Meet bezoek vanuit Google Shopping in Google Analytics
Het is inmiddels alweer een tijdje geleden gelanceerd: Google Shopping, de productenzoeker van Google. Zie ook dit bericht op Marketingfacts. Google Shopping is voor de Nederlandse e-commerce manager van groot belang om een veelzijdige doelgroep te kunnen bereiken. Toch is het bezoek vanuit Google Shopping nog altijd moeilijk te meten in Google Analytics. Jammer, want het gedrag van deze bezoekers is erg belangrijk om de prestaties en kansen van Google Shopping als marketingkanaal te beoordelen. Gelukkig is er een oplossing!
Deze gastbijdrage is geschreven door Sjors Peerdeman. Sjors houdt zich bij Search Kings bezig met Web Analytics & Usability.
Wat is het probleem?
Het probleem is vrij simpel: omdat bezoek vanuit Google Shopping bij het reguliere Google bezoek wordt opgeteld, is geen onderscheid te maken tussen deze twee verschillende bezoekersstromen. Dat brengt verschillende problemen met zich mee, onder andere:
- Het is niet duidelijk hoeveel bezoekers de website ontvangt via Google Shopping. Zonder data weet je niet wat de resultaten zijn van het optimaliseren van de database voor Google Shopping.
- Er kunnen geen inzichten gehaald worden uit het verschil tussen zoektermen in Google Shopping en Web Search.
- Vervuiling van data van het reguliere zoekverkeer in Google Analytics
Wat kunnen we doen?
Na een klein onderzoekje (PDF) van Search Kings bleek dat de verwijzende URL vanuit Google Shopping in alle gevallen de tekst ‘&tbm=shop’ bevat. Dit kunnen we gebruiken om het Google Shopping verkeer te onderscheiden!
De oplossing
Het volledige filter vind je hieronder:
Waarom niet gewoon simpelweg de URL’s in de shopping feed voorzien van de normale Google Analytics campagne tags? Zoek maar eens op “converse gymp” en klik op de Shoemixx advertentie.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de wijze voorgesteld door André.
Beste Sjors, dit zelfde artikel heb je vorige week op Dutchcowboys geplaatst. Wat is de meerwaarde om dezelfde tekst op Marketingfacts te herplaatsen?
@ Marco Dekkers
Dat is zeker niet de bedoeling. Las net je reactie en heb het artikel ook gevonden. Het is nu al te laat om er wat aan te doen, maar dit is dan meteen de laatste.
@André en Mathijs:
Het toevoegen van campagnetagging aan de bestemmings-URL’s geniet niet mijn voorkeur, omdat je dan zowel het verkeer van Google Shopping (organisch) als het verkeer van AdWords Product Extensions (betaald) in één bezoekersstroom meet, zonder daarbinnen te kunnen segmenteren.
Hiernaast is de oplossing uit het artikel gemakkelijker te implementeren (je voegt een filter toe en klaar) dan het toevoegen van tags aan elke bestemmings-URL in de feed voor het Merchant Center.
Nadeel van onze oplossing is dat je het verkeer vanuit Product Extensions niet kunt meten binnen Analytics, nadelen van de oplossing waar jullie over spreken zijn vervuiling van de data (organisch en betaald in één groep, zonder te kunnen segmenteren) en ingewikkeldere implementatie.
@Marco:
Het publiek van Marketingfacts verschilt natuurlijk van het publiek van Dutchcowboys. Ook is deze versie van het artikel uitgebreid met een link (PDF) naar het kleine onderzoek dat wij hebben uitgevoerd om op dit resultaat te komen. In deze PDF vind je, naast de ‘onderzoeksopzet’, de unieke id’s van andere Google producten, zoals video search en blogs. Genoeg additionele informatie, lijkt me.
@Sjors: je kunt prima onderscheid maken omdat AdWords de autocodering toevoegt aan de URL en die overruled de handmatige tagging.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!