Hoge Klout-score? Investeer in start-ups.

4 november 2011, 06:06

Klout, ooit opgezet om iemands invloed en gedrag op Twitter te meten is langzaamaan een begrip geworden. In ieder geval voor de Social Media adepten onder ons. Op basis van allerlei meetmethoden wordt er een score berekend over jouw social media gedrag. Het belangrijke hierbij is dat er niet puur gekeken wordt naar je aantal volgers, maar ook naar je interactie, het soort volgers en hoeveel mensen iets doen met je tweet. Tegenwoordig tellen ook andere social media activiteiten als o.a. Facebook, youTube en FourSquare mee. Nu gaat Klout een samenwerking aan met Wahooly om start-ups te helpen. Je kunt je on-line invloed inzetten om geld te verdienen.

Invloed omzetten in aandelen

Het idee achter de samenwerking is briljant te noemen (mijn mening). Klout gaat binnen twee weken zijn klout-leden die een score van boven de 45 hebben, mailen of ze een aandeel willen in een start-up. De investering die je als Klout-lid moet doen is je online invloed aanwenden om de start-up te promoten. Een mooie vorm van free-publicity. Als jij het bedrijf meer promoot, dan stijgt de waarde van jouw aandeel. Een mooie win-win situatie, of niet?

Als Justin Bieber de norm is

Er is iemand met een score van 100. Het hoogst mogelijk haalbare bij Klout. Die eer is voor Justin Bieber. Hij is dus de meest invloedrijke persoon op Social Media. Een voorbeeld voor ons allen dus (kuch).

Online influencers uitbuiten

In Nederland is er een tijd terug een lijst gepubliceerd met meest invloedrijke Nederlanders op Twitter gebaseerd op de hun Klout-score. Ik heb ook de eer gehad om een tijd lang hier in de top tien te verblijven.

Leuk zult u denken, nou nee. Ik ben overspoeld met interview verzoeken, stagiares en door bedrijven. Bedrijven die ineens bedachten dat ze online influencers moesten inzetten om hun product te promoten. Gelukkig heeft Klout op 26 oktober hun algoritme aangepast en ben ik gezakt van een score van 76 naar een score van 63. Dat scheelt mij een hoop rust, e-mail en telefoontjes. Alexander Klöpping daalde zelfs van 85 naar 68.

Invloed is niet altijd invloed

Bedrijven hebben deze invloed volledig verkeerd ingeschat. Zij denken, of dachten, dat als iemand maar een hoge Klout-score heeft, hij of zij hun product wel kon promoten. Zo heb ik aanbiedingen gehad om ‘groene’ producten te promoten, speelgoed en andere zaken. Dit betreft allemaal zaken waar ik normaliter niet mee bezig ben. Alsof ik mensen via Twitter kan overhalen om van energieleverancier te veranderen. Ik twitter nooit over dat soort zaken en dat verwachten mijn volgers ook niet. Ik denk dat wanneer ik ineens schaamteloos mijn online invloed (voor zover dat überhaupt al bestaat) zou inzetten om producten te promoten, mijn invloed volledig zou verdwijnen.

En dan het idee van Klout

Ik ben ook bang dat wanneer Klout de influencers gaat inzetten om start-ups te promoten, we overspoeld gaan worden met commerciële boodschappen. Voor mij meestal een reden om iemand te ontvolgen. Het resultaat: de influencer verliest zijn invloed en het aandeel zakt. Van win-win naar loss-loss.

Hoe denken jullie hierover? Heb ik een punt, of geloven jullie in het uitbuiten van online invloed? Is dit het verkopen van je ziel aan de duivel, of is het gewoon een ontwikkeling die er bij hoort?

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

14 Reacties

    John Meulemans

    Jongens hou toch eens op met dat achterlijke Klout. Het is om de tuin te leiden, kijkt niet naar relevantie of sentiment. En het wordt door marketeers ook nog eens verkeerd ingezet.

    De vergelijking met SEO van Tomas is dan een goede: Je kan continu optimaliseren en hoger scoren met je site in Google, maar dan kan je nog steeds, qua inhoud, een kontverhaal hebben.

    Zo.


    4 november 2011 om 08:06
    Don Fontijn

    Ik vind het idee in principe goed als het niet zo was dat ik mijn bedenkingen heb bij KLOUT in het algemeen.

    Recentelijk werd ik er door klout op geattendeerd dat ik influential was binnen het onderwerp Star Wars. Nu kent u mij niet maar ik kan u verzekeren dat ik dat niet ben. Mijn kennis, of force, gaat niet verder dan het benoemen van R2D2 en de knotjes van princess Layla.

    Ik las hier en daar op het web dat “het begrip” dat KLOUT heet er wel vaker naast zit en dan begint bij mij toch de vraag op te borrelen hoe betrouwbaar deze service eigenlijk is.

    Just saying. Maar Jan Willem heeft zeker een goed punt.


    4 november 2011 om 08:30
    Cleo Vissers

    Niet voor niets bestaat tegenwoordig de term “kloutzakken”….

    Uiteindelijk komt het er weer op neer om je eigen overtuigingen te volgen. Start ups promoten? Ja als je er echt wat in ziet.

    Je selectie van promotors alleen baseren op een hoge Kloutscore? Te makkelijk. Beter is om voor kwaliteit te gaan en dus te kiezen voor een match tussen profiel van de promotor en het karakter van de startup en niet omdat je toevallig recentelijk door veel mensen geretweet bent met een leuk grapje….no offence aan alle mensen met een hoge Kloutscore….

    Ik val overigens zelf ver buiten de top tien van Klout……


    4 november 2011 om 08:31
    Melle Gloerich

    Het vertrouwen op cijfertjes zit zo in onze maatschappij dat we niet verder nadenken, want dat cijfertje zegt genoeg. Denken we. Ik zie dit valse vertrouwen overal om me heen. De advertentiemarkt staat er bol van, van pageviews, naar bezoekers, naar unieke bezoekers, naar returning visitor naar time on site, naar time on page naat pages per visit en ga zo maar door. Maar gaat het daarom bij een website of gaat het om de inhoud? Wanneer we op cijfertjes sturen zoeken we shortcuts en cheatcodes. Ik wacht nog op de reclame voor diëten met drugs: ‘Val 5Kg per maand af met cocaïne’.

    En nu gaan ze in de PR dus vertrouwen op het Klout cijfertje. Zelf heb ik daar wat mee geëxperimenteerd. Toen Google+ nog invite only was had ik al snel een account en ging ik mensen uitnodigen die mijn bericht retweeten of er replyen. Mijn Klout score schoot omhoog! Maar was ik invloedrijk? Ik betwijfel het, tenzij ik elke week iets ga verloten aan mijn volgers daalt het aantal reacties weer snel.

    Ook heb ik gekeken wat de invloed is wanneer mensen met een hoge kloutscore mij gingen mentionen (doordat ze iets vroeg of een opmerking maakte). Ook toen schoot mijn score omhoog, terwijl ik aan het cheaten was eigenlijk. Dus Klout beloont mij wanneer ik belangrijke mensen weet te beïnvloeden om een reactie te sturen. In die zin heeft Klout wel gelijk maar heb ik medelijden met de Klout-top wanneer meer mensen dit door gaan krijgen. En reken maar dat dit gaat gebeuren, net als bij SEO zoals Tomas zegt.

    Waar het op neerkomt is dat Klout een expliciete beloning geeft (geld doordat het aandeel meer waard wordt, een hogere Kloutscore, etc) voor de status van iemand (Kloutscore) terwijl ze juist door deze beloning de reputatie van iemand ondermijnen doordat mensen hun gedrag gaan veranderen om een hogere score te krijgen. Wie gaat nog op de weegschaal staan wanneer hij/zij zich gezond en fit voelt en er goed uitziet?


    4 november 2011 om 08:39
    Jan Willem Alphenaar

    @ Don, daarom verbaast het mij ook dat ik niet als influential over Bier en Tieten, een favoriet Twitter onderwerp in het weekend, sta vermeld.

    @thomas, je hebt gelijk. Mensen pompen bewust hun klout-score omhoog voor SEO-doeleinden. Ik moet Klout wel nageven dat ze niet alleen kijken naar aantal volgers dus de auto-follow tools die sommige mensen gebruiken hebben hier geen toegevoegde waarde.

    @J0hn Hulde. Helemaal met je eens.

    @Cleo – ik ben zelf ook benoemd door anderen als Klout-zak, terwijl ik er zelf geen invloed op heb uitgeoefend. Het is dus erg makkelijk om mensen daar op te beoordelen. Je hebt gelijk dat je een goede match moet zoeken, daarom irriteerde ik me ook zo aan al die bedrijven die wilden dat ik hun producten ging promoten.


    4 november 2011 om 09:28
    Dennis

    Klinkt erg interessant! Ik ben zelf ook iets gezakt. Benieuwd wat hier uit gaat volgen.


    4 november 2011 om 09:30
    Roeland van der Vleit

    Ik ben het helemaal met Melle eens. Er wordt teveel naar de cijfers gekeken. Teveel naar kwantiteit. Hoger is beter. Het idee achter Wahooly is aardig, maar een (geldelijke) beloning ertegenover stellen doet naar mijn mening ook af aan de waarde van het ‘promoten’. De kans bestaat dat mensen het promoten van een startup niet meer uit zichzelf gaan doen omdat ze het idee vet vinden, maar omdat ze er wat mee kunnen verdienen. De waarde van de boodschap daalt daardoor natuurlijk aanzienlijk.


    4 november 2011 om 10:09
    Tomas Jansma

    Heb ’t in mijn blog al geschreven: los van of je uberhaupt aan indexeren moet doen, maar dan vind ik Empire Avenuie – ook al is het een ‘game’ veel meer zeggen. Zij hebben Klout een aantal maanden imho gepasseerd door veel meer kanalen toe te voegen.

    Ook potentiele start-ups kun je daar uitstekend promoten.

    Verder vindt ik de steeds heropende discussies over indexering niet zo heel interessant aangezien dezelfde argumenten steeds de revue passeren. Zie nogm maals mijn discussie in LinkedIn bij de groep Independant & Critical Thinkers.

    Heb overigens geprobeerd een account aan te maken hier maar pagina ‘schakelde niet door’ nadat ik mijn gegevens had ingevooerd 🙁


    4 november 2011 om 10:51
    fatimadevos

    Maar Jan Willem, wát vind je dan precies briljant aan dit idee? Alhoewel je verder in het artikel ook terecht je reserves noteert. Mij lijkt dit een recipe voor ongenodigde push van hoge Klouters. Daar zit ik niet op te wachten. Ik kan me overigens wel voorstellen, dat deze figuren dan weer bijv. ontvolgd zouden worden, waardoor hun score weer dropt. Maar dáárop zit Klout dan weer niet te wachten. 😉

    Afgezien daarvan ben ik het helemaal met @J0hn eens. Het griezelige is wel, dat kennelijk steeds meer bedrijven en personen er toch waarde aan hechten. Naja, misschien naïef, maar ik ga vooralsnog uit van de zelfreinigende werking van social media..


    4 november 2011 om 11:52
    remcojanssencom

    Een online influencer kun je niet selecteren op basis van een kloutscore, maar op basis van relevantie en kwaliteit van zijn postings over een bepaald onderwerp. BMW deed dat laatst slim door mij uit te nodigen. Zij weten dat er én een goed stuk komt (want ik ben natuurlijk een topblogger hè? Dat weten we allemaal 😉 maar ook dat ik ongelooflijk BMW-fan ben – ook al rijd ik een Skoda….

    Als Apple mij nu zou benaderen als influencer, dan zouden ze behoorlijk slecht hun huiswerk hebben gedaan. Influencer marketing draait dus niet om doelloos scores optellen, maar juiste en relevante personen identificeren die met passie schrijven over jouw onderwerp.

    Goh, dat klinkt verdacht veel als traditionele mediarelaties met journalisten. Zoveel is er dus niet veranderd in PR!

    Doing! Newsflash!

    Nasale stem: “Wie meer wil weten over hoe je influencers benadert, neem contact op met Re …. “

    *commerciële boodschap langzaam uitfade*


    4 november 2011 om 13:21
    Tomas Jansma

    @Hidde: Goed stuk, wel een soort kruistocht en ik moet bekennen dat ik niet alle heen en weer communicatie ben gaan lezen…

    @fatima klopt het middelt wel uit.

    @Remco Hoeveel veren steek jij dagelijks in je eigen kont? Maar goed het is natuurlijk zelfspot 😛

    Toch begrijp ik niet waarom jij alleen benaderd zou kunnen worden door BMW om dat jij als influencer het af en toe hebt over BMW.. Als het je vak is zou je toch ook graag benaderd willen worden door Apple nietwaar? Of door Skoda die kan bogen op het feit dat je van BMW houdt maar Skoda rijdt En Apple zoekt toch niet alleen influencers waarvan iedereen al weet dat hij of zij een Apple adept is


    4 november 2011 om 14:36
    Stephan ten Kate

    Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel Klout leeft buiten de online marketing mensen..


    4 november 2011 om 16:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!