Mini case: de kracht van social media bij TEDxAmsterdam

7 oktober 2011, 03:55

Als één van de mensen verantwoordelijk voor de sponsoring van TEDxAmsterdam krijg ik gelukkig met enige regelmaat leuke e-mails met teksten als: akkoord, we sponsoren. Dat gebeurde dus woensdagochtend. ASN Bank sponsort onze gift baskets. In plaats van gift bags (tasjes) willen we bij TEDxAmsterdam een afneembare fietsbasket weggeven. We staan immers voor duurzaamheid en mensen aanzetten tot fietsen is duurzamer dan welke tas dan ook is onze gedachte, maar ook wat duurder. ASN bank deelt onze visie daarop en was bereid om die extra kosten te dragen.

Woensdagmiddag 16:00, e-mail in mijn mailbox. Het productieproces kost veel tijd, dus ik heb morgen een design nodig voor op de basket. Design? We zouden toch enkel het logo aanleveren en het design was toch al klaar? Blijkbaar niet. Dus op woensdagmiddag op zoek naar een designer die voor ons gratis en voor niets (want dat zat niet in het budget) een ontwerp wil maken dat de volgende ochtend klaar moet zijn. Gelukkig is daar… Twitter.

Ik stuur dus eind van de middag een tweet eruit: welke designer wil een super spoed klus doen voor TEDx zonder daarvoor betaald te krijgen.

Nu is mijn netwerk onder designers niet zo heel groot, dus had ik er niet teveel vertrouwen in. Gelukkig heeft TED en TEDxAmsterdam wel veel fans, dus er was nog een kans dat het zou lukken. In een paar uur tijd is mijn tweet 17 keer geretweet, o.a. uiteraard door het TEDxAmsterdam account. Dat leverde een heleboel designers op die vroegen hoe snel super spoed was en wat de klus was. Uiteindelijk boden in zeer korte termijn drie personen zich direct aan. Eén (Martine van Stijlbende) belde meteen en had na mijn uitleg nog steeds interesse. Ja, dat kon ze vanavond wel even doen. Tegenprestatie: graag wat aandacht. De ander, mede Marketingfactsblogger Fatima de Vos, is al zijdelings betrokken bij TEDxAmsterdam en ging ook meteen aan de slag na van mij de informatie gekregen te hebben. Beide wetende dat er twee mensen aan het werk waren. Gezien de spoed durfde ik het niet aan op slechts één persoon te vertrouwen in deze, er kan immers van alles gebeuren. De derde persoon die zich via Twitter aanbood reageerde daarna niet meer (snel genoeg) en viel dus af.

De eerste ontwerpen waren die avond klaar. Voorgelegd aan de sponsor en de andere TEDx vrijwilliger (die op vakantie was). Met een SMS even aangegeven dat ze ‘s avonds mail hadden. De volgende ochtend nog enkele kleine aanpassingen aan het ontwerp laten doen en naar de drukker voor een proefdruk. Dat zag er goed uit, nog even langs de sponsor en na akkoord was het allemaal in kannen en kruiken.

Uiteindelijk is het design van Stijlbende gekozen en niet dat van Fatima. De reden hiervoor is grappig genoeg dat de Stijlbende zich niet aan de opdracht hield (en een aantal elementen toevoegde) die uiteindelijk erg goed uitvielen en ook gemaakt konden worden.

Ander bijzonder moment was de donderdag. Toen alles in kannen en kruiken was kwamen er nog steeds aanbiedingen van: kan ik helpen?

Mijn lessen

Wat ik nu uit deze mini case meeneem?

  • Het hebben van een merk met een grote gunfactor (als persoon of organisatie) kan je heel veel brengen. TEDx heeft de gunfactor bij veel mensen, TEDx heeft fans, dus krijg je veel reactie als je iets vraagt, ook al heb je geen budget.
  • Twitter kan echt razendsnel werken, ook al is je netwerk (zoals bij mij) niet in de juiste doelgroep. Er is altijd wel een kruisverband die middels retweets zorgt voor aandacht in de juiste doelgroep
  • Als je niet continu online bent (zoals de mensen die de dag erop reageerde) kan je dingen missen. Dat is niet erg, want je wilt ook weer niet altijd online zijn. Is gewoon fact of life
  • Na eerdere twijfelachtige ervaringen met designers dit jaar moet ik zeggen: de juiste designers kunnen dus wel op hele korte termijn goede kwaliteit leveren, als de druk maar hoog genoeg is
  • En voor mij hebben Martine van de stijlbende en Fatima in ieder geval heel veel kudos verdient met hun snelle en positieve reacties!
Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

4 Reacties

    Rob Speekenbrink

    Dank voor het delen van deze mini-case Bas.

    ik heb bij TEDxDelft soortgelijke ervaringen. Zo hadden we bijvoorbeeld op een moment laat in de middag voor de volgende ochtend een aantal mensen nodig die naar het strand wilden om een strandbeest van Theo Jansen een aantal meter over het strand te verplaatsen. Ik had drie mensen nodig en uiteindelijk bleken we de volgende ochtend om 9 uur op het strand te staan met vier man.


    7 oktober 2011 om 05:35
    DaVaRo

    Ik ben nou eigenlijk wel heel benieuwd wat het geworden is! Foto?


    7 oktober 2011 om 07:50
    chi666

    @DaVoRo: als die er zou zijn zou ik die wel gedeeld hebben. Het productieproces is net gestart, dus foto’s hebben we nog niet. Het design moet je kunnen ‘lezen’, dat ziet er niet echt uit en een mock up hebben we gezien de snelheid niet gemaakt.


    7 oktober 2011 om 11:01
    Irene

    Dit had dus een verrassing moeten blijven nerdies.. zo jammer.


    7 oktober 2011 om 14:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!