Game met je vrienden tijdens het shoppen
De online consumentenbestedingen zullen dit jaar stijgen naar 9 miljard euro (Thuiswinkel Markt Monitor 2011). Het aantal webwinkels groeit nog gestaag door en de markt wordt steeds volwassener. Naast de ‘standaard’ webwinkels ontstaan er steeds meer andere manieren om online te shoppen. Hierbij kan je denken aan mobile commerce en social commerce. Een veel besproken onderwerp voor social commerce is F-commerce. Echter er zijn nog meer social commerce initiatieven. Een van deze initiatieven is ShopWithYourFriends.
Wat is ShopWithYourFriends?
Het ShopWithYourFriend platform biedt de mogelijkheid aan consumenten om realtime online te shoppen met vrienden van Twitter en Facebook. Gebruikers kunnen via de co-browsing technonolgie van ShopWithYourFriends vrienden uit nodigen via Twitter, Facebook of via een simpele link (oa. Email). Het idee achter ShopWithYourFriends is dat gebruikers op een eenvoudige en snelle manier advies en inspiratie krijgen van vrienden om de juiste aankoopbeslissing te maken. Via de ‘lookbooks’ kunnen gebruikers diverse modestukken met elkaar combineren om de perfecte outfit te creëren. Ook dit kan dan weer gedeeld worden met vrienden van je social networks.
ShopWithYourFriends verkoopt niet zelf de producten van de diverse webwinkels die zijn aangesloten bij het concept. Het biedt puur de mogelijkheid om producten te delen, te cmbineren en advies te krijgen van je vrienden. Wanneer je daadwerkelijk het product wilt afnemen wordt je doorverwezen naar de webwinkel die het desbetreffende product aanbiedt. Een aantal grote webwinkels die al gebruik maken van ShopWithYourFriends zijn De Bijenkorf, Wehkamp en Zalando.
Naast het ShopWithYourFriends platform wordt de technologie ook white label gebruikt door de webwinkels die zijn aangesloten bij het concept. Zo biedt Wehkamp de mogelijkheid om samen online te shoppen als je op de website bent van Wehkamp. Wanneer je een profiel en vrienden hebt waar je mee wilt shoppen kan je op Wehkamp je producten delen en dus samen online shoppen.
Het game element van het social shopping portal
Vorige week heeft ShopWithYourFriends een game element toegevoegd aan het platform. Het doel is om via “gamification” het grootste internationale shopping community te worden op het gebied van fashion.
Het game element heeft iets weg van het welbekende Foursquare principe. Namelijk gebruikers van ShopWithYourFriends kunnen nu beloond worden met punten, badges en prijzen wanneer zij samen shoppen met vrienden, trendy lookbooks creeren en/of delen en liken van producten. Door zoveel mogelijk punten te verdienen kun je verschillende missies realiseren en verschillende levels behalen. Wanneer je uiteindelijk het hoogst aantal punten hebt kan je de titel “ SWYF Professional Stylist” verdienen. Tevens biedt ShopWithYourFriends prijzen aan voor de gene die de hoogste punten heeft.
De ShopWithYourFriends technologie biedt een extra dimensie aan online shoppen. Het gevoel dat je samen met je vrienden offline aan het shoppen bent (en dus ook advies kan krijgen) kan nu dus ook voor een groot gedeelte online. Door de lancering van het game element wordt het online shoppen nog aantrekkelijker en dynamischer.
Leuk dat er een feedback systeem wordt ingebakken in de website en dat consumenten virtuele beloningen krijgen. Alleen om dan direct te roepen dat er een ‘gamification’-laag overheen wordt gebouwd… Ik merk dat dit woord in Nederland, na de ‘social media’ hype werkelijk door iedereen wordt aangegrepen als ‘de nieuwe heilige graal’ en ineens zijn er tientallen experts in Nederland die na het kijken van een paar Ted Talks of weblogs experts blijken te zijn. Het feedback – of beloningsmechanisme is maar 1 onderdeel van de game-mechanics die kunnen worden gebruikt en in de oorsprong al lang in de samenleving ‘embedded’ zijn, zoals air-miles en da DE Spaarzegels van mijn grootmoeder. Ik hoor weinig partijen nog praten hoe ze consumenten uitdagen om ‘challenges’ te halen (al dan niet gezamenlijk), welke spelregels en variablen er zijn, welke doelen ze moeten halen etc. Tot nu toe vind ik alle zogenaamde ‘gamification’-concepten nog zeer 1-dimensionaal, met alle respect voor dit voorbeeld – wat wel goed lijkt te zijn. Ik wilde alleen even mijn frustratie kwijt denk ik gericht aan alle ‘wannabe experts’ 😉
Mijn advies is om eerst na te denken hoe het voor gebruikers relevant kan zijn om in te spelen op de ‘basic-drivers’ learn, acqiure, bond en defend. Vervolgens naar de merkessentie of het ‘wenselijke gedrag’ om vervolgens doelen te stellen die passen binnen die ‘spelomgeving’ (playground). Mijn visie op gamification staat op Slideshare voor de liefhebber, het is wel wat theoretisch, maar wellicht dat mijn boek ‘Laat met je merk spelen’ een beter (en vooral breder) practisch inzicht biedt in hoe games een bijdrage kunnen leveren aan jouw doelstellingen…
Oeps – ik zie dat ik als Peter Warman ben ingelogd, sorry. Wij hebben in het verleden een account gedeeld – dit bericht kwam van Bart Hufen… 😉