Online Tuesday #18: Search (verslag & foto’s)

22 september 2011, 06:00

Na de zomerstop was het vorige week dinsdag eindelijk weer zover. De eerste online tuesday in het nieuwe seizoen ging over Search. Maar niet over Google en ook niet over Yahoo! of Bing. De avond ging over zoekgedrag, hoe je een website op basis daarvan kan personaliseren en vertical search. Met een bijzonder hoogleraar oude- en nieuwe media van de UvA en maar liefst 2 internationale sprekers was het een avond van hoog niveau.

De 1e spreker van de avond was Prof. Dr. Eugène Loos, die vertelde over zijn onderzoek naar de verschillen in zoekgedrag tussen ouderen (digital immigrants) en jongeren (digital natives). Door middel van eyetracking werd bij de deelnemers gemeten hoe en hoe snel mensen bij een bepaalde pagina konden komen. Van de resultaten zijn heatmaps gemaakt en daaruit blijkt dat de snelheid voornamelijk afhankelijk is van de ervaring die men heeft met het internet. Belangrijker dus dan leeftijd. Wel viel op dat hoe ouder de mensen zijn, hoe groter de verschillen zijn tussen mensen.

Tussendoor was er tijd voor een nieuw onderdeel op de online tuesday avonden: de start-up pitch. Zebralegal kreeg de gelegenheid om de spits af te bijten en in 5 minuten te vertellen waarom iedereen gebruik van hun services moet maken. De 2e spreker was Georg Spielman van Fredhopper. Qua naam was het bedrijf voor velen wellicht onbekend. Het bedrijf is echter de motor van o.a. Asos, de Bijenkorf en Otto. Fredhopper wil zorgen voor een winkelervaring vergelijkbaar met de persoonlijke behandeling die je (vroeger) in winkels kreeg. Toen je de verkoper vertelde wat je wilde hebben en hij de beste suggesties voor jou ging zoeken. Tenslotte ging Spielmann nog in op het why vs. what prinicpe. Mensen zoeken vanuit een behoefte en niet naar specifieke traits.

Ter afsluiting vertelt Luca Sartoni van 123people over vertical search op het internet, het onderscheid met Google en het belang van je persoonlijke presentatie in social media. Hij begint zijn verhaal met de meerwaarde van een zoekmachine naar personen. Bij Google goed terecht voor dealers, maar voor specifieke producten moet je er niet zijn. Dit geldt ook voor mensen. Zo vindt Google telefoonnummers bijvoorbeeld erg onbelangrijk, terwijl dat natuurlijk wel erg belangrik is als je iemand zoekt. Dat is waar de meerwaarde van vertical search engines zit (zoekmachine’s gericht op een specifiek segment).

Een volledig verslag van de avond vind je hier.

Wil jij er de volgende keer ook bij zijn? Meld je dan aan als lid op Meetup . We zien je graag op de volgende online tuesday op 11 oktober. Het onderwerp zal dan ‘location based’ zijn.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!