Trend in financiële branche: Mister X marketing

14 oktober 2011, 07:50

De financiële dienstverlening heeft radicale vernieuwing nodig. Tot zover geen nieuws. Waar het tot een jaar of anderhalf geleden nog vrij stil bleef ten aanzien van de vraag ‘waar moet ’t dan naartoe?’ zien we sinds een tijdje allerlei initiatieven ontstaan die op de een of andere wijze een geluid willen laten horen. Daarbij wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van social media. Een voorbeeld is het platform New Financial Forum, dat op ‘t oog vrij traditionele communicatievormen – een magazine en fysieke events- combineert met een online community voor ‘ambassadeurs van een nieuwe financiële wereld.’

Een specifieke karaktereigenschap van social media wordt sinds een tijdje ook gebruikt voor een opvallende vorm van marketing; we zien virtuele genootschappen ontstaan die zich roeren in de nieuwe media, zonder bekend te maken wie ze feitelijk zijn. In de anonimiteit gaan ze de discussie aan met andere partijen en daarbij stellen ze zich niet terughoudend op.

Strijder namens kleine intermediars

In de loop van vorig jaar verscheen van het Virtueel Verbond van Intermediairs in beeld. Volgens eigen zeggen de eerste ‘Avatar criticus voor assurantie- en financiële tussenpersonen in Nederland. De avatar wierp zich in discussies op als strijder namens de kleinere intermediairs, om tegenwicht te bieden aan de lobby van banken en verzekeraars. Pius kreeg de nodige media-aandacht en gebruikte die vooral om zijn doelgroep wat uit de wind te houden in de flinke vernieuwingsslagen die de branche moest maken om uiteindelijk een toekomstbestendig distributiemodel te vormen; een hervorming die voor kleinere advieskantoren vaak te snel of te ingrijpend blijkt.

G.O.E.D. imago voor de branche

En vorige week verwelkomden we in de branche opnieuw een vooralsnog geheim genootschap. Het draagt de naam G.O.E.D Advies Genootschap. Het Genootschap van G.O.E.D. (Gedegen, Onafhankelijk, Eerlijk en Deskundig) Advies wil een tegenaanval inzetten, omdat, zo stellen ze, zaken als de woekerpolisaffaire de positie van de onafhankelijk adviseur in een kwaad daglicht hebben gezet.

G.O.E.D. Advies benadert via LinkedIn actief mensen in de branche om te connecten, weet ik, omdat ik zelf ook een uitnodiging ontving. De site bevat blogs en laat de laatste tweets zien over het onderwerp. Via Facebook een LinkedIn groep en Twitter wordt de interactie gezocht met branchegenoten en potentiële fans. Bovendien voegde het genootschap deze week een video toe die financieel adviseurs kunnen plaatsen op hun eigen site om consumenten te wijzen op risico’s.

Is anoniem wel transparant?

De ingezette materialen stralen optimisme en strijdbaarheid uit. Dat heeft de branche absoluut nodig. Wel kun je je afvragen of de anonimiteit die een dergelijk genootschap gebruikt nu niet volledig indruist tegen de behoefte aan eerlijkheid en transparantie die we juist nu zo keihard nodig hebben. Zelf zegt de groep er dit over. Ik ben benieuwd wanneer en hoe we erachter gaan komen wie er achter het genootschap zit; is het een marketingstunt van een grote partij of een klein groepje fanatiekelingen, we gaan het beleven!

Marieke van Zuien is directeur corporate communicatie & CSR bij Cardif.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Peter Holleman

    Dat de wereld gaat veranderen staat vast, dat de wereld moet veranderen is eveneens duidelijk. Waar het naar toe gaat weten we nog niet. Ik ben ook een echte intermediair-man. Ik geloof in de toekomst van dit intermediair.

    We hebben ons de afgelopen decennia door allerlei zaken laten afleiden van het hoofddoel. Rust brengen in de financiele huishouding van de eindklant. Er is een omgekeerde volgorde ontstaan: denken vanuit het product in plaats van denken vanuit de klant.

    Het is de grote winst van deze tijd, dat de klant weer centraal komt te staan.

    Dat het intermediair in staat zal blijken te zijn de omslag te maken staat voor mij vast. Niet alleen het grote intermediair, ik zie dezelfde kansen (en misschien nog wel betere) voor het kleiner intermediair.

    Ik ben 41 jaar werkzaam in onze branche en functioneer momenteel als accountmanager bij Erasmus Leven (onderdeel van de Delta Lloyd Groep). Ik vind het geweldig de “ommekeer” meet te mogen maken en daaraan actief bij te kunnen dragen.

    Wat ik wel mis is een goede dialoog tussen aanbieders en adviseurs/bemiddelaars. Het is nu ieder voor zichzelf en dat lijkt mij een gemiste kans, tenslotte zullen we samen de nieuwe wereld gaan betreden.


    19 oktober 2011 om 05:07
    Genootschap voor G.O.E.D. Advies

    Financieel adviseurs zijn nog nauwelijks aan de social media en tablets schrijft het Verzekeringsblad deze week. Maar dat zijn hun klanten wel. En die klanten worden overspoeld met negatieve berichtgeving over financieel adviseurs. Het Genootschap voor G.O.E.D. Advies wil het intermediair helpen die klanten te bereiken met een positieve boodschap. Daarvoor heeft zij een commercial gemaakt die adviseurs kunnen personaliseren en via social media in kunnen zetten. Via de site probeert Het Genootschap voor G.O.E.D. Advies het intermediair te mobiliseren ervaringen te delen om zo het effect te optimaliseren.

    De mensen achter Het Genootschap hebben een link met de intermediaire verzekeringsbranche, maar zijn niet werkzaam bij een intermediair of verzekeraar. Ze willen iets in gang zetten, de branche mobiliseren. Om geen last te hebben van vooroordelen of associaties op te roepen met bestaande groeperingen hebben zij voor deze aanpak gekozen. Het is niet belangrijk wie ze zijn. Iedereen die aanhaakt, hoort bij het Genootschap. Hoe groter het Genootschap hoe groter het succes. Een groot succes, door de branche zelf bewerkstelligd. Dat is wat het Genootschap hoopt te bereiken.


    20 oktober 2011 om 09:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!