Vertrouwen in online winkelen daalt

24 augustus 2011, 02:47

Het vertrouwen van consumenten met betrekking tot de veiligheid van online winkelen is gedaald met 11 procent, aldus onderzoek van McAfee (N=605). Dat houdt in dat in vergelijking met 2009, 11 procent minder consumenten in de veronderstelling dat de meeste online retailers te vertrouwen zijn. Het grootste deel van de online consumenten (84 procent) is bezorgd over de informatie die ze online ingeven. Ondanks de bedenkingen zegt 4 op de 10 consumenten desondanks toch producten aan te schaffen op sites waar ze twijfels over hadden.

Hierbij is het kortingspercentage vaak doorslaggevend, 11 tot 30 procent geeft aan dat dit de doorslag gaf. Interessant om te zien dat korting en gemak in zo’n geval dus zwaarder wegen dan de twijfels over de veiligheid.

Groei digitaal winkelen

In Nederland is zo in 2010 het aandeel online winkelen verder gestegen. In 2010 kochten 9,3 miljoen Nederlanders goederen of diensten via internet. Daarmee groeide het aandeel e-shoppers onder internetgebruikers tot 77 procent. In 2006 was dat nog 61 procent. Vooral reizen en kleding zijn populaire online aankopen. Nederland behoort daarmee tot de top in Europa. In het Verenigd Koninkrijk is online winkelen met 79 procent het populairst. De populariteit van online winkelen in Nederland is voor een groot gedeelte te danken aan iDEAL. Het gebruik van iDEAL is in 2010 eveneens sterk gestegen.

Wereldwijd is er in 2010 naar schatting 2 biljoen dollar uitgegeven aan online winkelen. Dit heeft onderzoeksbureau Gartner berekend. In 2011 zal dit naar verwachting stijgen tot 2,1 biljoen dollar, en zou e-shoppen in 2015 zelfs goed zijn voor 2,8 biljoen dollar.

Certification

Het vertrouwen in (SSL) certificaten is gestegen, aannemelijk gezien de toegenomen kennis hiervan. De bevindingen:

  • Seventy-five percent of consumers indicate they would choose a site with a trustmark over a site without one;

  • About one third of consumers would choose a small independent site with a trustmark over a larger well-known site when making a purchase;

  • Nearly four in 10 consumers indicate they might spend more money online if they had a guarantee of security;

  • About one-third of consumers indicate that they might even spend an additional 25 percent or more.

Even opletten: het onderzoek is uitgevoerd door McAfee dat zelf in deze certificaten zit. Desondanks was het niet de sponsor van het onderzoek, het werd uitgevoerd in opdracht van Harris Interactive.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Guido Thys

    Het McAfee onderzoek is in de Verenigde Staten gehouden. De resultaten zijn volstrekt irrelevant voor Nederland en de titel van uw artikel is dus incorrect en misleidend.

    Eenmalige uitglijder of moeten we voortaan de bronnen van alle bijdragen op Marketingfacts checken?


    24 augustus 2011 om 06:15
    Guido Thys

    OK, dank. Mijn vertrouwen in Marketingfacts is weer met 11% gestegen!


    24 augustus 2011 om 06:56
    DannyOosterveer

    Haha, graag gedaan!


    24 augustus 2011 om 07:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!