Nieuwe sitelinks in Google: wat kunnen we ermee?

24 augustus 2011, 06:55

De laatste weken zien we ze steeds vaker voorbij komen: zoekresultaten met extra veel en vooral extra grote sitelinks. Niet meer twee rijtjes met vier links, nee, een blok met twee keer zes (6) resultaten, allen met een eigen mini title, mini description en een mini url erbij. Dat is een behoorlijke verandering ten opzichte van de oude situatie. Wat is er zoal veranderd, wat zijn de gevolgen en bovenal, hoe optimaliseren we dat?

Sitelinks? Wat zijn dat?

Zoekmachines laten soms extra links zien bij een zoekresultaat. De gebruiker kan zo in het zoekresultaat al een aantal verdiepende navigatiemogelijkheden zien en kiezen. Deze extra links worden sitelinks genoemd en verschijnen doorgaans alleen bij branded searches. Maar ook Wikipedia of IMDB komen regelmatig terug met sitelinks. Sitelinks krijg je als de zoekmachine vindt dat jouw domein absoluut het meest relevant is voor de zoekopdracht.

De oude sitelinks bestonden in eerste instantie uit een rijtje van vier extra links. Later werden dat twee rijen van vier links, en ook de zogenaamde mini sitelinks, met vier resultaten horizontaal uitgelijnd in het zoekresultaat.

Sinds begin augustus doken de grote blokken met super sitelinks op. En vorige week kwam de officiële melding van Google: deze nieuwe sitelinks are here to stay.

Kenmerken nieuwe sitelinks

Waar de oude sitelinks alleen een tekstlink waren, zijn de nieuwe super sitelinks eigenlijk kleine zoekresultaten van zichzelf. We zien deze onderdelen:

  • De titel is ongeveer 30 karakters lang
  • De mini description bestaat uit ongeveer 35 karakters
  • Van de URL zijn maximaal 30 karakters zichtbaar

Het lijkt een beetje op een Adwords resultaat, nietwaar? Maar daarover later meer.

SEO best practices voor sitelinks

Omdat sitelinks getoond worden als secundair resultaat, vaak bij de homepage, zal de pagina waarvoor de sitelink wordt getoond meestal niet volledig relevant zijn voor de gebruikte zoekopdracht (immers, dan was die pagina wel als eerste resultaat getoond). Kortom, je mini title en description zullen niet volledig aansluiten bij de zoekopdracht. EN dat geeft ook niet. Het doel van sitelinks is immers dat de zoeker al in het zoekresultaat een verfijning kan kiezen.

Best practices zoals die voor titels en descriptions altijd al golden blijven dus grotendeels van kracht.

  • Schrijf leesbare zinnen
  • Gebruik een call to action
  • Verleid de zoeker
  • Gebruik nooit teveel karakters: maximaal 70 in de titel en maximaal 155 in de description
  • Zet de bedrijfsnaam achteraan in de titel en het onderwerp van je pagina vooraan.

Nieuwe sitelinks optimaliseren

Ik heb een tweetal toevoegingen voor de nieuwe sitelinks:

  • zorg dat je de description sowieso hebt ingevuld! Als die ontbreekt gaat Google zelf op zoek naar snippets tekst. En met een minder relevant zoekresultaat kan dat ongewenste en zeer irrelevante beschrijvingen opleveren
  • Doe nog niets extra’s aan de html titels, blijf ze optimaliseren voor de gewone webresultaten. Voorlopig lijkt het erop alsof Google de titels zelf samenstelt op basis van zowel de titel, de link tekst als de H1 header

De effecten van de nieuwe sitelinks

Google zal de komende weken steeds betere worden in het samenstellen van sitelinks. Al doende leert men, dat geldt ook voor zoekmachines. En omdat het algoritme dat de sitelinks bepaalt nu een integraal onderdeel is van het ranking algoritme zal de kwaliteit van de sitelinks steeds beter worden. Dat lijkt een win-win situatie.

Sowieso is het een verrijking van de zoekresultaten. Zolang de nieuwe sitelinks vooral bij branded searches vertoond worden voelt het allemaal heel logisch. Maar er zullen wel minder (of eigenlijk geen) resultaten van hetzelfde domein meer verschijnen op de plekken #2 tot en met #10. Daar ligt een kans voor de concurrenten, en een bedreiging voor je eigen resultaten. Immers, een negatief Tros Radar forumbericht dat eerst op #13 rankte, en dus op pagina 2, kan nu ineens op de eerste pagina terecht kunnen komen. Wel onder de vouw, maar wel degelijk op de eerste pagina. En dat los je nu niet meer op met extra subdomeinen, aangezien die ook gewoon voorkomen tussen de nieuwe sitelinks.

Bye bye, ingesprongen resultaten

En daarmee behoren wat we vroeger ingesprongen resultaten noemden vermoedelijk ook tot het verleden. Of eigenlijk, de nieuwe sitelinks zijn allemaal ingesprongen resultaten. Dat wordt vooral duidelijk als je een zoekresultaat met één sitelink ziet:

Andere effecten die we kunnen gaan zien is een verschuiving in de CTRs van de resultaten op de eerste pagina. Daar is recentelijk veel onderzoek naar geweest (link). Nu we al deze rijke minresultaten bij de topposities gaan zien zal er wel degelijk wat veranderen. Denk aan een afname van de CTR voor je homepage op branded searches. Immers, die twaalf extra resultaten geven de zoeker veel meer keuze.

Er is een heel kleine kans (ongeveer 0,001% denk ik) dat ook Google gaat testen met advertenties tussen de organische resultaten, in navolging van Bing. Zoals eerder genoemd lijken de nieuwe sitelinks wel wat op Adwords resultaten. Wellicht zien we binnenkort ineens advertenties tussen de sitelinks staan? Dit is wel het moment.

Maar wat vinden we er nu eigenlijk van?

Al met al voelt het als een logische evolutie van de branded zoekresultaten. Volgens mij zullen we voortaan nog relevantere SERPs gaan zien. Wellicht dat we wel weer wat meer werk moeten maken van reputation management. En voor de conspiracy theorists is er met de striking resemblance met Adwords resultaten genoeg om over te praten. Maar zou Google ooit zover gaan?

We houden onze analyticspakketten in ieder geval in de gaten.

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Sven

    Door de nieuwe sitelinks nog minder bezoekers op de homepage, maar landen dieper in je site. Voldoen die dieper liggende pagina’s aan de wensen van de bezoeker? Vergeet je homepage en focus op flows vanuit de dieperliggende pages.

    Eigenlijk zou een website zo goed in elkaar moeten zitten dat je geen Home nodig hebt, iemand voorbeelden?


    24 augustus 2011 om 07:09
    Hendrik van Zwol

    Goed stuk! Persoonlijk vind ik de sitelinks qua vormgeving niet mooi. Het is daarnaast inderdaad jammer dat de meeste sitelinks niet aansluit bij de zoekwoorden. Zoals je zelf ook al aangeeft, verwacht ook ik dat Google hier steeds beter op gaat inspelen.


    24 augustus 2011 om 07:27
    wouterkiel

    Nog een signaal dat sitelinks veel meer als gewone, secundaire webresultaten worden beschouwd vinden we terug in de webmaster tools. Je kunt niet meer makkelijk zien welke pagina’s sitelinks hebben en welke niet. En waar je deze vroeger gewoon kon ‘wegklikken’ moet je nu zelf de url opgeven, zowel van het hoofdresultaat als voor de sitelink zelf.

    In principe zit daar wel wat in. het zou overbodig moeten zijn om sitelinks te ‘degraderen’, zoals Google het noemt. Sitelinks zijn nu immers relevante webresultaten, en als je die niet vertoond wilt hebben dan gebruik je een rel nofollow, een meta noindex of een robots.txt uitsluiting.

    Als ik er zo over nadenk is dit eigenlijk gewoon het einde van de sitelink als apart concept. Of gaat dat wel heel erg ver?


    24 augustus 2011 om 12:52
    Annelies Verhelst

    @wouterkiel het is inderdaad een stuk meer geintegreerd dan voorheen en dan zou je inderdaad kunnen stellen dat de sitelinks als apart ding wel ten einde zijn. Aan een kant vind ik het wel jammer dat je niet zo makkelijk meer invloed kunt uitoefenen op welke links er staan. Aan de andere kant is dat ook wel weer logisch, zoals je al stelt.

    Desalniettemin ben ik apetrots op mijn eigen sitelinks en mini-sitelinks (Google.nl: ‘anneliesje’ en ‘annelies verhelst’) en die heb ik dan weer omdat inmiddels driekwart van mijn bezoekers via Google komen ;-).


    25 augustus 2011 om 07:54
    Okke

    Het is nog wel handig om te vermelden dat de daadwerkelijke ruimte voor je website min of meer gelijk is gebleven. Voorheen waren er slechts de twee rijtjes met links, maar de gewone resultaten eronder verwezen vaak ook naar de betreffende website. Uiteindelijk zal dus de totale ruimte voor je links hetzelfde zijn. Het wordt alleen op een andere manier gepresenteerd. In mijn ogen is dit eerder een voordeel dan een nadeel. Wanneer je site een goede structuur heeft, duidelijke titles en descriptions dan zal je er waarschijnlijk wel voordeel van onder vinden.


    26 augustus 2011 om 17:03
    Ton Visser Resultit

    Vragen die beantwoord worden. Goed artikel wat een ieder die een website heeft moet lezen. Stuur deze collumn dan ook door naar mijn netwerk Brumbeek Professionals en klanten.

    Ton Visser Resultit Sales Training & Coaching


    2 september 2011 om 10:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!