ReclameReview: Phishing (Veilig Bankieren)

ReclameReview: Phishing (Veilig Bankieren)
, Hardcopy
@davidbrinks

Voor de meeste mensen die Marketingfacts bezoeken is phishing natuurlijk iets waar we noooooit in zouden trappen. Maar hoe zit het met al die weerloze digibeten die ondanks alles toch door hun bank gedwongen worden om over te stappen op internetbankieren en dus zomaar op een link zouden kunnen klikken in een valse e-mail? Voor deze doelgroep maakte de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) deze commercial, om te wijzen op de gevaren van phishing.

Credits:
Merk: Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
Campagne: Phishing
Bureau: XXS Communicatie Advies BV
Account: Alette Stork, Sindy Kuipers
Art: Gert van der Kaay, Youri van Overdijk
Creative director: Jan de Roos
D.O.P.: Menno Mans
Design: Maaike Bloem
Editor: Maurice Trouwborst
Fotografie: Pablo Delfos
Geluid: Peter Horwitz
Klant: Gijs Boudewijn, Marjolein Drijkoningen
Producer: Annemien Lijfering
Regisseur: Paul Geusenbroek
Strategie: Joram Helmer
Productie: Cake

De doelstelling:
Het grote publiek wijzen op het gevaar van phishing.

De uitwerking:
Fraude met internetbankieren neemt nog altijd toe. In de eerste helft van 2011 werden zo’n 2500 klanten de dupe van oplichting, bijna twee keer zoveel als in heel 2010. Bij de meeste fraude met internetbankieren gaat het om phishing. Internetcriminelen versturen valse e-mails waarin gevraagd wordt naar bankgegevens. Nog steeds zijn er mensen die hier intrappen. Daarom heeft XXS voor de NVB een campagne ontwikkeld die mensen wijst op de gevaren die ze lopen. Daarbij laten we letterlijk zien hoe criminelen dagelijks vissen naar je gegevens.

Het oordeel:
Het is mij nog nooit overkomen, maar ik kan me best voorstellen dat mensen nog steeds in phishing-mails trappen. Voor mijn ouders bijvoorbeeld (rond de 60 jaar) is het immers minder makkelijk om een valse e-mail te doorzien dan voor mij. In deze commercial wordt letterlijk getoond hoe er gevist wordt naar bankgegevens. Misschien een beetje voor de hand liggend, maar zo wordt de grote massa wel nieuwsgierig naar de boodschap van deze commercial. Er wordt heel kort uitgelegd hoe je een phishing-mail kunt herkennen, dat je bank nooit zo’n mail zou sturen en dat je hem dus direct moet verwijderen. Heel kort en krachtig. Misschien zelfs wel te kort. In deze commercial van de Consumentenbond wordt bijvoorbeeld veel duidelijker uitgelegd wat de criminelen met jouw gegevens kunnen. Maar goed, dat filmpje duurt dan ook ruim twee keer zo lang als die van de NVB. Ik snap dat er een keuze gemaakt moest worden omdat er slechts 30 seconden zijn en dan vind ik deze boodschap helder genoeg.


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Mijn naam staat hier niet bij de credits. Hoort erbij te staan. Graag toevoegen bij montage.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.