Top Names: Kees Zegers “Mijmeren is belangrijk!”

14 november 2011, 09:30

Kees Zegers begon zijn carrière als tekstschrijver in de marketingsector. In de jaren die volgden startte hij 15 bedrijven op die zich veelal richten op de commerciële potentie van nieuws en van e-mail. Vijf van die bedrijven zijn erg succesvol geworden, waaronder NU.nl. Die successen hebben hem de ruimte gegeven nieuwe initiatieven te ontplooien, drie maand per jaar op de oceaan door te brengen en het boek Startkapitaal te schrijven waarin hij 100 adviezen geeft voor succesvol ondernemen. Naar aanleiding van het verschijnen van dit boek spreekt hij in Top Names van Fast Moving Targets met mij en Roeland Stekelenburg over zijn fascinatie voor e-mail, ondernemen en het belang van mijmeren.

Internetondernemen 1.0

Op het eerste gezicht lijken de commerciële diensten die Zegers heeft ontwikkeld niet te passen bij zijn vrije karakter. Zegers heldert de verwarring graag op: “Ik ben een internetondernemer 1.0 die is begonnen in een tijd dat er alleen maar e-mail en www bestond. E-mail was een belangrijk medium waar iedereen formeel of informeel gebruik van maakte. Op dat moment was het dan ook een droom om een krant of professionele nieuwsbrief per e-mail te maken.” Zegers startte een uitgeverij van nieuwsbrieven: Sapenda. Dat mislukte, waarop Zegers zijn ideeën omtrent e-mailmarketing omzette tot Veritate, het eerste e-mailmarketingadviesbureau in Nederland dat uitgevers faciliteert in het uitgeven van nieuwsbrieven. Daar was wél belangstelling voor. Zoveel belangstelling dat Zegers het op heeft moeten splitsen om het handelbaar te houden.

Ondernemerschap

Zegers houdt zijn zaken graag handelbaar. Hij geeft daarom geen dagelijkse leiding aan bedrijven waar hij bij betrokken is. Liever dan in het managen van taken steekt hij zijn energie in conceptuele fasen. Zegers: “Ik ben geen CEO, ik geef alleen mijn visie en het team bepaalt wat ze ermee gaan doen. Ik heb zelfs nooit één klant van mijn bedrijven gesproken.” Dit geeft Zegers de kans om eens per jaar drie maanden zeilend op de oceaan door te brengen. Daar laat hij alle prikkels van negen maanden hard werken bezinken, mijmert, denkt na en komt terug met ‘een nieuw plantje’.

Als ervaren ondernemer laat Zegers zich positief uit over het ondernemersklimaat in Nederland: “Dat is hier an sich heel goed, je kunt hier in een middag een bedrijf opzetten. Nederland is echter wel calvinistisch ingesteld, dus zodra je met je kop boven het maaiveld uitsteekt en een keertje gek doet ben je gelijk een asshole. En als je faalt ben je een loser. Wat dat betreft zit je als ondernemer beter in Amerika.”

Maar een echte ondernemer laat zich door geen klimaat remmen en heeft geen subsidie nodig, vindt Zegers: “Crisis of geen crisis, een echte ondernemer gaat het gewoon doen. Die ziet in de chaos van een crisis juist kansen, want chaos is de poort naar een nieuwe werkelijkheid.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Eric Bremer

    Kees Zegers’ “Startkapitaal” is voor €1,59 als e-boek te koop in de kiosk van Tablisto; Tablisto voor iPad is gratis te downloaden uit de App Store.


    15 december 2011 om 14:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!