Internetgebruik stabieler dan TV in zomerperiode

2 september 2011, 09:50

Vorige week zijn de STIR cijfers (Excell sheet) voor de eerste zomermaand van dit jaar vrijgegeven. Mooi moment om eens stil te staan bij de online mediaconsumptie in de zomerperiode. Online lijkt minder last te hebben van een zomer dip. Voor een volledig seizoens beeld kijken we eerst naar het complete jaar 2010. De bekeken webpagina’s in de zomermaanden juli en augustus laten slechts een daling van 4% (index 96) zien ten opzichte van het jaargemiddelde. Vergelijken we dit met het seizoen patroon bij TV, dan zien we daar tijdens de zomermaanden een grotere gemiddelde daling in de kijkdichtheid. Deze kijktijd daalt maar liefst met 13% (index 87). De zomer dip in de mediaconsumptie is dus een stuk kleiner binnen het mediumtype online dan bij televisie.

Deze gastbijdrage is geschreven door Tim Tegel werkzaam op de Marketing afdeling van WebAds

Nu is het niet zo dat er binnen online helemaal geen sprake is van een zomer seizoen patroon. Bepaalde typen sites doen het wel degelijk beter of juist slechter in de zomerperiode. Laten we de juli cijfers van 2011 eens nader bekijken.

In vergelijking met het jaargemiddelde van 2011 tot nu toe, zijn het vooral de weer-sites zoals Meteox, Buienradar, Weer.nl en Weerplaza die pieken in de zomermaand juli. Niet geheel vreemd natuurlijk aangezien iedereen zat te wachten wanneer het mooie weer nu echt van start zou gaan. Verspilde moeite is gebleken.

Niet geheel onverwacht stijgen natuurlijk, en dus juist deze ‘zomer’, de reis sites zoals Vakantieveilingen (index 364), Zoover (index 176), Waarbenjij.nu (index 114) en Vakantiewijzer (index 158). Wie wilde er nu niet zo snel mogelijk richting zon, zee en strand?

Zo deden de Routeplanners goede zaken met bovengemiddelde cijfers voor ViaMichelin (index 430) en Routenet (index 266). Daarnaast realiseren ook sites voor dagtripjes als Uitmetkinderen, GaSamen en bioscoop site Pathé in juli vrijwel het dubbele aantal pagina’s vergeleken met het jaar gemiddelde van 2011.

De programma websites van de TV exploitanten laten daarentegen vrijwel allemaal dalingen tot flinke dalingen zien in de zomer maanden. Naast het feit dat er minder televisie wordt gekeken, heeft dit te maken met de (minder interessante) zomer programmering van TV zenders. Geen Holland Got Talent, X Factor en ook op een nieuwe Oh Oh Cherso moeten we nog even wachten. Dalingen in de maand juli zijn logischerwijs ook terug te vinden onder studie gerelateerde sites zoals Studenten en scholieren websites. De studieboeken zijn duidelijk ingeruild voor busreizen naar de Spaanse costa’s.

Concluderend blijkt dat de totale mediaconsumptie van online in de zomer niet veel minder is dan in de overige maanden van het jaar – men blijft dus lekker online. Iets wat bij TV wel het geval is. Wel is het zo dat bepaalde web-categorieën pieken vertonen in de zomermaanden terwijl andere sites juist dalingen laten zien. De weersomstandigheden blijken hier toch een belangrijke factor in te zijn.

Op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/pub/tjeerd-kooij/0/131/472

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!