Einde der tijden van Sociale Netwerken?

5 juli 2011, 11:59

Daags nadat LinkedIn besloot dat het nu maar eens welletjes was met al die partijen die van hun data gingen profiteren, lijkt de oorlog nu echt los te barsten.

Social Media kenmerkt zich door de enorme kracht van delen en openheid. Vele mashups en aanvullende applicaties maken dat Social Media een enorme vlucht maakt. Maar nu ineens willen de grote spelers niet meer. Facebook blokkeert de export van contactpersonen en Twitter blokkeert Google. Waar gaat dit eindigen? Of is dit al het einde?

[h4]Van Flower Power naar gesloten hekken.[/h4]

Er is een vreemde trend merkbaar bij Social Media. De laatste jaren hadden we het idee in een Flower Power tijdperk te leven. Iedereen deelde alles met elkaar, maar nu overheerst paranoia. Die paranoia zit nu eens niet bij de gebruikers die angst hebben voor hun privacy. De paranoia zit niet bij de exhibitionisten en voyeurs die alles maar online zetten. De paranoia zit bij de grote jongens die de netwerken beheren. Ze willen dat wij alles delen binnen hun netwerken, maar daarbuiten mag niet meer. De hekken sluiten zich langzaam om de ooit zo mooie speelparken die wij Social Media noemen. Je mag binnen spelen met wat en wie je wilt, maar je mag het speelgoed niet meer mee naar buiten nemen.

[h4]Google geen partner, maar concurrent.[/h4]

Is het angst of is het een manier om de eigen toekomst veilig te stellen?

Google timmerde goed aan de weg met Google realtime. Een realtime search door alle sociale netwerken zoals Twitter, Facebook, Quora etc… Fantastisch voor de netwerken en fantastisch voor Google. Een mooie win-win situatie. Maar Google lijkt haar goodwill verspeeld te hebben bij deze partijen door de lancering van Google Plus. Ineens is Google niet meer de vriendelijke partij die extra traffic leverde voor de Social netwerken, maar een serieuze concurrent. Gevolg: De deur op slot. Google Realtime search is niet meer.

[h4]Facebook vrienden krijgen huisarrest.[/h4]

Voor Facebook was er een hele mooie tool ontwikkeld. De Facebook Friend Exporter waarmee je je contactpersonen uit Facebook kon overzetten naar je Google contacten. Reuze makkelijk als je bijvoorbeeld een android telefoon hebt. Ook erg makkelijk als je over wilt stappen naar Google Plus. Waarschijnlijk is Facebook toch een beetje angstig voor deze overstap en ook zij hebben de deur gesloten.

[h4]Wat wordt de volgende strijd?[/h4]

Mag je straks geen externe foto’s meer delen in Facebook? Mag je straks geen linkjes naar een Facebook Page delen op Twitter? Wordt het onmogelijk nog foto’s te delen op Twitter met een andere tool dan de Twitter image tool? Kun je straks op LinkedIn nog wel een externe link hebben naar je bedrijf of moet je verplicht een company profile aanmaken? Worden al deze netwerken afgesloten silo’s?

[h4]Power to the People![/h4]

Ik denk dat er begonnen is aan een verarming binnen de sociale netwerken. Als de kracht en filosofie bestaat uit delen en samenwerken, dan lijkt dit de omgekeerde wereld. Maar misschien opent dit de kansen wel voor nieuwe open-source initiatieven vanuit de gebruikers zelf.

Misschien gaan we als gebruikers zelf aan de slag en nemen we de macht over van deze met harde hand regerende ‘big-brothers’.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Boudewijn

    Volgens mij zit je fout met de aanname dat Twitter Google geblokkeerd heeft.

    Ik lees op diverse plaatsen dat Google gewoon het contract niet heeft verlengt om de data van Twitter te gebruiken…

    Wel hoop ik dat al die sociale sites het niet zomaar toestaan om als ‘vriend’ ge-exporteerd te worden. Ik wil Google+ helemaal niet gebruiken of aanmelding mails van ontvangen en wil dan dus ook niet dat mijn facebook contacten mij in hun Google+ kunnen importeren.


    5 juli 2011 om 12:27
    BasvdBeld

    @Boudewijn en @Marco, denk dat Jan Willem toch wel een punt heeft hoor, over Google en Twitter. Het is ZEKER geen voorbedachte rade van Google. Ze hebben realtime plotseling offline gehaald (moeten halen?). Meerdere dingen wijzen daarop, zoals de 404 pagina, het feit dat realtime nog steeds in de dropdown in de zwarte balk staat en nog een paar van dat soort kleine voorbeeldjes. Het heeft er toch alle schijn van dat Twitter hier degene is geweest die de stekker eruit heeft getrokken, voor nu.

    Bovendien zou het voor Google ook niet logisch zijn. Zij willen de informatie op het web vindbaar maken. Dan zou het tegenstrijdig zijn om een van de grotere sociale netwerken maar even te blocken.


    5 juli 2011 om 13:28
    Boudewijn

    @Bas

    Toch denk ik dat het gaat om aandacht vragen voor Google+

    En hoe dat beter te doen door iets tijdelijk uit te zetten wat zeker voor veel berichten en speculatie zal zorgen om maar de verwachting te wekken dat er iets groots aan zit te komen waar we allemaal bij moeten zijn.

    Je opmerking dat de 404 pagina zou wijzen dat het onverwacht was zou erg vreemd zijn aangezien dit wel het meest simpele is om meteen op te merken en meteen op te lossen. Dat ze dat niet meteen gedaan hebben wijst er naar mijn idee meer op dat ze het uit eigen initiatief juist erom gedaan hebben!

    Natuurlijk kan Twitter ook gewoon een te hoge prijs gevraagd hebben waar Google niet op gerekend had en dus nu wat noodmaatregelen moest treffen, maar zeker in het achterhoofd wetende dat ze zelf iets zullen gaan doen.

    Ik moet bekennen dat ik Google+ niet heb geprobeerd maar als ze echt realtime gegevens willen tonen heb je Twitter gewoon nodig en zal een alternatief van Google zelf de komende jaren nooit dezelfde impact krijgen.


    5 juli 2011 om 13:36
    Anko

    Volgens mij is het nog steeds Power to the People: als Google en Facebook moeilijk gaan doen, dan ontstaat er vanzelf populaire initiatieven die WEL recht doen aan sociale media.


    5 juli 2011 om 15:21
    danielbroen

    De partijen schaden hiermee alleen zichzelf. Hoe kan je nou als ‘social’ media platform de externe gangen dichtgooien en daarmee dus de vrijheid wegnemen.

    Zonde om te zien dat de hoge mensen aan de top van dergelijke platformen niet weten wat nou social media is. Met samenwerking kunnen ze veel meer bereiken.


    5 juli 2011 om 15:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!