Virtuele werelden beroven kinderen: wie is er schuldig?
Ruzie met de kinderen omdat er weer geld uit je portemonnee is verdwenen, telefoonrekeningen die ‘plotseling’ vijftig euro duurder zijn, huilende kinderen omdat ze hun virtuele huisdier nog moeten voeren. Kinderen geven geld uit aan virtuele werelden zoals Habbo, Pet Party, Farmerama en dat gaat vaak niet om ‘slechts’ een paar euro. Volgens Remco Pijpers van Stichting Mijn Kind Online is de druk die op kinderen wordt uitgeoefend om geld uit te geven in virtuele werelden een groeiend probleem. Naar aanleiding van het onderzoeksrapport ‘pas op je portemonnee’ wat Mijn Kind Online vorige week uitbracht zijn er een aantal dingen die exploitanten kunnen doen om de druk te verminderen.
Freemium model uitgemolken
Het is geen geheim dat virtuele platformen zoals Habbo Hotel het freemium businessmodel handhaven. Maar het rapport wijst uit hoe virtuele werelden misbruik maken van kun jonge spelers. Remco Pijpers, oprichter van Mijn Kind Online, laat in de uitzending van Kassa zien hoe kinderen ‘verleid’ worden om te betalen:
Wanneer een jonge speler zich aanmeld ontvangen ze van Habbo een kado. In een krat zit een huisdier wat de speler een naam mag geven. Vlak na ontvangst begint het huisdier te piepen. Het heeft verzorging zoals water en een voederbakje nodig. Hoewel je deze ook kan verkrijgen door spelletjes te spelen, geeft Habbo eerst de optie om deze direct te kopen via SMS, Ideal, Wallie-card, Creditcard.
Socioloog Sherry Turkle noemt dit in haar boek Alone Together treffend ‘we nurture what we love, but we love what we nurture’. Daarmee bedoelt Turkle dat we ons hechten aan datgene wat verzorging vraagt, zoals het huisdier van Habbo. Herinneren we ons allemaal de Tamagotchi nog?
Maatregelen voor beide partijen
Daarmee wil ik niet zeggen dat Habbo Hotel voorgoed haar virtuele deuren moet sluiten. Het probleem is echter dat ouders pas merken dat het uit de hand is gelopen als ze torenhoge rekeningen ontvangen. Volgens het rapport zijn er een aantal maatregelen die we kunnen nemen om de risico’s te beperken:
- De kosten voor ouder en kind moeten helder zijn
- Misleiding van kinderen moet afgelopen zijn
- Ouders moeten zich verdiepen in de nieuwe digitale speeltuinen
Enerzijds is er het morele besef van exploitanten dat ze te maken hebben met kinderen. Anderzijds moet er actie ondernomen worden om het digitale gat tussen gamende kinderen en virtuele wereldvreemde ouders te dichten. Het lezen van het rapport, of in ieder geval een samenvatting ervan, zou een goede start kunnen zijn. Maar wie is er schuldig in dit verhaal?
wat een onzin…spel in de winkel van EA of Nintendo kost toch ook gewoon geld. Meeste spelers spelen gratis net als dat je een gratis Facebook account hebt…als je meer wil ga je daarvoor betalen lijkt me logisch. Wie onderzoekt of zet er vraagtekens bij de werkwijze van Remco Pijpers en dat hele Min kind Online…wat is daar het businessmodel? Dit is een beetje zoeken naar aandacht van Mijn Kind Online…Volgens mij is Habbo juist uitgeroepen tot beste virtuele kinderwereld door Europese Comissie ofzo
Waar vaak aan voorbij gegaan wordt is de verantwoordelijkheid van de ouders.
Als een kind honderden euro’s uitgeeft aan een virtuele wereld heb je als ouder dus kennelijk geen idee wat je kind online uitspookt.
Zeker, een bedrijf die een virtuele wereld exploteerd gericht op kinderen heeft ook een verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid is echter een gedeelde verantwoordelijkheid, als ouder zijnde dien je op de hoogte te zijn van je kind doet op internet. Niet alleen om hem/haar te beschermen tegenover commerciele bedrijven, maar ook om rare en nare gebeurtenissen in het juiste perspectief te plaatsen.
Habbo is cool!
@gertjan het verschil met een spel in de winkel kopen en gamen op virtuele werelden is dat het makkelijk gemaakt wordt om herhaaldelijk te betalen. Hoewel het vaak kleine bedragen zijn, is het probleem wat ik hiermee heb de psychologische druk om (in dit geval) je huisdier eten te geven, of in een ander geval de verleiding met gave spulletjes en kleren die je alleen kan krijgen als je een betaalde account hebt (zoals bij Habbo en Panfu). Heb je zelf andere ervaringen hiermee dan hoor ik het graag!
@tom daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, ouders hebben de verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn, nu heeft Habbo wel een gids voor ouders waar uitgelegd staat wat Habbo is en wat gratis is en wat niet, maar vaak gebeurt er volgens het rapport van Mijn Kind Online toch veel wat buiten het zicht van ouders valt
@Stehaniedsmale
Je bedoeld het voorbeeld van het huisdiertje? Die vind ik inderdaad persoonlijk ook over de grens gaan. Ook het systeem van Panfu vind ik erg naar, dat is een model wat ik zelfs bij volwassen spelers verwerpelijk vind.
Ik vraag me alleen af wat er volgens jou dan buiten het zicht van ouders valt, en of dat echt wel zo erg is? Ik denk niet dat je als ouder de hele dag moet meekijken, maar wat is er mis om ’s avonds bij het eten te vragen wat ze gedaan hebben op op Habbo?
Het feit dat je als ouder niet begrijpt waarom een kind er plezier aan beleefd is geen reden om je er niet in te verdiepen.
Ik ben het eens met de conclusie dat er vraagtekens gezet mogen worden bij het gebruik van SMS en 0900 lijnen. Wat mij betreft zou daar bijvoorbeeld een leeftijdsgrens op gezet mogen worden. Ik vind het wel jammer dat het raport alleen maar de exploteurs als de ‘bad guys’ aanwijst.
Een suggestie voor een volgend raport van Remco: “Gemiste kansen van virtuele werelden voor een vruchtbare samenwerking met ouders; Hoe virtuele werelden kunnen samenwerken met ouders aan een fincancieel ggezonde, veilige en leerzame wereld”. Ik kijk er nu al naar uit.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!