Ajax ook koploper Eredivisie op social media

12 september 2011, 05:45

Kijkend naar de ranglijst van Eredivisie op social media dan is Ajax op dit moment de kampioen. Als enige club in Nederland weten zij binnen social media de juiste snaar te raken. In een periode van een aantal maanden is hun fanschare vervijfvoudigd en is er mooie interactie met hun fans. Er zijn een aantal zaken die Ajax erg goed oppakt, maar die andere clubs laten liggen. Dit zijn:

  • Kracht van social media wordt goed uitgebuit
  • Social media wordt als een uniek medium ingezet
  • Social media wordt ingezet voor de fans

Ajax gebruikt de kracht van social media

Social media maakt interactie en delen van content mogelijk. Een website bericht is niet geschreven om interactie uit te lokken. Een website zendt informatie het gaat meestal om mededelingen. Twitter tijdens een wedstrijd is een als een radioverslag bij Ajax, erg goed de kracht van het medium gebruiken. Bij Ajax wordt de reactie van de fan opgeroepen. Fans moet je in hun hart raken, het juichmoment naar boven halen. Ajax zet een foto van de een juichende Patrick Kluivert met de tekst: ‘you are always welcome’. Die Facebook post krijgt 735 likes, reken eens door hoeveel mensen je daarmee bereikt. Er wordt ook slim ingespeeld op het laatste jubilieum kampioenschap, bij elk bericht staan de ???

Ajax zet social media in als uniek medium

De meeste Eredivisie clubs zetten Twitter en Facebook in als een doorgeefluik van bestaande kanalen. Dit is te zien doordat website content integraal wordt geplaatst op Twitter en Facebook. Geen aanpassing aan het bericht gewoon copy-paste op een ander kanaal. Het verschil met Ajax is dat bepaalde content via Facebook hergebruikt wordt en dit op subtiele wijze wordt gedaan. Een foto van Frank de Boer in actie tijdens de training wordt dan interessant op een website kan je daar niet veel mee.

Ajax zet social media in voor de fans

Website is er om te informeren, stadion om een wedstrijd te beleven en social media voor de interactie. Er is bij de meeste clubs geen interactie met de fans, geen reply op berichten geen bedankjes gewoon lekker zenden. Een grote gemiste kans voor open doel, om even in voetbal termen te spreken. De Eredivisie met Eredivisie Live zelf is hier wel mee bezig. Een kijkje achter de schermen in de studio, fans om reacties vragen en discussie los krijgen iets extra’s bieden. Bij Ajax zie je ook dat het werkt. De overwinning op Heracles krijgt 430 likes, de quote van Jan Vertonghen: ‘I do no tintend to give away the number one position krijgt 981 likes’. Daar wordt echt iets goeds gedaan.

Laat de andere clubs een voorbeeld nemen aan Ajax die het licht hebben gezien. En dan niet een kopie maken van wat Ajax, Barcelona of Manchester United doen maar zoeken naar een insteek die past bij jouw fans. De club met de grootste trouwe fanschare zou hier toch voorop moeten lopen, Feyenoord mag mij altijd bellen ; )

Dit artikel is geschreven in het kader van visie op kwalitatief onderzoek social media een discussie op de sport28 blog. In het eerdere artikel van LewisPR werd er puur gekeken naar aantallen: #volgers, #berichten, #fans, #berichten. In dat op zicht is net een GRP in de reclamewereld het zegt iets over wat je misschien hebt bereikt. Om een kwalitatief oordeel over je social media activatie te geven ga je veel meer op zoek naar de diepgang. Wat gebeurdt er online? Hoe wordt hierop gereageerd? Wat wordt veel doorgestuurd en waarom? Om dit echt goed te beoordelen is het nodig om de doelstellingen van een organisatie op social media te kennen. Op dat moment kan je ook gaan toetsten of je bereikt wat je voor ogen hebt. Om een kwalitatief oordeel te geven van de social media activatie van de Eredivisieclubs ben ik vanuit R2 Research alle kanalen langsgegaan. Een aantal zaken zijn daarbij meegenomen:

Wordt social media op unieke wijze ingezet binnen de mediamix?

Wordt er gereageerd naar de online fans?

Wat zijn het type boodschappen die online wordt gedeeld?

Worden de specifieke kenmerken van social media uitgenut?

Met betrekking tot de laatste vraag kan daar natuurlijk een heel boek over worden geschreven. Waar je in hoofdlijnen aan moet denken is: interactiviteit, uitnodigen tot delen van content, de community voor je laten werken en inspelen op emotie.

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

5 Reacties

    mennourbanus

    De site waar ik naar verwijs is inderdaad een andere fanpage. Niet helemaal duidelijk wie die dan wordt beheert, er wordt beeldmateriaal van Ajax gebruikt, verwezen naar ticket verkoop. Eigenlijk toch weer het bewijs dat een fanpage er is voor en door de fans. Voorlopig is die site bijna 3x zo groot als de official Ajax site.


    12 september 2011 om 15:06
    mennourbanus

    @peter naar aanleiding van je opmerking ben ik opnieuw in de data gedoken, ben benieuwd wat je van deze blog vindt. Excuses voor de verwarring de koppeling met een unofficiele Ajax fanpage en die doen voorkomen als een officiele is misleidend. Ik wil hierbij benadrukken tot dit echt ‘per ongeluk’ is gebeurd en er geen intentie achter zat. Door het breder te trekken zien we een ander beeld zoals dat nu in de nieuwe post staat.


    13 september 2011 om 07:13
    Jeroen

    Als Ajax het zo goed doet, waarom vind ik dan nergens op hun website een link naar hun accounts op Facebook, Twitter of Hyves….


    21 september 2011 om 06:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!