Gebruik van externe tools dramatisch voor Facebook engagement

8 september 2011, 07:27

Het is algemeen geaccepteerd dat het automatisch doorplaatsen van berichten naar sociale media niet goed is voor je engagement. Een analyse van EdgeRankChecker bevestigt dit: Facebook Pages die via third-party tools (zoals HootSuite en Tweetdeck) content publiceren kunnen rekenen op 70% minder engagement. Dat blijkt uit een analyse van 1 miljoen berichten op 50.000 Facebook Pages. Berichten die via externe tools werden geplaatst ontvingen 70% minder likes en reacties dan berichten die via Facebook zelf waren geplaatst.

Likes en commentaren zijn erg belangrijk omdat het zorgt dat updates meer exposure krijgen in de feed (van anderen).

Afgezet updates geplaatst via Facebook, ontvangen de externe tools:

  • HootSuite – 69% minder engagement
  • TweetDeck – 73% minder engagement
  • Sendible – 75% minder engagement
  • Networked Blogs – 76% minder engagement
  • RSS Graffiti – 81% minder engagement
  • Twitter – 83% minder engagement
  • Publisher – 86% minder engagement
  • twitterfeed – 90% minder engagement
  • dlvr.it – 91% minder engagement
  • Social RSS – 94% minder engagements

Hoe en waarom worden externe programma’s ‘gestraft’?

De kans dat berichten worden gelezen op Facebook wordt bepaald door de EdgeRank. EdgeRank is een algoritme waarmee Facebook bepaalt of een update aangemerkt wordt als belangrijk nieuws of niet. De reden dat Facebook een filter heeft ingebouwd zodat je alleen een selectief aantal updates ziet, is dat je anders overspoeld wordt door het grote aantal updates van al je vrienden. Met de toekenning van een EdgeRank score aan iedere update probeert Facebook per gebruiker het meest relevante nieuwsoverzicht samen te stellen. Klik hier voor meer informatie over de EdgeRank. EdgeRankChecker redeneert dat vanwege de volgende redenen externe tools een lage EdgeRank ontvangen:

  • Facebook bestraft third-party applicaties

    Facebook wil simpelweg stimuleren dat bedrijven zoveel mogelijk gebruik maken van het eigen platform om updates te plaatsen. Dit is gunstig voor Facebook bedrijven zo de binding met het platform houden, en ze bijvoorbeeld niet de advertenties omzeilen.

  • Facebook vouwt updates van third-party applicaties samen

    Wanneer er via een platform meerdere updates zichtbaar zijn in je newsfeed, zal Facebook deze samenvouwen tot 1 object. Dit zorgt er logischerwijs voor dat deze updates minder prominent aanwezig zijn en daarom dus op minder visibility kunnen rekenen.

  • Grote kans op automatische of ingeplande doorplaatsing

    Updates die periodiek zijn ingepland kunnen in het algemeen rekenen op minder engagement. Dit is hoogstwaarschijnlijk inherent aan ingeplande updates. Updates die van tevoren zijn geschreven hebben meer moeite om in te spelen op wat op dat moment leeft en is minder goed in staat consumenten aan te spreken. Automatisch updates hebben mogelijk een nog negatiever effect op de engagement, wat waarschijnlijk te relateren is aan het gebrek aan de menselijke touch.

  • De content is niet geoptimaliseerd voor Facebook

    Eén van de voordelen van externe tools is dat je tegelijkertijd meerdere sociale media kunt updaten (bv. naast Facebook ook Twitter, LinkedIn en blogs). Het nadeel daarvan is dat je de content niet optimaliseert voor de individuele platformen, in dit geval Facebook. Als je bijvoorbeeld rekening houdt met Twitter dan zul je je Facebook berichten tot 140 tekens beperken. Daarnaast maken niet alle tools gebruik van de mogelijkheid om rich media in te laden.

Key takeway? Het onderzoek van ERC bevestigt eens en te meer dat het verstandig is om je updates op Facebook handmatig op het platform te plaatsen. Hoewel dit meer tijd kost zal het je EdgeRank ten goede komen en daarmee je effectiviteit vergroten. Voor onze eigen Facebook Page maken we daarom ook geen gebruik van externe tools, maar publiceren we direct op Facebook zelf. Het is daarnaast ook goed voor je EdgeRank om rich media content te publiceren, en om bij je gedeelde links tekst te plaatsen. Voor meer tips over hoe je de EdgeRank kunt verbeteren, zie deze post van Peter Minkjan.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Mark Nieuwenhuizen

    Nog even los van de EdgeRanking. Social media gaat natuurlijk om het aangaan van gesprekken, van dialogen, van conversaties. Automatisch doorplaatsen is nu niet bepaald een uitnodiging om in gesprek te gaan.


    8 september 2011 om 07:57
    ARispens

    Ik ben benieuwd wat hierin het verschil is tussen bedrijfspagina’s en vriendenpagina’s. Ik plaats regelmatig status updates vanuit Tweetdeck, kan best zijn dat dit ook de killer is voor mijn persoonlijke edge rank.


    8 september 2011 om 09:45
    Ton?i Gali?

    Hoe weet je zeker dat Facebook 3rd party apps bestraft?

    Dat er minder engagement is omdat de content minder aantrekkelijk is (doordat niet geoptimaliseerd voor platform) en minder zichtbaar omdat updates samengevoegd zijn, lijkt me logisch. Ik ben geïnteresseerd in het verschil als de updates niet automatisch uit rss feeds e.d. doorgeplaatst worden, maar wel via een 3rd party worden geplaatst (dus bv. een handmatig ingevoerd bericht via Tweetdeck). Is daar enige info over?


    8 september 2011 om 09:58
    vankanten

    Interessant, ik zou wel willen weten hoe buzzmonitors met een engagement console zoals Radian6 ook klop krijgen van de Facebook Edgerank. Zo ja, dan heeft Radian6 een issue / uitdaging.


    8 september 2011 om 20:13
    Danny Verhoeven

    Interessant. Was nog niet op de hoogte van de Edgerank materie


    9 september 2011 om 06:18
    Achmed Awad

    Deze informatie is al bijna een jaar oud. Sinds de invoering van Edgerank heeft Facebook al bekend gemaakt hoe dit werkt.

    Van de 4 conclusies is de eerste regelrecht uit de duim gezogen. Facebook is mede dankzij 3rd party apps zo succesvol geworden. Dit ontmoedigen komt waarschijnlijk niet eens op in het hoofd van Zuckerberg.

    Verder is het ook bekend dat de Edgerank bepaald wordt per persoon. Dit houdt dus in dat ik een bericht wel direct zie en een ander niet, afhankelijk van mijn interesses, relatie tot de verzender, interactie in het verleden met de verzender en de populariteit van het bericht in het algemeen.

    Samenvouwen van berichten via apps zoals Hootsuite is inderdaad echt een killer. Daarom zetten wij voor al onze klanten zogenaamde “branded publishers” in. Daarmee voorkom je het samenvouwen.

    Bullet 3 & 4 zijn speculaties, waarvan ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit. Daarom adviseren wij altijd de “tone of voice” in de gaten te houden en niet klakkeloos alles door te plaatsen.

    En waar we het allemaal met gezond boeren verstand mee eens zijn is dat het natuurlijk niet heel erg slim is om je RSS feed door te zetten naar Facebook en wat dat betreft eigenlijk ook je Tweets. Dat ondermijnt het hele idee van social media.


    13 september 2011 om 07:51
    Achmed Awad

    Als aanvulling is het natuurlijk ook wel logisch dat dit uitkomt. Hootsuite en Tweetdeck zijn immers begonnen als veredelde Twitter clients en ineens kun je je Tweet ook doorplaatsen op Facebook. Handig toch? Inderdaad, en dat doen de meesten dus ook op deze manier…


    13 september 2011 om 07:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!