10 meningen over Wat is de meerwaarde voor jou van Google+?

28 augustus 2011, 10:26

De eerste maanden van Google+ zijn een feit. Steeds meer mensen maken een account aan en verkennen de nieuwe wereld van Google+. Zelf ben ik er ook aanwezig, maar merk dat het nog niet altijd in mijn dagelijkse routine verwerkt is. Dagelijks krijg ik wat berichten van mensen die mij hebben toegevoegd en af en toe krijg ik reacties op mijn postings. Ik zie mensen net als mijzelf worstelen met de meerwaarde van Google+. Natuurlijk, het systeem is nog niet geheel openbaar en lang niet iedereen die erop zou willen, kan een account aanmaken, maar toch. De mensen die in de begintijd van Twitter aanwezig waren op Twitter zitten nu ook wel op Google+. En toch was Twitter toen wel leuk en nuttig. Ik heb in de LinkedIn groep SocialeMediaNL en op Google+ de vraag gesteld of mensen daar nu nieuwe dingen hebben ontdekt die ze anders wellicht gemist hadden. Dat leverde weer een mooie bloemlezing op met meningen en mooie uitspraken van onder andere Mischa Coster, Floor Nobels, Roos van der Vugt, Andy Hoek, Gert Jan Bos, Rick Mans en Robert Doggers.

Op beide netwerken kreeg ik veel bedenkingen en mitsen en maaren. Mischa Coster (TEDx, Social Media Club Utrecht, Ondernemer) gaf aan waar het momenteel aan ligt: “Dit heeft alles te maken met de user base, niet met de technologie. Met andere woorden: mijn netwerk zit nog niet op Google+. Ik schat in dat als ongeveer 80% van mijn zakelijke netwerk op Google+ zit EN de company profiles binnen Google+ geactiveerd zijn, ik over zal schakelen naar dit platform als vervanging van Twitter en mogelijk ook Facebook. ??

Waarom vervanging van Twitter? ?

– Langere posts mogelijk ?

– Multimedia mogelijkheden ?

– Makkelijk sharen met specifieke doelgroepen ??

Waarom vervanging van Facebook? ?

– Makkelijk sharen met specifieke doelgroepen ?

– Gebruikersvriendelijker ?

– Al mijn foto’s staan al in Picasaweb en dat maakt prive foto’s delen veel makkelijker ?

– Hangouts is leuk en handig. Alhoewel, Facebook biedt nu ook Skype videochat… ??

Waarom (nog) niet Google+? ?

– Kritieke massa (voor mij) nog niet bereikt ?

– Geen bedrijfsmogelijkheden / company profiles (nog) ?

– Moeten double-posten of verschillende networks

Wat zijn momenteel wel voorbeelden van meerwaarde:

Actuele achtergronden

Mirjam van Dijk gaf een interessant antwoord: Twitter voor het brekende nieuws; Google+ voor de actuele achtergronden. Bijvoorbeeld de rellen in UK hoef ik niet van minuut op minuut te volgen, maar wil wel weten wat daar gebeurt en waarom. Ik volg het daarom op Google+, en niet op Twitter.

Ook Ewout Wolff gaf een soortgelijk antwoord: Twitter is Nu.nl voor nieuws. Googe+ is meer voor de achtergronden en diepere discussies. Ja, er zijn mensen die dat willen 😉 ??

Focus met communiceren

Robert Doggers (Founder Letsgosocial.nl / Partner at Yune): “Ik denk dat Google+ met Circles aan een fundamentele basisbehoefte in communicatie appelleert. Dat je datgene wat je deelt, niet altijd aan iedereen stuurt, maar kan kiezen met wie je wilt communiceren. Net datgene dat bij Facebook mist… (ja ik weet dat je bij FB ook kunt filteren en groepen kunt aanmaken maar toch op een stuk minder nadrukkelijke en natuurlijke manier). Ik zie bijvoorbeeld wel een business circle voor me waardoor het ook zomaar LinkedIn bedreigt… Wel handig alles in 1, dan heb je feitelijk maar 1 netwerk nodig… Nu nog mijn vrienden overhalen om allemaal naar Google+ over te stappen ;-)”

Overzicht houden

Floor Nobels (Online en social media recruiter Worklife Recruitment) over de meerwaarde: “Iedereen kan mening inbrengen en delen. En je houdt het overzicht. Ik ben vooral zelf benieuwd naar de hangout, wil daar een keer een sollicitatie en cv tips ´bijeenkomst´ organiseren. Ik vind de hoeveelheid plaatjes en de veel meer dan140 karakters wel een nadeel, kan toch minder goed screenen tov Twitter.” Ook Roos van Vugt (G+ verslaafde en Social Media Manager Deloitte) ziet de meerwaarde in overzicht: “Voor mij zit het hem in de makkelijke usability en features. ?Ik vind de tl (timeline red.) ook erg overzichtelijk. Als we er straks ook makkelijk in kunnen zoeken is mijn keuze compleet….”

Overnieuw beginnen

Rick Mans (Social Media Strategist bij Cap Gemini) ziet als enige meerwaarde het feit dat het een reset is van je netwerk. Als je wil kan je helemaal opnieuw beginnen :).

Nieuwe mogelijkheden, nieuwe relaties

Gert Jan Bos (Social Media Manager) ziet meerwaarde in de nieuwe mogelijkheden: “De meerwaarde voor mij van Google+ is het (wederom) ontdekken van de mogelijkheden van een nieuw social netwerk. Nieuwe mensen (en toch ook al veel online bekende), nieuwe onderwerpen, maar zeker ook de nieuwe manier waarop Google+ werkt. Op welke manier krijg je reacties en op welke manier niet. ??Google+ is ook weer een nieuw communicatie middel naast de bestaande sociale netwerken. Weer een kans op nieuwe relaties, nieuwe discussies. Het netwerk geeft (via sparks) ook snel nieuws en informatie over onderwerpen die mijn belangstelling hebben zonder dat ik daar Google (niet +) voor hoef te gebruiken. Al vind ik de snelheid van het veranderen van de item aan de zeer lage kant. ??

De toekomst

Andy Hoek (Social Media Manager at Achmea Zorg) verwoord het mooi: “Ik zie Google+ dan ook niet als een netwerk dat kan dienen als vervanging van Facebook of Twitter maar als een netwerk dat zou kunnen dienen als een omgeving voor projecten die als basis diensten van Google gebruiken. Meer een concurrent voor Basecamp of voor Huddle” en voorziet een mooie toekomst voor Google+: “Een vergaande integratie van Google+ met die diensten zou ik erg waarderen. Notificaties als m’n adwords budget op is, of als er in analytics een bepaalde benchmark behaald is. Of een gezamenlijk Calendar voor een Circle bijvoorbeeld.” En zoals Jasper den Badel (Senior Product Manager at Mobillion) goed verwoord “Een doorbraak van Google+ zal uiteraard een grote invloed hebben op de zoekresultaten in Google zelf. Of het echt door gaat zetten hangt natuurlijk af van de adoptie van weer een nieuw netwerk. De trend die in elk geval wel doorzet is dat content, relevantie en een goede gebruikerservaring nog belangrijker gaan worden.”

NB Tijdens mijn zoektocht verscheen hier gelijktijdig op Marketingfacts het artikel van Sander Nube over het potentieel van Google+, de insteek van mijn artikel is toch iets anders vandaar alsnog deze posting. Wil je de hele discussie nalezen? Kijk dan hier in de LinkedIn groep SocialeMediaNL

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

10 Reacties

    robert

    Google + is overrated en niet nieuw. Maar het kan wel een tool worden die in de social community toonaangevend wordt voor de populariteit van sites.


    28 augustus 2011 om 12:46
    robert

    Bovendien werken alle invites into de tool niet wanneer je al een paid account hebt op Google apps. Brilliant! Nou ja, alle begin is moeilijk en ik heb nog nooit een app, tool, platform, site, etc gezien die nieuw is EN bugvrij….


    28 augustus 2011 om 12:47
    robert

    Google + is overrated en niet nieuw. Maar het kan wel een tool worden die in de social community toonaangevend wordt voor de populariteit van sites.

    Verder zijn alle invites die ik ontvang onbruikbaar omdat ze conflicteren met mijn Google App account (paid). Lekker handig!

    Nou ja, ik heb nog nooit een app, site, platform etc. gezien dat nieuw was EN bugvrij


    28 augustus 2011 om 12:49
    Mark de Bruin

    @ Mark de Kock: de posting van Frank kende ik niet. Deze posting is naar mijn mening wel iets anders en gaat net wat verder dan “wat vind je ervan”. Toevallig kwam ik op 10 meningen uit, op LinkedIn (zie link in artikel) staan er 24. Gelukkig zijn het niet 10 dezelfde reacties en niet iedereen die dit bericht leest zal de site van Frank volgen. Ik zal dat vanaf nu wel gaan doen 😉


    28 augustus 2011 om 15:34
    Marco Raaphorst

    internet = techniek. zonder API’s is de vergelijking nietszeggend.


    29 augustus 2011 om 03:02
    Mark de Bruin

    @ Brendan: Wij zijn niet allemaal een Robert Scoble 😉 Dit artikel gaat over de meerwaarde op dit moment voor de 10 personen die aan bod komen. Dat het uiteindelijk een zeer belangrijke tool gaat worden, is weer een ander artikel. Bedankt voor het delen van de nuttige links.


    29 augustus 2011 om 04:04
    Denise van Keulen

    Tot nu toe is de meerwaarde van Google+ voor mij de gebruiksvriendelijkheid / efficiëntie! De interface maakt bijvoorbeeld het delen van posts met een select gezelschap relatief makkelijk. Ook is de ‘instant upload’ erg makkelijk! Vanochtend probeerde ik een aantal video’s van mijn telefoon (zonder kabel) te uploaden. Helaas waren de bestanden erg groot en mislukte het uploaden via mail en YouTube meerdere malen. Echter zag ik tot mijn verbazing dat deze al wel waren geüpload middels de automatische synchronisatie van Google+ met mijn telefoon. Handig!


    29 augustus 2011 om 09:12
    Onno Groen

    Op het moment bied Google voor mij nog geen meerwaarde. Het verschilt vrijwel niets met Facebook, en daar heb ik mijn vrienden/netwerk juist zitten.


    29 augustus 2011 om 12:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!