Dutch design naast Dutch development

20 juli 2011, 03:33

Dutch design, wereldberoemd en één van onze favoriete exportproducten. Het Nederlandse karakter staat in ontwerpland garant voor aandacht en respect. Gaan we dat doorzetten in een nieuwe vorm die als Dutch development gebrand kan worden of scharen we dat onder het reeds bestaande Dutch design? Development en design, de twee lopen vaak naadloos in elkaar over, maar waar zit nu het onderscheid.

Dutch design is meer

Hoe verhoudt Dutch design zich ten opzichte van ‘global design’? Mogen we wel zo hoog van de toren blazen als Nederlanders? Deze vraag is eenduidig te beantwoorden, helemaal als je de immense lijst van unieke designobjecten uit Nederland er op naslaat. De term Dutch design is ontstaan vanuit een groep Nederlandse vormgevers, voornamelijk industrieel, die de aansprekende Nederlandse stijl definieerden met hun minimalistische, experimentele en innovatieve ontwerpen. Dutch design zag het levenslicht in de jaren ’90 en werd gedreven door nu wereldberoemde vormgevers als Maarten Baas, Hella Jongerius en Marcel Wanders, waaruit onder andere de collectieven Droog en Moooi zijn voortgekomen. Best wel iets om trots op te zijn, een beetje chauvinisme op z’n tijd kan in dit kader geen kwaad.

Als het hierboven omschreven industriële karakter, waarmee Dutch design is ontstaan, even wordt losgelaten, komt er een vloedgolf aan andere voorbeelden boven tafel. Denk aan Rem Koolhaas, die naam en faam maakte met Delirious New York (al in 1978) en nu de grote stedelijke objecten (CCTV-toren) in de wereld vormgeeft. Net als zijn collega Erick van Egeraat, die handen schudt met Poetin en voor Rusland (lees: Poetin zelf) het Federatie-eiland heeft ontworpen. De discipline architectuur floreert en zet Nederland op de kaart! In de categorie mode is Nederland het ook zeer vooruitstrevend met Viktor & Rolf als Neerlands meest vooraanstaande modeontwerpers, afkomstig van de in Europa hoog aangeschreven modeacademie ArtEZ in Arnhem. Wat betreft grafisch ontwerp timmeren we ook aan de weg, zo kan de hele wereld tijdens de Tour het logo van AG2R La Mondiale bewonderen, geboren op de tekentafel van studio Dumbar.

Nederland als creatieve economie

Nederland is dus beroemd om haar ontwerp, en niet alleen maar Dutch design, maar in veel andere ontwerpdisciplines. Wanneer we dit in een breder perspectief plaatsen en Nederland als een creatieve economie benaderen kan Dutch design veel meer omvatten. De creatieve industrie kan in drie categorieën worden onderverdeeld, te weten de kunsten (podium, literatuur, beeldend, musea en muziek) , media en entertainment (uitgeverij, gaming, film, TV, radio, etc.) en creatief zakelijke dienstverlening (architectuur, reclame, PR, industrieel, mode- en grafisch ontwerp). Deze sector is met 43.000 bedrijven niet meer weg te denken uit ons economische landschap. En veel belangrijker, in deze sector is het vermogen om te innoveren vanzelfsprekend. Dit komt door een van de meest opvallende kenmerken uit de creatieve industrie: bij maar liefst 87% van alle creatieve bedrijven werken minder dan 5 mensen. Deze kleinschaligheid en diversiteit zorgen ervoor dat de creatieve industrie zich sneller aan kan passen, makkelijker experimenteert en dus een groter innovatievermogen heeft. (bron: Creatieve industrie in topvorm)

Dutch development

Ik zou willen pleiten voor een minstens even innovatieve en slagvaardige tak die het best op de kaart kan worden gezet als ‘Dutch development’. Voorbeelden zijn er genoeg. Van de pas gelanceerde dienst Dropp die zich nog moet gaan bewijzen, tot Repudo dat met de steun van T-Mobile behoorlijk aan de weg timmert. Het augmented reality laagje van Layar zal naar verwachting alleen maar groter worden, We Transfer is een hit en location based services Feest.je en Shoudio dragen ook hun steentje bij. Onlangs kreeg Service2Media (o.a. eBuddy) nog wat extra kapitaal toegeschoven van Prime Ventures, en is 22tracks met de uitbreiding van 22 DJ’s uit Brussel weer een stapje dichter bij wereld dominantie. De aandacht die Roamler krijgt, ondanks al bestaande gelijksoortige initiatieven, is op z’n minst bijzonder te noemen en wordt door gebruikers direct opgepikt! Foodzy bewees tijdens The Next Web startup rally haar waarde en maakt van gezond leven een social game, weer een knap staaltje Nederlandse ontwikkelkracht.

Het aantal Nederlandse initiatieven is eindeloos en er zijn zelfs buitenlanders die onze hoofdstad omkronen tot Appsterdam, de meest toegankelijke stad op aarde voor app development, aldus Mike Lee. Dutch development verdient wat mij betreft een eigen eiland, kan naast Dutch design bestaan en deze twee Nederlandse grootheden zullen elkaar versterken. Hoe denken jullie hier over, en welke noemenswaardige voorbeelden worden vergeten?

Laurens Boex
Partner / Strategy director bij Rodesk

Oprichter & Strategy director Rodesk

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!