ReclameReview: AutoTrack.nl

2 november 2011, 14:41

Heb je wel eens nagedacht over de verregaande gevolgen van een simpele beslissing? Bijvoorbeeld impulsief een auto kopen van iemand zonder dat je zeker weet dat het goed zit… De nieuwe commercial van AutoTrack.nl laat zien hoe groot die gevolgen precies kunnen zijn. Misschien denk je na het zien iets beter na over de keuzes die je maakt als het gaat om het kopen van een auto.

Credits:

Bureau: Eigen Fabrikaat

Account: Chantal Nanninga

Camera: Rutger Storm

Concept: Jeroen Bakker, Stan Lommers

Producer: Bas Welling

RTV: Maarten Fenenga

Regisseur: Roel Welling

Strategie: Gerrit Winkel

Productie: Wefilm

Postproductie: Condor

Geluid: Studio De Keuken

De doelstelling:

Meer mensen voor AutoTrack.nl laten kiezen door ze te laten zien wat er kan gebeuren als ze het niet doen.

De uitwerking:

AutoTrack.nl is de enige autosite die een auto-advertentie pas toont nadat de autogegevens via het kenteken gecheckt zijn en correct zijn bevonden. Zo kunnen aspirant-kopers vol vertrouwen het koopproces in gaan. In de commercial die Eigen Fabrikaat maakte voor AutoTrack.nl zien we een wat onzekere hoofdpersoon die zich afvraagt wat er allemaal zou kunnen gebeuren als hij een auto koopt die niet is gecheckt door AutoTrack.nl. Dat levert een commercial vol verrassende wendingen op.

Het oordeel:

Mijn mening over de commercial die twee jaar geleden werd gelanceerd om AutoTrack.nl te promoten is onveranderd gebleven: daar worden goed alle USP’s genoemd, maar ontbreekt de sfeer die een goed gevoel achterlaat. In de nieuwe commercial lijkt dat haast andersom te zijn. Het verhaal is grappig, de beelden zijn mooi en de boodschap komt over. En dat terwijl nu de USP’s veel minder expliciet worden gecommuniceerd. Zou de omkering van perspectief (zelfverzekerde AutoTrack-gebruikers in de oude commercial, onzekere niet-gebruiker/twijfelaar in de nieuwe commercial) daarvoor zorgen? De gevolgen van de beslissing om al dan niet voor AutoTrack.nl te kiezen worden hier heel overdreven weergegeven, wat in mijn optiek goed werkt. Natuurlijk zijn er nu wel 40 seconden nodig om het verhaal te vertellen, terwijl dat twee jaar geleden nog in 20 seconden kon. Misschien speelt dat ook mee. Conclusie: ik stem op de nieuwe commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Patrick Wessels

    Naar het effect van humor in reclame wordt tegenwoordig nog veel onderzoek gedaan, waarbij de resultaten eigenlijk weinig consistentie bieden. Een leuke boodschap zorgt bijvoorbeeld regelmatig voor een positieve attitude, maar stuurt het gedrag vervolgens minder dan een meer sobere boodschap. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het idee achter deze switch. Wellicht wil Autotrack de verschillen in effectiviteit zelf eens in kaart brengen…


    3 november 2011 om 07:14
    Hardcopy

    Goed punt, Patrick. Ik vraag me alleen af of je de resultaten puur aan humor kunt toeschrijven. Er zijn natuurlijk nog veel meer factoren die meespelen. Maar daar wordt vast rekening mee gehouden bij het vergelijken van de resultaten.


    3 november 2011 om 07:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!