#RTFM11: Live blog vanaf Round Table Friendship Manifesto

19 oktober 2011, 13:09

Hoe is de relatie tussen markt, merk en consument? Dat is de vraag die vanavond centraal staat tijdens Round Table Friendship Manifesto. Aanleiding voor de discusse was dit artikel op Marketingfacts, geschreven na de uitreiking van de Social Media Monitor 2011.

Om de discussie richting te geven zal het uiteindelijke doel van de avond het opstellen van het Friendship Manifesto zijn. Het is alweer 12,5 jaar geleden dat het Cluetrain Manifesto verscheen, waarin de impact van internet op de markt, merken en consumenten beschreven werd. Hoe staat de relatie tussen merken en consumenten er anno 2011 voor? Volg hier alles live op ‘t backchannel.

Als ik ben uitgegeten zal ik als ‘buitenring’ (heeft mogelijkheid tot veto middels online buzz, zit in zaal en heeft contact met buitenwereld via discussie op #RTFM11) jullie op de hoogte houden van alles wat vanavond ter sprake komt. Met onder andere @Anneli, @ThomasMarzano, @Marketingfacts en @RoosVanVugt belooft het een enerverende avond te worden. Kijk op de Eventbrite pagina voor meer info.

Centraal in de discussie staan het RTFM Framework. De thema’s die de relatie tussen consument en merk kenmerken zijn imago, emotie, verwachtingen, netwerk en data. Er zijn discussiegroepen (spokes) die stellingen vormen, en hubs (niet de koning, wel o.a. @RoosVanVugt en @Marketingfacts) die de stellingen beoordelen.

Van de eeuw van mijn vader naar de eeuw van mijn dochter

@Marketingfacts trapt af met zijn pecha kucha over de verandering van communicatie door de eeuwen heen. Van netwerken door de industriële revolutie een grote afstand tussen bedrijven en consumenten. Op dit moment zitten we in transitie van 1.0 naar 3.0, waarin organisaties en consumenten met elkaar in netwerken functioneren. Meer info hierrr.

Wees persoonlijk

@RoosVanVugt: Wat moet er nu centraal staan in het manifesto? De mensen. Door jezelf te zijn, door jezelf te laten zien en dat te combineren met zakelijk kun je het verschil maken. Roos eindigt met de

“Social media (katje dood) will change the whole communication chain”.

Merken worden vrienden

@MartinKloos van SocialEmbassy: Eén van de aanleidingen van de avond is het Social Media Onderzoek van Social Embassy. De constatering dat consumenten steeds meer bereid zijn om online vrienden of fan te worden van een merk. Kunnen merken en consumenten vrienden zijn? Merken die veel vriend of fans hebben zijn ‘lovemarks’, merken waar consumenten zichzelf graag mee associëren. De vraag is, is dat vriendschap? Vertrouwen, aandacht en loyaliteit zijn allemaal termen die vriendschappen tussen mensen definiëren. Social Embassy pleit ervoor dat je als merk een dergelijke relatie aangaat met je klanten kunt. “Brand loyalty is the company version of going steady.”

De inflatie van commitment

@PolleDeMaagt: Veel merken beloven consumenten allerlei zaken in manifesten. “We will aim to serve the majority of customers within five minutes”, is daar een voorbeeld van. In praktijk kunnen ze deze beloften vaak niet waarmaken. Het verwachtingsniveau van consumenten gaat langzaam om hoog omdat bedrijven het op orde hebben. Polle pleit voor daden, geen manifesten. Spreek de taal van diegene in de organisatie die invloed hebben op de bedrijfsprocessen. Acts, not ads. Polle’s presentatie staat op SlideShare.

De meest populaire stelling uit de discussie

1. Ontsla je afdeling marketing maar ook communicatie. Dan kun je met je klanten praten.

2. Gebruik me zolang ik meeprofiteer

3. De persoon achter een merk is pas belangrijk als de klant dat wil.

4. Praat met me, luister naar me en ik blijf bij je

5. Relaties betekenen: geven vanuit je hart en niet vanuit de verwachting iets terug te ontvangen

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    DannyOosterveer

    @Jos

    Ben zelf ook erg benieuwd naar de stellingen die het gehaald hebben. Merkte wel dat vooral de sexy stellingen het leuk deden, en degene die wat meer hout sneden wat minder naar voren kwamen. Ik had zelf het geluk met Femke Hoog en Isabelle Mosk in een groep te zitten, waarbij dus wel erg naar voren kwam hoe dit nou binnen organisaties er aan toe gaat. Zij hadden bv. ook sympathie voor het verhaal van Polle. Het is een samenspel tussen plannen maken, maar soms ook gewoon doen om de organisatie te laten zien wat online kan betekenen.


    20 oktober 2011 om 06:48
    Rebecca Rijnders

    Het was een topavond, maar ik denk dat het competitieve element door het (re)tweeten ervoor zorgde dat het wat aan de oppervlakte bleef en men ging scoren op oneliners (guilty!). Dus volgende keer telefoons inleveren en de diepte in! 🙂


    20 oktober 2011 om 07:08
    Isabel Mosk

    @jos, ben het eens met jou dat je meer corporates met huidige leiders samen moet laten komen. Ik ken een club binnen onze industrie waar dit al gebeurt. Wellicht interessant om deze 25 stellingen aan hen voor te leggen en te kijken wat hier uitkomt. Vond het een gezellige avond, complimenten aan Anneli, Bram en de rest van het team dat ze dit zo snel hebben opgezet!


    20 oktober 2011 om 14:16
    ARispens

    Hey allemaal,

    Bedankt voor de feedback en Danny voor dit live verslag! Ik heb zeker nog wel eea aan verbeterpunten voorbij zien komen en neem deze mee voor het vervolg. Denk dat het goed is om het voorlopig manifest eerst inderdaad aan te scherpen in kleiner comité en heb een heel leuk staartje in gedachten, maar daar vertel ik jullie later over !


    21 oktober 2011 om 09:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!