Wordt TV kijken steeds socialer?

Wordt TV kijken steeds socialer?

De afgelopen 3 maanden hebben UPC en InSites met 120 abonnees binnen een ‘gesloten research community’ gekeken naar het gebruik van multimedia binnen onze huiskamers anno 2011. Twitteraccount @back2thefuture haalde afgelopen week het bericht “TV kijken doe je niet alleen” uit 2005 aan, wat vermeldt dat twee op de drie personen ‘s avonds met meerdere mensen TV kijkt. Er kon toen echter veelal maar 1 programma tegelijk worden gekeken. Met al die versplintering van media is het steeds beter mogelijk te zien wat jij wilt zien. Smartphones, tablets en laptops bieden de mogelijkheid om zelf te bepalen welke content je wilt zien. Deze vrijheid zorgt ervoor dat de strijdbijl om de afstandsbediening is begraven.

In het rapport wordt dan ook beschreven: “de woonkamer is dé ideale plek om samen te relaxen en passief multimedia te beleven”. De TV is niet meer hét medium waar het gehele gezin naar kijkt. Omdat men kan zich terugtrekken naar de smartphone, tablet of laptop wordt de TV de ‘comfortabele ontmoetingsplek’. De diverse media apparaten worden wel steeds socialer. Van de smartphone en tablet weten we dit nu wel, maar ook bieden TV programma’s steeds meer interactie door middel van apps. Neem bijvoorbeeld de The Voice of Holland app waarbij er gestemd kan worden op welke kandidaat door moet gaan. Ook de hardware wordt socialer. Zo zijn er steeds meer TV’s met ingebouwde Twitter- en Facebookfuncties.

De vrijheid van on demand

Het onderzoek met de abonnees is met 3 type gebruikers uitgevoerd: analoge kabelaars, de gemiddelde tv kijker met een digitaal abonnement, en digitale grootverbruikers. Natuurlijk is een modern huis tegenwoordig geen modern huis meer zonder veel meer soorten apparaten dan alleen een TV. Blu-ray spelers, NAS systemen en laptops krijgen een steeds hogere prioriteit qua aanschaf. Om nog maar te zwijgen over de smartphone. Al deze nieuwe technologieën zorgen ervoor dat de eeuwige strijd om de afstandsbediening in veel huishoudens tot het verleden te horen. Uiteraard werk(t)en we al jarenlang met videorecorders en meerdere TV’s binnen een huishouden, maar met de komst van ‘on demand’ kunnen we programma’s die op hetzelfde tijdstip worden uitgezonden zonder problemen na elkaar kijken door bijvoorbeeld Uitzending Gemist, of één van de commerciële varianten.

Size does matter

De televisie in de woonkamer is het centrale punt qua entertainment geworden. En dat soort beeldschermen heb je in alle soorten en maten. De schermgrootte bepaalt niet alleen met hoeveel personen een ervaring gedeeld kan worden maar heeft ook invloed op het type en de lengte van de content die op het scherm getoond wordt. Films zijn meer geschikt voor grote televisies, korte youtube clips worden hier vrijwel niet op bekeken, ook niet als dit mogelijk is. Uit het ‘onderzoek’ waren verder ook de volgende patronen te herkennen als het gaat om wie/waar/wanneer/hoe/wat gebruik maakt van multimedia apparaten en content:


Zoals al eerder vermeld deed er een groep digitale grootverbruikers mee aan het onderzoek, door UPC betiteld als ‘tech savvy’. Deze groep neemt geen genoegen met iets anders dan HD materiaal. Als er een PlayStation 3 voor gekocht moet worden, ‘dan moet dat maar’. Films worden op blu-ray kwaliteit bekeken op een zo’n goed mogelijk scherm. Als het apparaat met de beste beeldkwaliteit bezet is, dan wordt er uitgeweken naar apparaten met een lager kwaliteitsniveau in andere ruimtes, bijvoorbeeld de analoge televisie in de slaapkamer. Dit wordt gezien als een achteruitgang van de kijkbeleving.

De TV wordt gezien als een -altijd beschikbaar- kanaal voor een breed scala aan content. Het kijken (bewust of onbewust) wordt gedreven vanuit uiteenlopende redenen:
• Relaxen
• Plezier
• Batterij opladen na een drukke dag
• Interesse in een specifiek onderwerp
• Op de hoogte blijven van ontwikkelingen ‘in de wereld’ (van lokaal tot nationaal ?en internationaal)
• Interesse in bepaalde (sport) evenementen
• Goed geïnformeerd blijven of ‘onderwezen worden’

Tijdens het TV kijken hebben we steeds vaker ook een ander apparaat in de buurt om zo efficiënt mogelijk te kunnen multitasken. In de reclame even kijken op Twitter of er nog iets gebeurd is, is geen probleem met je smartphone of laptop/tablet. Tablets worden gebruiks als ‘tweede’ apparaat naast de televisie, en dan met name voor de volgende zaken:
• om interessante achtergrondinformatie, -artikelen bij het tv-programma op te ?zoeken op internet.
• continu toegang te hebben tot twitter streams, e-mail en andere sociale ?netwerk activiteiten.
• als informatie kanaal waarmee te allen tijde de nieuwsgierigheid kan worden ?bevredigd.

Dit is vaker het geval bij alleenstaanden dan mensen die wél het geluk in de liefde hebben gevonden. Zij praten ook nog met elkaar tijdens televisie programma’s, gelukkig maar.

Analogen versus Digitalen

Er zijn grote verschillen tussen analoge en digitale kijkers als het gaat hun kijkgedrag en visie op TV kijken in de toekomst. Analoge abonnees zijn tevreden met het aanbod en de mogelijkheden die ze nu hebben via analoge televisie. Ze waarderen het feit dat er nog veel meer mogelijk is (bijvoorbeeld digitale TV), maar hebben dit niet gewoonweg niet verder onderzocht voor zichzelf. Nieuwe ontwikkelingen zoals 3D-TV worden al snel bestempeld als onnodige gadgets.

Digitale kijkers vinden de nieuwe technologie juist erg interessant. Er zit alleen wel een verschil qua wensen tussen de massa digitale kijkers en de ‘tech-savvy’ groep. Daar waar tech-savvy gebruikers echt de nadruk leggen op ‘de nieuwste technologie’, ‘integratie van functionaliteiten’ en de ‘best mogelijke kwaliteit in beeld en geluid’ laat de grote groep digitale kijkers zich vooral leiden door het gebruiksgemak van digitale TV en de makkelijke toegang tot content. Er is zeker wel interesse voor nieuwe functionaliteiten, maar deze moet vooral relevant en gemakkelijk te gebruiken zijn.

Het rapport


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Size does matter, maar het is wel één van de vele schermen geworden in het ecosysteem.

    Vooral het relaxen en plezier kunnen door middel van two-screen experiences verrijkt worden, waarbij adverteerders en broadcasters hun voordeel mee kunnen doen wanneer het aankomt op commercie.

    We zijn bezig met het opzetten van de Connected TV Marketing Association (CTVMA) om de uitdagingen en mogelijkheden te tackelen.

    geplaatst op
  • Daar liggen inderdaad mooie kansen. Ik las laatst dat Sony (als ik me niet vergis) met een 3D scherm komt waarbij het mogelijk is om met 2 personen in split-screen te gamen, waarmee men allebei wel het gehele scherm ziet. Dit soort technieken zouden op termijn ook mogelijk moeten zijn bij het televisie kijken.

    geplaatst op
  • @Paul, ik denk niet dat bij TV's van het huidige formaat splitscreen een oplossing is. Ik kijk zelf al steeds minder TV. Ik denk de jongere jeugd ook wat ik daarvan meekrijg.

    Ik denk juist dat als dadelijk streaming fatsoenlijk en altijd werkt dat de TV in kan pakken. Ik ben ook nog steeds aan het wachten op de eerste interactieve bioscoopfilm :-).

    geplaatst op
  • Nee ik bedoelde dat als 2 mensen naar 1 3D tv kijken met zo'n 3D bril, ze dan allebei een heel scherm zagen waarop ze konden gamen in plaats van 2x de helft. Zo iets duidelijker? ;-)

    geplaatst op
  • Een stuk duidelijker. De vraag is voor mij dan nog. Waar heb ik dan nog een TV voor nodig als ik toch al een bril op heb. Dan kan ik het ook gewoon rechtstreeks op de bril zelf zien :-).

    Van mij part wordt daar augmented reality in verwerkt. Ik blijf denken dat streaming de 'normale' TV overbodig gaat maken.

    geplaatst op
  • In dat geval zul je ook weinig originele tv programma's meer kunnen zien, aangezien je bij de meest on demand services geen reclames tegenkomt. Denk dat die 2 elementen elkaar wel in evenwicht houden voorlopig.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.