Ouders van Nu gaat voor ‘echt’ met gebruik lezerfoto’s

24 oktober 2011, 07:15

Sinds deze maand publiceert het magazine “Ouders van Nu” alleen nog foto’s die gemaakt zijn door vaders en moeders zelf. Ook de cover is homemade. Via de website en via Facebook kunnen lezers op de Facebook pagina hun mooiste, leukste of ontroerendste foto insturen. Om hier wat meer over te weten te komen had ik een gesprek met Nancy Berendsen (@NancyBerendsen), hoofdredacteur van Ouders van Nu.

Ouders van Nu is een magazine rondom het zwanger- en ouderschap. Opgericht in 1967 kenmerkt het blad zich door deskundige, betrouwbare en herkenbare redactionele insteek.

Lezers betrekken bij eerlijk verhaal

“We werken vanaf nu alleen nog maar met beeldmateriaal gemaakt door vaders en moeders zelf”, begint Nancy. “We willen een pleidooi houden voor het echte moederschap. Er wordt zoveel mooi beeld gemaakt van baby’s en kleine kinderen. Zeker in het eerste jaar maken ouders ongelooflijk veel foto’s. Op deze manier willen we onze lezers binden en betrokkenheid creëren, passend binnen onze nieuwe visie op het eerlijke ouderschap”, aldus Nancy.

Trend naar authenticiteit en social

“We zien dat sociale media steeds populairder worden, en kijken naar onze mogelijkheden. Daarnaast zien we dat onze lezers, maar ook mensen in het algemeen, op zoek zijn naar authenticiteit. Het ouderschap wordt vaak heel perfectionistisch afgebeeld, als een roze wolk waarin ouders dansen door het leven gaan met blinkend schone keukens en keurig slapende baby’s. Maar de werkelijkheid is wel anders. Er zijn een hoop zaken die ineens veranderen. Kraamvrouwen liggen niet met prachtig ingevlochten haar in het kraambed. Ze knuffelen hun nieuwe wondertje en ondertussen worstelen ze met een nieuw leven vol liefde, maar vaak zonder slaap. De relatie met hun partner verandert en ze zoeken naar een nieuw evenwicht tussen werk en zorg. Maar dat geeft allemaal niets. Het ontstaat vanuit liefde. En die eerlijkheid, verwondering en relativering wil Ouders van Nu delen. De herkenbare kanten van het moederschap. Het echte.”

Daarom is er ook gekozen voor het gebruik van foto’s uit ‘het echte leven’. Het idee wordt ook onderschreven door het Engelse magazine Karen waarin foto’s van alledaagse objecten worden gepubliceerd, het blad wil zich afzetten tegen al die opgemaakte en gefotoshopte foto’s. Een Britse krant schreef daar over: “the gloss is where everybody who seems happy, is unhappy”. Ook in de mode industrie bijvoorbeeld zie je steeds meer ronde modellen en ontstaat er een afkeer tegen de niet-realistische afbeelding voor modellen.

New realisme

Er is sprake van een maatschappelijke stroming. De mailbox van de redactie loopt inmiddels over met reacties van enthousiaste ouders die hun foto’s aanbieden. Ouders van Nu maakt daarmee gebruik van de kracht van co-creatie om zo de community te betrekken bij het blad. Nancy: “De respons is geweldig. Op Twitter ontvangen we heel veel lof voor onze nieuwe koers. In de kranten wordt er veel over geschreven, en heeft onze stroming al een nieuwe naam gekregen; new realisme en de non-glossy. Belangrijker vinden we de reacties van onze fans; in onze mailbox zitten nu al honderden foto’s. En op Facebook worden er vrijwel ieder uur nieuwe foto’s geupload. Prachtig om samen met onze lezers te laten zien hoe mooi het echte moederschap kan zijn.”

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sandra

    Is er ook gepolst wat adverteerders hiervan vinden?

    Aspiratie en ook die roze wolk is voor adverteerders wél belangrijk. Wetende dat deze doelgroep graag geinspireerd wordt door deskundigheid maar ook door de uitstraling en sfeer van een tijdschrift.

    Heb de nieuwe Oudes van Nu ook gezien en zoveel “realiteit” is wat mij betreft niet nodig: het geheel oogt zelfs onfris met foto’s van slapende papa’s met vette haren en een zeer schokkende close-up van een beschadigde buik…(zet je toch ook niet op je facebook?) en veel nietszeggende soort lege pagina’s met wat loze (onderzoeks)kreten.

    Niet inspirerend ook zeker niet herkenbaar mede door de onscherpe- en kleine foto’s omringd door lappen tekst.

    Geef mij maar de ouderwetse deskundigheid en authoriteit…en dat lekkere feel good moment om bij weg te dromen…realiteit en herkenbaarheid vind je ook voldoende in je naaste omgeving, daarvoor koop je geen tijdschrift !


    26 oktober 2011 om 11:42
    Nancy Berendsen

    Ouders van Nu is al 67 jaar het tijdschrift voor ouders die willen weten hoe het écht zit. Deskundig, betrokken en dichtbij. Met onze nieuwe koers, willen we laten zien hoe mooi het échte moederschap is en nodigen we lezers uit om hun mooiste, meest ontroerende, gekste, liefste of leukste foto’s in te sturen. Helemaal passend bij de huidige tijdsgeest om vooral ervaringen, gedachten en gevoelens met elkaar te delen (Facebook, hyves, twitter).

    In Ouders van Nu vind je alle emoties terug die je als kersverse moeder hebt. De roze wolk, de immense liefde voor je kind, de ontroering en verwondering, de passie voor alle hoogtepunten (van het eerste hapje tot het eerste stapje), maar lees je ook het eerlijke verhaal dat je relatie na de komst van een kind verandert en vertellen vrouwen trots over hun nieuwe lijf. Onze nieuwe rubriek ochtendritueel is geen weergave van vette haren maar een intiem moment om te koesteren, voor iedere ouder is dat vroege ochtendritueel, samen nog even in bed goud waard. Kon de tijd maar even stil staan!

    Aspiratie is meer dan alleen een verzameling mooie momenten en foto’s. We trakteren onze lezers op een prachtige nieuwe warme en eigentijdse vormtaal, we selecteren in onze shoppingpagina’s de leukste, handigste of mooiste producten en inspireren ieder nummer met een bijzonder papieren bewaarcadeautje (zoals bij het eerste nummer 16 inspirerende babygebaren kaartjes).

    Belangrijker dan wat we als redactie beogen, is de impact op de doelgroep. Onze lezers omarmen onze nieuwe koers. We weten ouders niet alleen te bereiken, maar ook te binden en te boeien. Op twitter ontvangen we vele complimenten, maar nog mooier dan de stroom enthousiaste reacties vind ik de respons. Onze mailbox hebben we al diverse malen moeten vergroten en op Facebook worden massaal foto’s geüpload. Sandra, maar ook ieder ander die nog meer wil weten over de nieuwe Ouders van Nu mag me bellen, mailen (Nancy.berendsen@sanomamedia.nl) of tweeten (@nancyberendsen of @oudersvannu_nl). Ik deel graag ons enthousiasme voor het échte moederschap.


    26 oktober 2011 om 16:38
    Gerardus

    Om een tijdschrift rendabel te houden is dit geen verkeerde ontwikkeling.

    Een fotoshoot of de aankoop van fotomateriaal via een agency zoals Getty images doet een grote aanslag op je budget. Sommige abonnees willen liever wegdromen bij een Anne Geddes plaatje wat, denk ik, niet de realiteit weergeeft. Dan kun je beter een Amerikaanse tijdschrift kopen, die zijn briljant in het verhullen vette haren en beschadigde buiken.


    6 november 2011 om 12:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!