het onzin om daar waarde aan te hechten (hé, we zijn toch geen kuddedieren maar individuen!), blijkt dat ons ‘onderbewuste brein’ daar wel degelijk aandacht aan schenkt. Daarom hoeft de commercial ook niet veel ingewikkelder te zijn dan dit. De boodschap is: iedereen houdt van Wijko satésaus want dat is de lekkerste. Ons brein doet de rest.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Typisch voorbeeld van kort en krachtig. Boodschap komt goed over, vind alleen het geheel niet heel gelikt/professioneel eruit zien. Misschien is dat bewust gedaan, maar het doet ietwat knullig aan. Maar na het zien van de commercial weet ik wel dat ik aan Wijko moet denken bij de keus voor een satésaus, ook al zou het nooit in mij op komen om een saus mee te nemen naar iemand zijn BBQ :-)

    Ben trouwens benieuwd wat je van de commercials van Vaya.nl vindt, David.
    http://www.youtube.com/vayavakanties

    geplaatst op
  • @Serge De commercials van Vaya zijn ook kort en krachtig, maar ik zou liever het 'heel veel vakantie voor je geld' verder hebben uitgewerkt. Een beetje zoals Plus probeert met 'Plus biedt meer', ook al slagen ze daar niet in. Nu schop je in de commercials vooral richting (wannabe) rijkelui. Volgens mij zit er wel meer in.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.