De kracht van Facebook fans & hun vrienden

De kracht van Facebook fans & hun vrienden

De impact van Facebook activatie wordt enorm versterkt door friends van je Facebook fans. Dit blijkt uit een whitepaper van comScore die met medewerking van Facebook is opgesteld. Een maand Facebook data is geanalyseerd en fanpage van Starbucks, Southwest en Bing zijn als cases gebruikt. De fanpage content wordt het meest gelezen op het prikbord van fans. Via dat kanaal komt het dan bij friends van de fans terecht. De combinatie van fans & friends zorgt voor meer traffic naar je website en hogere bestedingen. Een aantal conclusies uit de paper:

* Een Facebook fan linkt in potentie 34 Facebook friends aan je fanpage
* Fanpage content wordt gelezen op het prikbord en daar gedeeld
* Fanpage fans & friends van fans generen meer website bezoek
* Fans & friends van Starbucks besteden meer dan niet-fans

Een analyse van top 100 fanpages in de US laat zien dat in potentie nog 34 friends van fanpage fans kunnen worden bereikt. Per fanpage is hier wel een grote variatie zichtbaar afhankelijk van het aantal en type fans dat een fanpage heeft. Stel dat een fanpage 500 likes heeft dan kunnen in potentie 17.000 Facebookers worden bereikt. Het gaat hier wel echt om maximaal potentieel bereik, nog geen garantie dat Facebookers de berichten ook lezen en delen met hun vrienden. Ook houdt comScore geen rekening met eventuele dubbeltellingen (zoals dat vaker niet lijkt te gebeuren Facebook vs. Hyves cijfers). Verderop in deze blog ook inzichten in daadwerkelijk gedrag.

Fanpage content wordt gelezen op het prikbord en daar gedeeld

Kijkend naar de tijd die Facebookers besteden dan worden het prikbord (27%) en profiel (21%) het meest gebruikt. Er blijkt ook dat fans van een pagina zeer beperkt op de fanpage zelf komen. De interactie vindt plaats op het prikbord. Wanneer een fanpage 5x per week publiceert dan bereikt deze 16% van hun fans. Dit ligt trouwens in lijn met een statusupdate van een Facebooker, deze bereikt 12% van zijn vrienden.

Waarom wordt maar een deel van je vrienden of fans bereikt? Dit kan komen omdat vrienden en fans niet actief zijn en het dan uit hun tijdslijn verdwijnt. Daarnaast gebruikt Facebook algoritmes om de content te presenteren. Updates die veel ‘leuk worden gevonden’ of veel ‘reacties’ krijgen staan hoger op het prikbord.

Fanpage fans & friends van fans generen meer website bezoek

In de whitepaper is een maand Facebook data van Starbucks, Southwest en Bing geanalyseerd. Hieruit blijkt bijvoorbeeld voor Starbucks de kans dat zij de Stabucks website bezoeken ruim 4x zo hoog is, voor de friends of fans is dit ook nog 2x hoger. Wederom blijkt dat Facebook activatie je eigen media mooi onder de aandacht brengt en versterkt. Voor Southwest komen vergelijkbare ratio’s voorbij. Bij zoekmachine Bing ligt dit veel lager en dit valt te verklaren door dat hier om een andersoortige dienst en merk gaat.

Fans & friends van Starbucks besteden meer dan niet-fans

In het geval van Starbucks is ook een analyse uitgevoerd op het bestedingsgedrag in de Starbucks stores. Hieruit blijkt dat in mei 2011 Starbucks fans & friends 8% meer besteden. Daarnaast generen ze ook 11% meer transacties dan een gemiddelde internet gebruiker. Hier kan natuurlijk wel sprake zijn van het kip en het ei verhaal. Mogelijk hebben deze fans altijd meer besteed en kwamen ze al vaker. Het is geen bewijsvoering dat men door Facebook meer besteed. Aan de andere kant is het informeren van deze fans volledig gegrond, ze zijn belangrijke klanten en komen vaker en je geeft ze ook nog eens een platform om dit delen met hun vrienden. Kijkend naar Starbucks wereldwijd dan bereikten zij met hun Facebook activatie in mei 2011 53 miljoen Facebookers. Leg dit naast de hogere bestedingen en bezoekfrequentie dan hebben we het over substantiële aantallen.

In de paper zijn nog andere interessante bevindingen terug te vinden over socio-demografische cijfers, bereik van impressies en interessegebieden van fans & friends. De volledige paper The power of like is via comScore te downloaden. Doe er je voordeel mee !


Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Dit zijn nuttige cijfers, veel beter dan proberen een waarde aan een Facebook fan te hangen. Vooral de traffic die er gegenereerd wordt vindt ik een verbazingwekkend goede uitslag. Jammer dat er niet vermeld wordt of deze bezoekers ook langer op een website verblijven dan bezoekers die van elders komen. Dat was het ultieme bewijs geweest.

    geplaatst op
  • @ christiaan het verblijf op de site is comScore ook naar aan het kijken, alleen is daar nu niet specifiek over gerapporteerd. Indicaties zijn dat die ook hoger liggen dan bij 'gewone bezoeker'

    geplaatst op
  • Mooi om te zien dat er ook daadwerkelijk meer 'verkocht' wordt op deze manier maar ik ben wel heel erg benieuwd hoe dit nu werkt voor minder concrete producten en diensten. Werkt dit bijvoorbeeld ook voor de verspreiding en acceptatie van overheidsbeleid? Misschien is het al eens onderzocht maar ik ken het niet.

    geplaatst op
  • Interessant rapport! Het is natuurlijk ook erg gemakkelijk in je eigen analytics te zien of bezoekers uit Facebook gemiddeld langer op de site blijven dan andere bezoekers.

    geplaatst op
  • @ hidde en? wat is jouw ervaring blijven facebook fans langer op de site? of verschilt dat weer per post / klant, etc.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.