Op zoek naar avontuur met MINI op Facebook

21 september 2011, 05:22

De nieuwe MINI coupe moet de brutaalste MINI zijn die ooit is gemaakt. Ook is de auto “avontuurlijk” volgens de makers, of volgens het reclamebureau, dat kan natuurlijk ook. Om de introductie op het vasteland van Europa kracht bij te zetten, hebben ze bij MINI een “avontuurlijke” campagne bedacht via onder meer Facebook. De nieuwe MINI coupe komt letterlijk overgewaaid naar het vasteland van Europa. Hij wordt in Essex te water gelaten, en met hulp van wind en getijde zal hij ergens de Nederlandse kust bereiken. In een fles. Dat is cool. Kijk maar.

Introductievideo

Zo’n actie of in ieder geval de video heeft dan opeens alles wat ik gaaf vind: bootjes, de zee als onvoorspelbare factor, technologie, ronkende buitenboordmotoren, strandjutten en een spelelement met competitie en iets gratis (daar ben ik als rechtgeaarde Nederlander ook dol op). Hoe het verder werkt:

“De MINI Coupés zijn onderweg, met de huidige snelheid spoelen deze 3 over ongeveer een week aan. Vind jij deze bijzondere flessenpost, dan mag je als een van de eersten de nieuwe MINI Coupé rijden! Wie gaan er op jacht? www.MINI.nl/findyouradventure”

Gps in de fles

Je mag er dus in rijden. Je mag hem niet houden, dat is wel een tegenvaller. Het is niet snel even duidelijk hoe het allemaal werkt, qua uitleg schiet het wat te kort maar misschien wilden ze het mooi houden. Ik gokte er zelf op dat er wel een gps-zender in de flessen zou zitten en vroeg daarnaar op de facebook-pagina van MINI. Blijkt inderdaad het geval te zijn, het antwoord van MINI liet een dagje op zich wachten, maar gisteren schreven ze: “Er zit inderdaad een GPS in de flessen. Per bericht over de coördinaten worden er een aantal weergegeven om beeld te geven van de koers. De kans is groot dat niet alle flessen aankomen, de zee kent vele gevaren…Houd onze Facebookpagina in de gaten voor de volgende coördinaten. Deze week volgen meerdere berichten!” Er zijn 3 flessen “zichtbaar gemaakt”. Dat betekent dat er nog 12 ergens in zee liggen die we nu nog niet kunnen zien.

Geslaagde opzet?

Nu is het dus nog ongeveer 3 dagen wachten totdat de flessen aan land komen (Zeeland maakt een goede kans). Ik ben benieuwd wat jullie van de actie vinden. Is het entertaining genoeg. Zijn een paar flesjes die de oversteek maken voldoende om enagement van de MINI-fans te garanderen? Zou je er zelf voor terugkomen op de Facebook-pagina van MINI om te kijken hoever het staat met de flessen en of je al richting strand moet met je zwembroek om dat ding uit het water te vissen? Zijn er kansen die zijn blijven liggen wat jullie betreft? Zoals gezegd vind ik het zelf tot nu toe wel aardig geslaagd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Roy

    Ik denk dat Mini meer actieve deelnemers kan krijgen door daadwerkelijk de nieuwe Mini weg te geven. Tuurlijk is het leuk om in een mini te rijden maar of consumenten daar daadwerkelijk voor naar het strand rijden en de actie blijven volgen betwijfel ik. Plus punt is dat het orgineel gevonden is!


    22 september 2011 om 19:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!