‘Merken worden vrienden’ – Social Media Monitor 4

8 augustus 2011, 05:30

De Social Media Monitor is ons onafhankelijke onderzoek naar de inzet van social media door top 100 merken in Nederland. Na een geslaagde lancering van vorig jaar presenteren we 7 september aanstaande de vierde editie van het jaarlijkse onderzoek. Naast de bekendmaking van de resultaten van de Social Media Monitor 4 zal een aantal vooraanstaande merken en netwerken een presentatie verzorgen over de inzet van social media.

Google+ spreekt voor het eerst in Nederland

Google+ geeft tijdens de lancering van de Social Media Monitor hun eerste presentatie in Nederland. Tijdens deze middag delen Vodafone en andere merken hun social media successen. Dr. Ivar Vermeulen, universitair docent van de VU, spreekt op basis van zijn onderzoek over hoe je als merk in sociale media geloofwaardig kunt blijven richting de consument.

Tot slot worden uiteraard de resultaten van de Social Media Monitor 4 bekend gemaakt. Naast de bekendmaking van de ranglijsten geven we antwoord op vragen als: Hoe hebben de top 100 merken social media intern georganiseerd? Hoe meten ze het succes? Welk budget stellen ze beschikbaar en hoeveel FTE’s hebben social media in hun takenpakket?

Het programma wordt geleid door Ernst-Jan Pfauth, chef internet van NRC Handelsblad en columnist bij nrc.next. Meer informatie over het programma en aanmelden kan hier.

Niels van der Velden is Co-founder bij Social Embassy en adviseert bedrijven bij een strategische inzet van sociale media.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Raedts

    Wat een onzin dat merken vrienden “moeten” worden.

    Mijn vrienden zijn mijn vrienden en een merk is een bedrijf dat mij iets levert waar ik voor betaal.

    Je kan best een band op bouwen als bedrijf met je klanten maar het blijven klanten: er vindt een transactie plaats tegen betaling.

    Zelfs de merken met een enorme fanbase blijven bedrijven: starbucks is een case die je overal hoort, en ze hebben behoorlijk krediet bij hun fans, maar at the end of the day gaat het om de service in de winkel (en om de koffie).

    En als ik geen geld bij me heb krijg ik echt geen koffie van ze (bij vrienden krijg ik dat wel).

    Het is enorm gevaarlijk om een merk als vriend te zien: je verliest namelijk uit het oog wat de basis van je relatie is met als gevolg dat je te veel focust op de vriendschap in plaats van op je product of dienst.

    Alsjeblieft: besef je dat je een bedrijf bent en dat je moet leveren aan je klanten. En doe er daarnaast alles aan om een goede relatie met je klanten op te bouwen, natuurlijk: maar je bent geen vrienden. Apple is mijn vriend niet, Twitter is mijn vriend niet, en zelfs Starbucks is mijn vriend niet, terwijl ik wel een actieve ambassadeur ben, maar er is geen sprake van gelijkwaardigheid in deze relaties, gelukkig.


    9 augustus 2011 om 09:52
    Martin Kloos

    Hey Ludo,

    dank voor je comment. Gelukkig zitten we in onze benadering erg op één lijn. We zeggen nergens dat merken vrienden “moeten” worden. Lees straks het rapport en dan weet je hoe we de stelling bedoelen.

    Ik ben het helemaal eens met je benadering. Een zakelijke relatie is een zakelijke relatie. Tegelijkertijd benadruk je zelf ook het belang van het opbouwen van een goede relatie met je klant. Dat is wat wij ook zien. Merken worden vrienden is in die zin misschien ook wel een ambitie. De een zal dat wel zien zitten, de ander niet.

    We hebben trouwens een aantal fans van merken in sociale media geïnterviewd en ze ook de vraag voor gelegd of merken vrienden worden in sociale media. Die filmpjes (waar je hierboven een sneak peak van ziet) komen binnenkort beschikbaar. Zitten interessante uitspraken tussen.


    9 augustus 2011 om 10:08
    Raedts

    Dag Martin,

    ik kon ook alleen maar reageren op de kop van de blogpost, er wordt verder ook niet aangegeven dat je “vrienden moet worden” maar dat is iets dat wel vaak wordt geroepen.

    Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.


    9 augustus 2011 om 12:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!