SEO belangrijker dan PPC voor genereren van leads
SEO is het belangrijkste middel voor het genereren van leads onder zowel B2C als B2B marketeers. SEO blijft daarmee effectiever dan PPC en social media marketing, aldus het 2011 State of Digital Marketing Report (n=500). De marketeers geven aan het komende jaar het meest te gaan investeren in social media marketing. Van de B2B marketeers zegt 57 procent dat SEO het belangrijkste is voor het genereren van leads, bij B2C marketeers is dat 41%.
Uit het onderzoek komt eveneens naar voren dat voor B2B marketeers het genereren van leads (46,4%) het belangrijkste doel van online campagnes is, voor B2C marketeers zijn dat verkopen (39,9%). Het creëren van merk herkenning is duidelijk minder van belang voor B2C (17,4%) en B2B (15,3%) marketeers. Als we kijken waar marketeers het succes van deze online campagnes mee meten, sluit dit niet helemaal aan bij eerder genoemde doelen. Het meten van het verkeer naar de website staat namelijk bovenaan, terwijl lead generatie (B2B) en sales (B2C) pas op de tweede plek komen. Ook het meten van de website CTR wordt veel gedaan.
Het onderzoek heeft ook diverse sociale platformen meegenomen in het onderzoek. Zo hebben de meeste marketeers succesvol Facebook gebruikt voor het genereren van leads. LinkedIn staat op de tweede plek maar ook 1 op de 3 marketeers zegt dat Twitter hiervoor succesvol is geweest. Eveneens 1 op de 3 marketeers zegt nooit leads via de sociale platformen te hebben gegenereerd.
Bekijk hier onder het gehele rapport:
Terwijl de ‘guru’s’ allemaal het heil van social media marketing verkondigen.
Logisch ook. Social Media is zo subjectief en ‘hypebaar’ als de nete. Weinig vertrouwenwekkend aan….