3 must-do’s voor online marketeers in de financiële branche

3 november 2011, 06:34

Niemand ontkomt eraan, het online landschap is onderhevig aan continue veranderingen. Binnen een heel andere markt is het tegenovergestelde een feit. De financiële branche wordt vaak geassocieerd met ‘’klassiek’’, juist nu de markt erom vraagt spelen zij niet in op veranderingen in de online marketing wereld. Deze vasthoudendheid biedt kansen!

Deze gastbijdrage is geschreven door Kaj van Tetering. Kaj is werkzaam als online marketeer bij Index People vermogensbeheer.

Doordat ik zelf werk bij een onderneming in vermogensbeheer viel mijn oog op het feit dat financiële dienstverleners veelal gebruik maken van klassiek SEO. Wat mij betreft betekent dit het (slim) volzetten van de website met zoekwoorden om zodoende een hoog ‘’Google-gehalte’’ te creëren. Echter volstaat dit allang niet meer. In dit artikel vind je een aantal grote veranderingen van het moment op het gebied van zoekmachine marketing. Vervolgens zal aandacht worden besteed aan een aantal manieren om perfect in te spelen op deze veranderingen.

Veranderend zoekgedrag

Verandering nummer één is het zoekgedrag van internetgebruikers. Local search en product search zijn hierbij enkele belangrijke ontwikkelen en zullen steeds belangrijke worden binnen Google. Zie ook onderstaande presentatie van Peter van der Graaf (@pvdgraaf), SEO en SEA specialist bij Search Specialist:

Daarnaast is het een feit dat steeds meer mensen via andere kanalen op zoek gaan naar financiële dienstverleners. Zo schakelt men vaker de hulp in van vrienden, collega’s of andere sociale netwerken (denk aan recensies op Twitter/LinkedIn).

Betrouwbaarheid vs. het creëren van emotie

Niet alleen het zoekgedrag, maar ook het gevoel dat men heeft bij een website verandert. Door het snel toenemende aanbod is betrouwbaarheid van een website niet langer voldoende. Tegenwoordig wil men een bepaald gevoel hebben bij een website, men moet zich door emotie laten leiden.

Neem eveneens het voorbeeld van de financiële dienstverlening. Stuk voor stuk zijn het aanbieders die zichzelf neerzetten als goedkoopste en degene met het beste rendement. Waar of niet waar, ze richten zich allemaal op dezelfde (non-emotionele) USP. Wees uniek en creëer een bepaald gevoel bij de bezoeker, laat ze zelf beslissen of jij inderdaad de beste bent. Dit brengt mij bij het volgende hoofdstuk, de oplossingen.

  1. Less is more

    ‘’Less is more’’ geldt voor zowel de website als je doelgroep. Op de website kom ik zo terug, eerst wil ik het hebben over het segmenteren van je doelgroep. Veel ondernemingen zullen bevestigen dat haar dienstverlening voor ‘’iedereen’’ is. De vraag is of dit wel werkt, wil je wel ‘’iedereen’’ als doelgroep en staat dit niet volledig in contrast met een effectieve marketingstrategie? Richt je op een specifieke doelgroep en creëer schaarste. Dit heeft bijvoorbeeld erg goed gewerkt voor verzekeruzelf.nl, waar ik zelf bij betrokken ben geweest.

  2. Gamification & funability

    ‘’Gamification’’ is een term welke tegenwoordig steeds meer gebruikt wordt in de branche van usability. Het sluit aan bij het proces van gevoelscreatie binnen je website. Middels aanpassingen in design is de achterliggende gedachte om de bezoeker het gevoel te geven verder te willen op de website. Een gemakkelijk instrument tot het toevoegen van emotie bij de bezoeker. ‘’Funability’’ staat voor het creëren en verspreiden van unieke content, een bepaalde ‘’fun-factor’’ toevoegen om zo de verspreiding van je boodschap te stimuleren. Kleine aanpassingen hebben grote effecten. Op deze manier zullen jouw stukken zichtbaar worden op websites met aanzien en autoriteit, iets dat de bezoeker zonder meer kan waarderen en een gevoel van vertrouwen overbrengt.

  3. Wees actief betrokken op Social Media

    Het is inmiddels geen geheim meer dat Sociale Media van belang zijn voor de organische resultaten in Google. Ook Google neemt dus deze signalen steeds meer op in zijn algoritmische berekeningen. Het is uitermate geschikt om gemakkelijke manier rechtstreeks te communiceren met je doelgroep. Daarnaast voegt actief bezig zijn op het gebied van Sociale Media ook emotie bij de bezoeker toe. Positionering, het overbrengen van een beeldvorming is hierbij het grootste belang.

Conclusie

Positionering, daar draait het om. Het toevoegen van emotie bij de klant met jouw onderneming is hierbij van groot belang. Betrouwbaarheid is niet langer voldoende, je moet eruit springen. Zeggen dat je de beste bent is een aanname, laat de keuze aan de bezoeker. ‘’Wauw, inderdaad. Jij bent de beste en daar ben ik helemaal zelf achter gekomen.’’ Segmentatie van de doelgroep en toepassing van gamification & funability zijn daarbij instrumenten. Wees creatief en zie de mogelijkheden!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    BasKlein

    Complimenten voor het artikel. Je geeft een nuchtere maar duidelijke kijk op de verandering in de zoekmachine marketing voor financiële ondernemingen. De emotie bij een website is inderdaad erg belangrijk. Vooral het ‘zeggen dat je de beste bent’ wordt door veel websites misbruikt. Positionering + waardevoordelen zijn belangrijk.


    3 november 2011 om 09:12
    Marlies

    Interessant artikel, Kaj! Hoe zie jij, concreet, de mogelijkheden voor gamification en funability op een site als Verzekeruzelf.nl?


    3 november 2011 om 09:15
    Peter van der Graaf

    Ik ben het er niet helemaal mee eens dat local voor de financiële wereld zo belangrijk gaat worden. Mijn presentatie had betrekking op een hospitality congres voor individuele accommodaties. Social zal inderdaad steeds belangrijker worden voor de keuze voor een aanbieder.

    Voor de financiële wereld is het vooral belangrijk te weten dat mensen steeds meer vooronderzoek doen over de partij waarmee ze in zee gaan. Zo wordt alles dat ooit over een bedrijf geschreven is via Google makkelijk zichtbaar en groeit het aantal zoekopdrachten op bedrijfsnamen, namen uit de board of directors en combinaties met MVO zoektermen.

    Verder een prima artikel.


    3 november 2011 om 09:30
    André Scholten

    Is het niet meer een aanvulling dan een verandering? Ik zie eerlijk gezegd nog niet zo’n grote verandering als het gaat om zoekgedrag in de financiële branche. Ik denk dat je als je naar de afgelopen jaren kijkt de basis nog steeds hetzelfde is maar er nu ook andere aspecten meespelen. Ik ben het daarom zeker eens met je conclusie.


    3 november 2011 om 09:35
    Kaj van Tetering

    Allereerst, iedereen bedankt voor de positieve reacties.

    @ Peter van der Graaf: goed ook te weten wat jouw mening is. Het idee achter dit artikel was toch een discussie op te starten, mede door de harde stellingen in de conclusie. Volgens mij is het namelijk zo dat er niet een specifiek antwoord is, maar dat het vanuit verschillende oogpunten en ervaringen ”gissen” is.

    @ Andrescholten: leuk dat je het eens bent met mijn conclusie. Een aanvulling/verandering is inderdaad slechts één van de aspecten. Let wel, dit artikel is gebaseerd op eigen ervaringen en overtuigingen.


    3 november 2011 om 09:57
    SvenCooler

    Hej Kaj,

    Leuk om te zien dat je Funability & creatieve SEO hebt meegenomen in dit artikel. Zeer herkenbaar!

    Gr


    7 november 2011 om 09:59
    Kajvt

    @ Sven: bedankt! Mijn overtuiging zit hem in de toepassing van creatieve SEO. Zeker binnen de financiële branche kunnen gecompliceerde producten gemakkelijk “laagdrempelig” worden gemaakt.

    @ Marlies: sorry voor de late reactie. Een website als verzekeruzelf.nl is zelf op de hoogte van mogelijkheden met creatieve SEO. Zoals eerder in deze reactie genoemd kan een video veel goeds doen, bijvoorbeeld een erg simpele uitleg van termen op de betreffende pagina. Ook een infographic kan tot de verbeelding spreken. Beeld zegt immers meer dan woorden.


    10 november 2011 om 12:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!