ReclameReview: Triodos Bank
De propositie van Triodos Bank is inmiddels wel bekend: geld van spaarders en beleggers wordt uitsluitend ingezet om initiatieven te financieren die een positieve verandering teweeg brengen op sociaal, cultureel of ecologisch gebied. De bank werd in 2009 zelfs door de Financial Times uitgeroepen tot duurzaamste bank ter wereld. Ook de laatste actie van Triodos heeft uiteraard met duurzaamheid te maken: de tickertape van Nasdaq en Thomson Reuters op Times Square werden overgenomen met een positieve boodschap.
Credits:
Bureau: Dawn
Postproductie: Circus
Geluid: Soundcircus
De doelstelling:
Meer mensen naar Triodos Bank laten overstappen.
De uitwerking:
Waar normaal de actuele beurskoersen in kille cijfers te zien zijn, verschenen ineens heel andere indicatoren voor waarde: Greed (hebzucht; dalende koers), Organic Farming (biologische landbouw; stijgende koers), CO2 (dalend), Art (kunst en cultuur; stijgend), enzovoort. Met deze niet eerder vertoonde actie heeft Triodos Bank in het hart van de financiële wereld duidelijk willen maken dat winst en verlies niet alleen over geld gaan. Door de taal van de beurs onverwachts te vervangen door begrippen die voor de duurzame bank vanzelfsprekend zijn, wil Triodos Bank mensen aan het denken zetten over wat nu eigenlijk belangrijke indicatoren van waarde zijn – en dat zij zelf de keuze hebben wat zij met hun geld teweeg brengen.
Het oordeel:
Ik vind het een mooi initiatief. Goed uitgevoerd ook, als je de reacties van de mensen in de video ziet, want zij waarderen het wel. Maar ik vroeg me wel meteen af wat je nu aan deze actie hebt. Oké, je krijgt er free publicity door, maar Triodos Bank heeft toch een goede naamsbekendheid als het gaat om duurzame banken? De bank groeit ook nog steeds gestaag. Zou het misschien een voorbode zijn van een Amerikaans avontuur van Triodos Bank? Anders hadden ze net zo goed de tickertapes van Amsterdam of een andere Europese stad kunnen nemen. Kortom, ik weet niet zo goed waar ik deze actie moet plaatsen. Wat vinden jullie?
Goed voorbeeld van een organisatie met een maatschappelijke marketingbenadering
Leuk dat je over onze actie schrijft. Kennelijk doen we iets goed (of in ieder geval iets opvallends).
En wat goed dat je zoveel van Triodos Bank af weet. Je bent een van de weinigen. Sterker nog, je behoort tot een grote minderheid van de Nederlanders die Triodos Bank kennen en weten waar zij voor staat. Aan de naams- en inhoudsbekendheid mag dus nog best iets gebeuren. En dat was dan ook mede de doelstelling van de actie.
Het klopt dat Triodos Bank gestaag groeit, maar het marktaandeel is nog klein. Dus ook daar is nog veel ruimte voor (duurzame) groei. En nee, ze hebben vooralsnog geen Amerikaanse plannen voor zover wij dat weten.
We hebben simpelweg onze boodschap willen vertellen op de plek waar deze het meest relevant is. En dat is zoals je zelf al zo mooi stelt: ‘in het hart van de financiële wereld.’ Die boodschap wilden we positief, opiniërend en inspirerend vertellen; de imago aspecten van de bank waar wij ideeën op bedenken en campagne voeren.
Ik hoop dat ik je hiermee wat extra helderheid hebben kunnen scheppen.
Greo Belgers
Bedankt voor je reactie, Greo. Blijkbaar ging ik iets teveel van mezelf uit als de naams- en inhoudsbekendheid nog beter kan.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!