Top Names: Werner Vogels (Amazon) over het innoveren met en voor de gebruiker

22 september 2011, 10:30

Eerder deze week kondigde ik al aan dat we deze beginnen met Top Names. We openen het seizoen van Top Names met de Nederlander Werner Vogels, werkzaam als CTO van Amazon. Hij is als Chief Technology Officer verantwoordelijk voor het tech beleid. In Top Names met ondergetekende en Roeland Stekelenburg zet hij visie en praktijk van Amazon uiteen en, zeker zo belangrijk: wat anderen daar van kunnen leren. Een absolute must om te bekijken. Voor iedereen. Echt. Leerzaam.

Technologiebedrijf

In het beeld van veel mensen is Amazon nog altijd een winkel. Een hele grote weliswaar en één waar je allang veel meer kunt kopen dan boeken, maar in de beleving toch nog altijd een winkel. Gevraagd naar wat Amazon is, is Werner Vogels duidelijk: een technologiebedrijf. Amazon optimaliseert door middel van techniek processen. Zoals de afhandeling tussen vraag en aanbod als het om e-commerce gaat. Of door het simpel en snel inrichten van systemen voor hosting en streaming, zodat nieuwe bedrijven zonder grote lasten van start kunnen gaan. En Amazon wil innoveren, ook als dat ten koste van eigen successen gaat.

Werner Vogels: “Jeff Bezos, de baas, de leider van Amazon, wilde iets helemaal anders doen. Hij wilde online toegang tot alle boeken van de wereld bieden. Daar heb je techniek voor nodig. Alles van reviews tot recommendation is technologie gedreven. We happened to do retail. Iemand als Jeff kan fundamenteel anders dan anderen denken. Dat is de kracht. Hij is een leider met visie: Amazon wants to be the world’s most customer centric company. Daar wordt alles aan getoetst. Soms kannibaliseren we onze eigen business om uiteindelijk het beste voor de klant te doen.”

Gebruiker centraal

Amazon doet dat innoveren voor de gebruiker. Amazon is een technologiebedrijf, maar bij alles staat de gebruiker centraal. Hoe kan een dienst zo simpel en gebruiksvriendelijk mogelijk zijn en nog scherp geprijsd ook. Bij het uitwerken van nieuwe diensten, begint Amazon dan ook nooit met de techniek. De volgende stappen worden doorlopen:

  1. Schrijf het persbericht. Dan wordt je gedwongen simpel en helder uit te leggen wat product of dienst gaat doen.
  2. Schrijf vervolgens de F.A.Q. Beantwoord de vragen die je van een klant kunt verwachten.
  3. Schrijf daarna de handleiding. Hoe werkt het, wat moet de gebruiker doen.

Wie dat goed gedaan heeft, weet wat ie moet bouwen en kan aan de slag.

Werner Vogels: “Working from the customer backwards noemen wij dit principe. Wij werken heel hard met de klant samen. De klant bepaalt waar het product naartoe gaat. Je weet snel of een product succesvol wordt en als het dat niet wordt, kun je snel bijsturen.”

Met de klant ontwikkelen

Volgens Vogels is de wereld structureel veranderd. Vijf jaar geleden nog had een bedrijf peperdure infrastructuur nodig, nu kun je simpelweg voor een redelijk bedrag meeliften op een systeem als dat van Amazon. Je betaalt wat je gebruikt en gaat dus meer betalen bij succes. Maar betaalt niet – zoals vroeger – omdat je voor de zekerheid op groot succes voorbereid moet zijn.

Werner Vogels: “Als jij als bedrijf plotseling groot wordt, hoef je niet naar de bank om veel geld te lenen om een compleet serverpark in te richten, maar kan jouw techniek via diensten van Amazon meegroeien met het succes. Vroeger was je grootste angst op een feestje dat niemand kwam opdagen, op internet is de grootse angst dat iedereen komt aanzetten.”

Lean and mean

Dat systeem van cloudcomputing heeft mede geleid tot het concept achter ‘lean startups’, kleine bedrijven die zo compact mogelijk opereren, zo snel mogelijk een product lanceren om dan met het publiek te werken aan het beste product voor dat publiek. Een systeem dat niet alleen in de software opgeld doet, maar ook bij andere bedrijven succesvol kan worden toegepast, aldus Vogels.

Werner Vogels: “Alle waist, alle extra’s, moeten worden uitgesloten. Die trend zie je overal. Ook ga je zien dat alle lange contracten uit de IT de deur uitgaan. Iedereen haat dat model. Het is niet meer nodig. Je gaat alleen nog die software kiezen voor de tijd die nodig is. Niet langer. Dan trek je de plug eruit.”

“Wat andere bedrijven Amazon kunnen leren is dat je naast een bedrijf voeren, moet blijven experimenteren en leren. Daarnaast moet je dus snel een project live brengen en met de klant naar het eindproduct toewerken.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mark Appel

    Aparte stellingname, waarom kan een so-called Amazon autoriteit niets zeggen over ontwikkelingen bij andere bedrijven? Vanuit commercieel oogpunt zou ik het kunnen begrijpen en zelfs dan zou ik dat enigzins bekrompen vinden. Ben ik de enige die dat vind?


    23 september 2011 om 05:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!