Gartner: “Inkomsten uit social media groeien naar 7,6 miljard euro”

11 oktober 2011, 09:59

De wereldwijde inkomsten uit sociale media bereiken dit jaar de 10,3 miljard dollar, ofwel 7,6 miljard euro, aldus onderzoeksbureau Gartner. Dat is een groei van 41,4% ten opzichte van afgelopen jaar (5,4 miljard euro). Tegen 2015 verwacht Gartner dat de inkomsten uit social media met een factor 3 is toegenomen tot 21,4 miljard euro. Belangrijkste bron van inkomsten zijn advertenties, die dit jaar goed zijn voor 5,5 miljard euro (en dus voor meer dan de helft bijdragen).

Neha Gupta, senior research analyst van Gartner:

“Marketers will begin to transition from ‘onetime placement and click of ads’ toward ‘ongoing engagement’ with the Internet user and will therefore allocate a higher percentage of their advertising budget to social networking sites. This is mainly because social networking sites, with the help of social analytics firms, are able to unlock the interconnected data structures of users — mapping lists of friends, their comments and messages, photos and all their social connections, contact information and associated media.”

Een andere belangrijke bron van inkomst zijn social games. Met name de verkoop van virtuele goederen zijn in opkomst. Sociale spelletjes zullen volgens Gartner dit jaar goed zijn voor 2,35 miljard euro. De meest belangrijke verdienmodellen zijn advertenties en het freemium model.

“We have seen social networks take a platform-oriented approach to game monetization. That is, the social networks have evolved into platforms for social gaming by publishing APIs that help build an ecosystem of developers and publishers. The dominant monetization models for social games are ad-led and ‘freemium’ models. The free-to-play games are funded either through advertising (wall advertisements and in-game branding) or through in-game monetary transactions that enable users to ‘level up’ or buy virtual goods.”

Inkomsten uit betaalde abonnementen zijn dit jaar goed voor 174 miljoen euro. Dit zijn voornamelijk premium abonnementen, denk bijvoorbeeld aan Slideshare Pro, Hyves Premium, etc.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!