Feedback van gebruikers op Facebook Pages: 8 manieren om je pagina te verbeteren
Het aanpassen van een Facebook Page kan een uitdaging zijn, omdat een groot deel van het ontwerp al vast staat. Ook helpt het niet dat Facebook geen uitgebreide inzichten biedt over het aantal bezoekers op je pagina, en over hoe deze bezoekers zich gedragen. Om tips te kunnen geven die niet alleen maar gebaseerd zijn op onze meningen, maar ook op die van ‘normale’ gebruikers, heb ik een gebruiksvriendelijkheidstest op afstand gedaan van acht Facebook Pages van grote merken. Met behulp van de resultaten van deze test geef ik je acht tips die de conversie van jouw Facebook pagina kunnen verbeteren.
We hebben met een serie Usabilla tests acht Facebook pagina’s van grote merken onderzocht. In totaal gaven 500 mensen feedback door punten en notities op de Facebook pagina’s te plaatsen. Ze deden dit bij de volgende taken:
- Welke elementen trekken jouw aandacht?
- Welke elementen op deze pagina beschouw jij als positief? Leg dit uit met een notitie.
- Waar zou je nu op klikken als je echt op de pagina was?
Om zelf te kunnen zien hoe zo’n test er uit ziet, kan je er aan deelnemen. Op naar de voorbeelden!
1. Laat de persoonlijke kant van je merk of bedrijf zien
De beste Facebook pagina’s geven gebruikers meteen het gevoel dat ze een blik achter de schermen krijgen. Op deze manier ben je op een andere manier betrokken bij het merk: je bent onderdeel van de familie. Om dit te bewerkstelligen is een andere design strategie nodig dan die bij ‘gewone’ websites.
Een perfect voorbeeld hiervan is te vinden op de pagina van Coca-Cola, waar persoonlijke informatie over de oprichters van de pagina te zien is. De indruk wordt gewerkt dat deze twee zulke grote fans zijn dat ze op eigen houtje een Coca-Cola pagina hebben ontworpen. De pagina is gewoon eigendom van Coca-Cola, maar je krijgt de indruk dat het een aparte fan-site is.
Dusty and Michael, de oprichters van de Coca-Cola pagina
Sony rekruteert mensen voor een commercial op hun Facebook pagina:
Een slimme actie: mensen die meedoen aan de wedstrijd denken op creatieve manier na over Sony, wat een goede manier is om ze bij het merk te betrekken. Er is hier wellicht ook sprake van een Benjamin Franklin Effect, omdat mensen eigenlijk voor Sony’s karretje gespannen worden.
2. Gebruik humor om het ijs te breken
Grote merken lijken vaak afstandelijk. Humor is een goede manier om deze ervaren afstand te overbruggen. Een merk dat grappig is lijkt eerlijker en wekt meer vertrouwen op. De manier waarop Red Bull naar de ‘Like’ knop wijst is een goed voorbeeld:
“Like our page. Hint, hint.”
Resultaten uit onderzoek:
Onze deelnemers reageren positief op deze grap van Red Bull:
- This is the best ‘Like’ image I’ve ever seen
- I like what they’ve done with the arrows
- This has a sense of humor which is always good. Shows the brand is likeable and doesn’t take itself too seriously.
- Extremely attracting graphic
- I’ve never seen this before on Facebook. It makes Red Bull come across as a fun, non-stuffy website.
- I just thought it was cute. Made me smile.
- I like the artiness and cheekiness.
- Neat way to direct attention to ‘Like’ button
3. Vestig de aandacht op de ‘Like’ knop
Veel pagina’s in onze test leiden met visuele elementen weinig subtiel de aandacht naar de ‘Like’ knop. Er wordt gewerkt met grote en kleine pijlen, en het wazig maken van de content.
BMW, Amazon, Red Bull and Coca-Cola vestigen allen de aandacht op hun ‘Like’ knoppen
Resultaten uit onderzoek:
Onze deelnemers klikten vier keer zoveel op de ‘Like’ knop bij de taak “Waar zou je nu op klikken als je echt op de pagina was?” als er visuele nadruk op de ‘Like’ knop lag.
4. Geef mensen een duidelijke reden om je te leuk te vinden
Je kan pijlen richten op de ‘Like’ knop, maar hoe zit het met mensen vertellen wat ze kunnen verwachten? Toegegeven, mensen raken langzamerhand gewend aan het idee dat een pagina ‘leuk vinden’ ook betekend dat ze updates in hun nieuwsfeed kunnen verwachten, maar kan lonen om transparant te zijn. Amazon doet dit goed:
Je kan nog verder gaan en toegang beloven tot premium content of de mogelijkheid om deel te nemen aan prijsvragen die alleen maar voor het Facebook publiek bestemd zijn.
5. Prijsvragen en acties
Facebook is een geweldig medium voor het uitschrijven van prijsvragen. We hebben al gezien dat Sony mensen mee laat denken over hun commercials en hier ook nog een cameo voor de winnaar voor uitlooft. Prijsvragen zijn effectiever op Facebook dan op een normale webpagina—ze zijn minder vrijblijvend omdat er een community is, en gebruikers zijn gewend aan de interactie mechanismen die Facebook zelf heeft ingebouwd.
Nog een goed voorbeeld is het interview met Noel Gallagher (de zanger van de inmiddels opgeheven Britse rockband Oasis) op de Adidas pagina. Hij geeft gesigneerde schoenen weg die hij zelf ontworpen heeft. Adidas kondigt dit aan op Facebook en staat open voor vragen die hun fans willen vragen aan Gallagher.
Adidas creëert buzz met een interview en wedstrijd
Heinz heeft geen prijsvraag op zijn pagina, maar een oproep om de Amerikaanse troepen te ondersteunen. In de Verenigde Staten is dit minder controversieel dan in Nederland, en Heinz wordt hierdoor opeens meer dan alleen een ketchup merk.
Resultaten uit onderzoek:
Een selectie van de notities over de prijsvraag van Adidas:
- Chance to win!
- I’m an Oasis fan
- I’m a huge Oasis fan, so anything that Noel Gallagher endorses, I’m all for!
- I like Noel, so I like that he is on this page
- I like Noel Gallagher and his endorsement makes me feel warmer towards the brand
Een selectie van de notities bij Heinz:
- It’s great that they want to support the vets.
- I buy this product a lot, and I like the fact that they help others
- I like the fact that Heinz supports the USO
- Shows the brand is willing to give a little back.
6. Interactieve spelletjes
Facebook is a platform where people spend their free time, and that’s why a lot of people play games on Facebook. Granted, designing one can be time consuming, but it can also be really beneficial as people connect the joy of playing a game they love with your brand.
Mensen brengen tijd door op Facebook als vrijetijdsbesteding en spelen dus graag spelletjes. Het ontwerpen van een spel ligt misschien niet binnen ieders mogelijkheden en budget, maar het kan een grote impact hebben. Het plezier dat aan het spelen van een goed spel wordt beleefd, wordt gekoppeld aan de merkbeleving.
Resultaten uit onderzoek:
McDonald’s notities:
- I like Monopoly and have played the games
- I’m a sucker for the Monopoly prizes
- Associations with a game I enjoy amongst other things is always something cool.
- The Monopoly game is always a fun reason to eat McDonald’s.
- Everyone loves McDonald’s Monopoly
Het Monopoly spel scoorde ook hoog op de ‘aandacht’ taak:
7. Pas de menu items aan
Je aanwezigheid op Facebook is niet beperkt tot je welkomstpagina. Naast de standaard secties in het menu, zoals ‘Info’ en ‘Questions’, kan je ook zelf aangepaste pagina’s toevoegen. De iconen die hier bijhoren kan je ook aanpassen. Mits goed ontworpen vallen deze enorm op in het menu onder het logo op de Facebook pagina.
Resultaten uit onderzoek:
Bij de taak “Welke elementen trekken jouw aandacht?” en “Waar zou je nu op klikken als je echt op de pagina was?” klikten participanten alleen op de menu’s als er aangepaste items in zaten.
8. Focus op de producten zelf!
The brands that are shown here all pimp their iconic products in a big way: Coca-Cola and Heinz proudly display their bottle, Red Bull shows the can, H&M displays all their clothing categories. If you sell something that’s tangible, well designed and part of people’s lives, displaying it will generate instant rapport.
De meeste merken laten hun product de show stelen: Coca-Cola en Heinz pronken met hun fles, en Red Bull laat een blikje zien. Als je een tastbaar product hebt dat goed ontworpen is, zal een goede foto ervan op Facebook voor een goede verbindtenis zorgen.
Resultaten uit onderzoek:
Deelnemers aan de tests reageerden sterk op de foto’s van producten, zoals je kan zien op de heatmaps hieronder.
Jammer dat in het onderzoek enkel pagina’s van grote merken zijn meegenomen. Deze pagina’s zijn vaak al erg goed ingericht en verder geoptimaliseerd dan de gemiddelde Facebook fanpage. Het is dan logisch dat deze resultaten naar voren komen. Wel vind ik de 8 tips om je Facebook pagina te verbeteren goede punten die wel voor iedereen van toepassing zijn.
Wat mij betreft een goed artikel! Erg duidelijk en er zit absoluut een kern van waarheid in al deze manieren ter verbetering van je pagina, maar is dit wel echt het probleem?
Ik denk dat het voor iedereen wel logisch is dat deze aspecten, voor zover ze binnen je bereik liggen, toegepast moeten worden. Echter, hebben de meeste Facebook fanpages niet juist moeite om een start te maken? Ik denk dat het vooral de vraag is hoe je aan een aantal “likes” komt alvorens prijsvragen etc. toe te passen, dat zou ik graag willen horen.
Ondanks dat het een leuke toevoeging lijkt is (bijvoorbeeld) het implementeren van een prijsvraag voor 3 likes (en waarschijnlijk jouw directe vrienden) namelijk niet geheel logisch.
Voor de gevorderde Facebook fanpage verder prima tips.
@Kajvt Prijsvragen zijn juist een goed middel om de Facebook fanpage van de grond te helpen. Echter dien je de prijsvraag wel breder te verspreiden dan enkel via Facebook. Met een goed opgezette prijsvraag kun je erg veel nieuwe fans bereiken. Let er wel op dat je de prijsvraag zo opzet dat je relevante bezoekers trekt, kwaliteit is belangrijker dan het aantal likes.
Wat vinden jullie van de BurgGolf Facebook pagina? We zijn net begonnen en uiteraard ook op zoek naar meer likes!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!