Google Think Insights: one-stop-infoshop

14 november 2011, 12:15

Na slechts drie maanden als beta versie heeft Google haar onderzoeksdatabase “Think Insights” ondergebracht in de portal thinkwithgoogle.com. Behalve deze online database, met een schat aan onderzoekgegevens, biedt de site ook toegang tot “Think Quarterly” en “Think Voices”. Beide sites bieden een podium voor experts en visionairs op het gebied van marketing, adverteren en de digitale toekomst.

Behalve deze nieuwe locatie heeft “Think Insight” ook een complete makeover gehad. De nieuwe site heeft naast de marktonderzoek bibliotheek ook een een overzicht met feiten en statistieken, planning tools en een gedeelte voor trendwatching gekregen.

Research Library

Deze bibliotheek bevat de onderzoeken, artikelen, videos, presentaties, interactieve infographics en nog veel meer. Je kunt hier zoeken op branche, mediaplatform, doelgroep en zelfs marketingdoelstellingen.

Latest Insight

Voor het laatste nieuws en onderzoeken ga je vanaf de homepage direct naar “Latest Insight”. Hier wordt aanvullend op de bibliotheek ook nog een korte toelichting op het onderzoek gegeven.

Planning Tools

Via de “Insight Finder” word je door middel van 5 vragen geholpen met het vinden van de juiste analyse tools. Hieronder bekende tools, zoals AdPlanner en Insight for Search, maar ook minder bekende zoals Correlate waarover ik al eerder schreef, of “What do you love?” een dashboard waarin je zoekresultaat wordt gekoppeld aan verschillende Google-diensten.

Our Mobile Planet Tool

Een tool waar op de site extra aandacht aan wordt besteed is Our Mobile Planet Tool, waarmee het wereldwijde effect van smartphones wordt gemeten. Basis van de tool is een wereldwijde onderzoek uitgevoerd door Google, Ipsos en de MMA (Mobile Marketing Association) om inzicht te krijgen in de mobiele gebruiker en het mobiele gebruik. Met de tool kunnen aangepaste grafieken worden gemaakt van de onderzoeksgegevens.

Facts & Stats

Tientallen feiten en cijfers over verschillende onderwerpen, die je kunt gebruiken voor presentaties of een business case. Net als in de biblitheek kun je ook hier zoeken via de categorieën: industry, media platform, audience en marketing objective.

One-stop-shop

Met deze nieuwe portal geeft Google op een gebruikvriendelijke manier toegang tot een grote hoeveelheid paraktische tools en onderzoeksgegevens. Wat mij betreft een geweldige “one-stop-shop” oplossing die aansluit bij de informatie overload waar je als marketeer steeds moeilijker je weg in kunt vinden.

Oscar Vermey
Marketingadviseur bij Knowhow Marketing BV

Ik ben een veelzijdige marketing intelligence adviseur met ruime ervaring in zowel operationele als strategische projecten, die bedrijven helpt slimmer te worden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!