Gartner: “Inkomsten uit social media groeien naar 7,6 miljard euro”

Gartner: “Inkomsten uit social media groeien naar 7,6 miljard euro”

De wereldwijde inkomsten uit sociale media bereiken dit jaar de 10,3 miljard dollar, ofwel 7,6 miljard euro, aldus onderzoeksbureau Gartner. Dat is een groei van 41,4% ten opzichte van afgelopen jaar (5,4 miljard euro). Tegen 2015 verwacht Gartner dat de inkomsten uit social media met een factor 3 is toegenomen tot 21,4 miljard euro. Belangrijkste bron van inkomsten zijn advertenties, die dit jaar goed zijn voor 5,5 miljard euro (en dus voor meer dan de helft bijdragen).

Neha Gupta, senior research analyst van Gartner:

“Marketers will begin to transition from ‘onetime placement and click of ads’ toward ‘ongoing engagement’ with the Internet user and will therefore allocate a higher percentage of their advertising budget to social networking sites. This is mainly because social networking sites, with the help of social analytics firms, are able to unlock the interconnected data structures of users — mapping lists of friends, their comments and messages, photos and all their social connections, contact information and associated media.”

Een andere belangrijke bron van inkomst zijn social games. Met name de verkoop van virtuele goederen zijn in opkomst. Sociale spelletjes zullen volgens Gartner dit jaar goed zijn voor 2,35 miljard euro. De meest belangrijke verdienmodellen zijn advertenties en het freemium model.

“We have seen social networks take a platform-oriented approach to game monetization. That is, the social networks have evolved into platforms for social gaming by publishing APIs that help build an ecosystem of developers and publishers. The dominant monetization models for social games are ad-led and ‘freemium’ models. The free-to-play games are funded either through advertising (wall advertisements and in-game branding) or through in-game monetary transactions that enable users to ‘level up’ or buy virtual goods.”

Inkomsten uit betaalde abonnementen zijn dit jaar goed voor 174 miljoen euro. Dit zijn voornamelijk premium abonnementen, denk bijvoorbeeld aan Slideshare Pro, Hyves Premium, etc.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.