Social media over de grens: hoe doe je dat?

Social media over de grens: hoe doe je dat?
, LEWIS
@PRDutch

Wie dacht dat sociale media een uitdaging zijn in eigen land, moet eens over de landsgrenzen heen kijken. Social media biedt internationaal opererende organisaties de mogelijkheid direct inzicht te krijgen in wat hun klanten over de hele wereld willen. Zonder dure wereldwijde enquêtes en focusgroepen, kunnen organisaties nu relevante content aanbieden en snel inspelen op behoeften van belanghebbenden.

Internationale uitdagingen

Maar hoe ga je als internationale social media marketeer om met de verschillende tijdzones, talen, culturele verschillen en andere nuances om een consistente boodschap te brengen en een zo groot mogelijk publiek te bereiken? Social media is in de praktijk vaak een gebied waar wereldwijde marketing snel de controle over verliest. Merken vallen grofweg te verdelen in twee kampen. De groep die alle social media marketing initiatieven op lokaal niveau verbiedt, of enkel toelaat onder strikte leiding en regelgeving van hoofdkantoor. Of de bedrijven die het maar op zijn beloop laten, waardoor een wildgroei aan communities ontstaat met ieder een andere boodschap. Zo hebben bedrijven dan tientallen social media profielen zonder dat het centrale marketing team het weet, omdat afdelingen en medewerkers ze op eigen initiatief aanmaken. Als niemand een strategie opstelt, kunnen social media worden opgevat als een voor jan en alleman toegankelijk en goedkoop middel om goedkeuring van bedrijven te omzeilen.

Merken staan voor de uitdaging om zich proactief op te stellen als het om social media gaat en de kanalen strategisch te beheren, zonder innovatie in de weg te staan of lokale behoeften en nuances te negeren.

Volop kansen

Gelukkig liggen er ook kansen in elke markt. Zo zijn er in België nog maar weinig online influencers, wat een wereld van mogelijkheden opent voor experts in het bedrijfsleven. In Italië en Tsjechië zijn bedrijven überhaupt nog niet zo actief op social media, dus liggen de kansen voor het oprapen. Dat geldt zelfs voor de VS: door de enorme concurrentie tussen (traditionele) media worden consumenten overspoeld door een stroom van veelal oppervlakkige nieuwsfeiten. Bedrijven kunnen hier handig op inspelen door een verdieping hierin aan te brengen, bijvoorbeeld door nieuwsfeiten te duiden.

Hoe pak je dit aan?

Om marketeers op weg te helpen om een internationale social media-strategie op poten te zetten, heeft LEWIS PR een whitepaper geschreven. Deze handleiding biedt tips hoe om te gaan met internationale verschillen. Want die zijn er nog genoeg, ook al lijken de landsgrenzen in de online wereld langzaam te vervagen.

De belangrijkste aanbevelingen in de whitepaper om deze verschillen te overbruggen zijn samen te vatten in een aantal vuistregels, die voor een groot deel ook gelden voor social media binnen de landsgrenzen:?

  • Weet waar je doelgroepen zich bevinden
  • Organiseer je kanalen (kies een ‘hub’, een centraal kanaal voor al je social media inspanningen)
  • Pas de content aan aan de behoefte van je publiek
  • Zoek lokale influencers om je publiek te bereiken
  • Zorg ervoor dat issues lokaal kunnen worden opgelost
  • Implementeer een wereldwijd social media-beleid
  • Beoordeel, meet resultaten en pas je strategie daarop aan

Natuurlijk zullen er altijd verschillen blijven bestaan tussen landen en dat geldt dus ook voor social media. Met gezond verstand, oog voor je publiek en de inzet van lokale middelen zijn die verschillen wel te overbruggen.

Je kunt de Nederlandse versie van de whitepaper “De internationale uitdaging die social media heet” hier downloaden.

Geschreven door Yvonne van Bokhoven en Freek Janssen


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Leuk artikel en mooi te zien dat LewisPR ingaat op de kansen voor het buitenland. Ikzelf heb hier een reeks over geschreven met ins-en outs over diverse landen: Social media over de grens. Misschien goede aanvulling op jullie insights.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.