#iStrategy Dag 1: Wat heb je gemist?

26 oktober 2011, 04:03

Ambitieus programma, gerenommeerde sprekers, goed bereikbare lokatie, klinkt goed, toch? iStrategy is een jaarlijks terugkerend relatief interactief congres met veel netwerkmogelijkheden, lokatie Amsterdam Park Plaza Hotel (Lijnden). De grote namen uit de internetbusiness maken deze twee dagen hun opwachting en presenteren hun strategieën voor online, of luisteren ernaar. Hoewel ik niet bij alle keynotes en sessies ben geweest, wil ik toch proberen een indruk te geven van dag 1 van dit congres. Op Twitter kun je mijn tweets over #iStrategy nog even uitgebreid nalezen, voor een overzicht van tijd tot tijd. Ik weet overigens niet of alle keynotes nog beschikbaar gesteld worden, maar als dat het geval is worden ze hieronder later nog toegevoegd.

Dit artikel is geschreven door Annelies Verhelst, Social Media & PR Executive bij Isobar. Zij is namens Isobar aanwezig op iStrategy en is live te volgen via @anneliesje.

Randi Zuckerberg (@randizuckerberg)

Ook bekend als zusje-van, maar daarom niet minder. Randi deelde enkele inzichten die ze heeft opgedaan tijdens haar loopbaan bij Facebook. Ze gebruikte veel voorbeelden van goede social media acties, legde de nadruk nog eens op het belang van je eigen medewerkers voor een goede social media aanwezigheid en noemde zelfs de ‘No Facebook without the Dutch’ campagne van het Scheepvaartmuseum.

Tips van Randi:

  • geef je organisatie een menselijk gezicht, bijvoorbeeld door de medewerkers in beeld te brengen (interviews)
  • blijf actueel, relevant en leuk (en hier noemde ze dus de video van het Scheepvaartmuseum)
  • bouw je community VOORDAT je organisatie in een crisissituatie terechtkomt
  • wat je online leest over je merk is niet per se wat iedereen denkt over je merk, er wordt meer geklaagd dan positief over je gepraat
  • pak één ding van wat jouw merk uniek maakt en maak dat een mobiele ervaring, zo heeft Starbucks een cardscanner applicatie en Diesel QR-codes in de winkels
  • maak de shopervaring persoonlijk, mensen doen sociale dingen online/op FB, speel daarop in
  • geef workshops aan je medewerkers/collega’s over de social media presence van het merk, omdat ze vroeg of laat hiermee geconfronteerd gaan worden (ofwel ze krijgen zelf vragen, ofwel ze uiten zich niet in overeenstemming met de merkwaarden

Paneldiscussie met @floriscobelens, @barclaycard, @ebuzzing en Spencer Mchugh

De eerste paneldiscussie van vandaag (er waren er meer) ging over Making a great video go Viral. Het bleek een wat lastige discussie, want de definitie van ‘viral’ blijkt nogal ruim opvatbaar. @mdriessen begeleidde overigens de discussie. Mijns inziens lagen de vragen nogal voor de hand en werd er niets gewaagds gevraagd aan de panelleden, jammer, want daardoor leek het nogal een geprogrammeerde discussie. De take aways van deze discussie zijn wat lastig te formuleren, maar hier gaat ‘ie dan:

  • Content is king (@barclaycard), en tevens geen garantie voor succes. Daarnaast:
  • Je kunt wel gave content willen verspreiden, maar bedenk dat ook in een online video het nog steeds jouw merk is wat het brengt. Het moet niet uit de toon vallen met de rest
  • @ebuzzing stelt dat het goed is om je video beschikbaar te maken op verschillende platforms, dat helpt, maar ook dat is geen succesgarantie
  • Het gaat erom hoe je de viral start, het vinden van de juiste early adopters die de boel in beweging zetten
  • Redelijk voor de hand liggend, maar: een goede video maken is erg moeilijk, laat staan dus een viral potential
  • Leuk voorbeeld: Walkin’ Fridge ging per ongeluk viral, was bedoeld voor tv, en zo is dat voor de meeste virals gegaan
  • Verkijk je niet op het effect van viral, 15 miljoen views online is nog steeds weinig vergeleken met tv, wereldwijd gezien
  • Effect van een video online is dat je in slechts enkele seconden de juiste influentials wereldwijd kunt bereiken en de boel gaande kunt krijgen, dat duurt met tv of radio langer
  • Bedenk van te voren wat je wilt meten, en hoe je dat gaat meten, overigens: je kunt ook niet alles meten, sommige dingen zijn nagenoeg onzichtbaar
  • Spencer Mchugh legt uit dat je op actualiteit moet inspelen, take your window, zoals T-Mobile heeft gedaan met de Royal Wedding
  • Zoek uit wat ‘shareable’ is, dat is iets anders dan ‘cool’
  • Steek geld in je video, zonder geld wordt het geen goede video, of kun je de viral niet op de juiste manier starten
  • En duh: de viral is niet het doel op zich! Vandaar: bedenk wat je wilt bereiken
  • Trend volgens @floriscobelens: uitzoeken wie er vaak interacteren met je merk en wie de influentials zijn, in plaats van zo groot mogelijk bereik willen

Odyssey Mobile (@odysseymobile)

Hoewel ik vanwege mijn werk inmiddels vrij bekend ben met Mobile Advertising en Google Admob, hoopte ik tijdens de workshop van Odyssey Mobile toch iets nieuws te horen. Helaas, nothing new. Neemt niet weg dat er voor anderen wellicht handige learnings bij zitten.

  • 11% van het internetverkeer komt via mobiele browsers
  • Ebay haalt al 5 miljoen dollar per jaar op aan mobiele verkopen
  • 65% van smartphonegebruikers gebruiken hem om de tijd te doden
  • 52% gebruikt smartphone als snelle bron van informatie
  • 51% smartphonegebruikers per week gebruiken de browser, dus zorg dat je een degelijke mobiele website hebt
  • 74% gebruikt de smartphone terwijl ze andere dingen doen, zoals tv kijken, muziek luisteren, lezen of computeren
  • Definieer voordat je gaat adverteren (hetzij via ads, hetzij via een branded app/site) de doelstellingen. Wat zijn de KPI’s, wie is het gewenste publiek, wat moet de ROI worden?
  • Breng de mobiele strategie in lijn met andere marketingactiviteiten
  • Ontwikkel een mobiele structuur. Ga je via apps, een mobiele site, beide? Denk aan het kleine scherm van de mobiele apparaten, implementeer tracking
  • Denk erom dat mobiele zoekopdracht vooral lokaal gericht zijn (81% zoekt iets in de buurt en onderneemt daarna ook actie)
  • Laat verkeer stijgen, zorg voor social sharing opties, verspreid videomateriaal waarmee geinteracteerd kan worden, make it engaging
  • Gebruik location based targetting voor real time inspelen op shopervaringen
  • Gebruik HTML5, dat is platformonafhankelijk, dat helpt
  • Als je branded app maakt, hou er rekening mee dat nog je eerst 30% van de opbrengst weggeeft aan Apple, dus richt je zeker ook op andere platformen zoals Android en Blackberry
  • Lanceer de app op tijd, speel in op actualiteit, te laat is pech
  • Bekijk dus eerst goed de verwachte downloads (ook bij ads in app, niet alleen bij branded app), de verwachte opbrengsten en het bereik van de campagne over een bepaalde tijd

Paneldiscussion with @lot, @shimonbenayoun en Kors van Wijngaarden

Zal ik iets zeggen over het gebrek aan bescheidenheid van de moderator? Van deze paneldiscussie over Creating, Sharing and Consuming Information with the B2B Community is vooral blijven hangen dat de moderator David Chalmers, gestuurd door Cisco, op zijn eigen vragen zelf antwoord gaf voordat de panelleden een kans kregen, dat hij de panelleden weinig kans gaf om hun visie op B2B communities uit de doeken te doen en dat hij vervolgens ook de vragen uit het publiek herhaaldelijk zelf beantwoordde, zelfs toen nadrukkelijk naar de mening van het panel werd gevraagd. Dat maakt het wat uitdagend om de learnings eruit te filteren, maar bij deze:

  • Kies een doel voor je community, maak het niet meteen te groot, definieer wie je publiek is
  • Voeg waarde toe aan de ervaring van je publiek, dat maakt dat ze willen blijven. Welk worteltje hou je ze voor?
  • Kijk waar je publiek zich bevindt en zoek ze daar op, begin een conversatie, een eigen platform is moeilijker
  • Een succesvolle manier om waarde toe te voegen is door je klanten service te bieden online
  • Zorg voor een goede groep early adopters die het woord kunnen verspreiden en kunnen helpen de community uit te bouwen
  • Als je iets zegt in zo’n omgeving, zorg dan dat het iets betekent voor de groep die je wilt bereiken

Overigens is @lot van mening dat een community niet de heilige graal is. De vraag is nog steeds wat je wilt bereiken of de conversaties in een community wel opleveren wat je zoekt. Kors van Wijngaarden vertelde dat het gaat om het begrijpen van klanten. Ik moet zo tussendoor even vermelden dat ik het B2B gehalte in dit gesprek wat te verwaarlozen vond. Ik had gehoopt op uitgediepte strategieën om B2B klanten meer betrokken te krijgen, maar bovenstaand geldt nogal in het algemeen. Er werden ook geen voorbeelden gegeven van goede B2B communities of case studies. Mocht iemand nog een licht kunnen schijnen hierop omdat hij meer opgevangen heeft dan ik, zet het in de comments ?. Ik wijt het maar even aan de moderator die zoveel aandacht trok dat de panelleden niet aan het woord kwamen.

Top level .brand domeinen

Melbourne IT is een belangrijke sponsor voor iStrategy, dus mochten ook zij een woordje doen. Top level .brand domeinen, een tijd geleden aangekondigd, waarna speculaties volgden. Volgens Tim Callan van Melbourne IT hebben .brand domeinen een aantal behoorlijke voordelen. Gelukkig geloofde hij het zelf. Ik las een aantal tweets waaruit bleek dat lang niet iedereen geloofde in merkdomeinen, waaronder ikzelf overigens. De massa is net gewend aan gewone url’s die eindigen op .com of .nl en zelfs die worden in een zoekbalk van Google ingevoerd in plaats van in de adresbalk. Of de site wordt via merknaam gezocht in Google. Hoe dan ook: zolang mensen dat doen, is een merkdomein alleen maar verwarrender. Campagnetechnisch lijkt het eigenlijk vrij aardig, ware het niet dat er even tussen neus en lippen genoemd werd dat een merkdomein 200.000 dollar per jaar gaat kosten de eerste tien jaar. Volgens de spreker was dat in vergelijking met een marketingbudget nog vrij acceptabel, maar te horen aan de geluiden in de zaal was niet iedereen het daarmee eens.

Kortom, de ‘schijnbare’ voordelen:

  • IP Protection, je legt je merknaam vast, als meerdere bedrijven dezelfde naam hebben kun jij deze extra tool gebruiken om de naamconcurrenten een toontje lager te laten zingen.
  • In navolging daarvan: security. Je hebt zelf beheer over je tld, dus kun je effectiever optreden tegen phishingpraktijken en je kunt in uitingen aangeven dat mensen moeten zoeken naar dat domein
  • Marketing wordt wellicht leuker. Voorbeeld: iam.nikon of pixma.canon.

Laat ook even weten wat jouw mening is over merkdomeinen. Ben ik wel benieuwd naar! Tot zover de samenvatting van een aantal sessies die ik gevolg heb op iStrategy, dag 1. Toevoegingen, andere meningen, vragen etc zijn welkom in de comments.

Stef de Jong
Social Strateeg bij LikeFriends

Stef is oprichter van het eerste full service social media bureau in Nederland; Human Media. In 2011 ging Human Media samen met een reclame bureau en mobile marketing bureau en veranderde het in het digitale communicatie bureau Isobar. Stef's passie en heldere visie op social media gecombineerd met het ondernemersbloed heeft geleid tot de beslissing om in 2012 te starten met een nieuw social bureau: LikeFriends. LikeFriends dicht het gat tussen hetgeen merken willen vertellen (Identity) en datgene wat mensen willen horen (Perceptie). Dit doen zij met aansprekende en verrassende content. Stef blogt op Marketingfacts en Frankwatching, en is onder andere te vinden via twitter en Linkedin.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!