Goed nieuws! Samen met het full service internetbureau Mangrove uit Rotterdam zijn we begonnen aan de ontwikkeling van een nieuwe website voor Marketingfacts.nl. We lopen al enige tijd tegen de beperkingen van de huidige website aan, en zijn dus enorm enthousiast dat we hier verandering in gaan aanbrengen. De laatste redesign van de huidige site dateert van december 2009. Inmiddels is er veel veranderd. De social sharing knoppen om het nieuws te delen kende hun opkomst, Expression Engine kreeg een grote update naar versie 2.x en het aantal mobile devices is enorm toegenomen (zien we ook in het verkeer). Maar vooral willen we de kennis over online marketing op een betere manier ontsluiten, met meer relevantie, meer statistieken en een betere zichtbaarheid van de expertbloggers. Eén ding is zeker, met de nieuwe site maken we weer een flinke sprong vooruit!
Historie
Vanaf 2006 hebben we met Onstuimig met veel plezier gewerkt aan verschillende versies van Marketingfacts.nl (wat in het begin nog Mediafacts heette). Door een vernieuwde focus van Onstuimig, gericht op online strategie en effectief design, hebben we de doorontwikkeling van de website en techniek na de laatste redesign in eigen beheer genomen. Een terugblik door Ralph Bom en Laurens van Klaveren, oprichters van Onstuimig:
“In 2006 was het ‘zolderkamerblog’ Mediafacts van Marco toe aan de volgende stap: Met een netwerk van fanatieke bloggers hét open platform voor interactieve marketing in Nederland worden. We startten met het ontwerpen van het huidige M!-logo, deden een redesign en migreerden de site naar ExpressionEngine.
We werkten door de jaren heen aan drie generaties Marketingfacts.nl. Het groeiende succes, de vele enthousiastelingen en de vrijheid om nieuwe ideeën vrijwel direct te kunnen testen maakten het voor ons tot een inspirerende proeftuin vol leuke samenwerkingen.
Ondertussen ligt bij Onstuimig de focus vooral op online strategie en effectief design. Daarom hebben we na design en bouw van de huidige versie van de site het technisch beheer overgedragen aan Marketingfacts zelf. Nu er opnieuw een flinke stap gemaakt gaat worden, vinden we de keus om een full-service bureau in te schakelen dan ook verstandig.
We wensen Mangrove daarom veel succes en plezier in het voortzetten van onze taak!”
De nieuwe site
Het doorontwikkelen van Marketingfacts in eigen beheer bleek een grote uitdaging. Toen we in gesprek kwamen met Ruben Bos van Mangrove, tevens blogger op M!, merkten we al snel dat er zoveel meer mogelijk is met de site van Marketingfacts. Nadat we onze visie op de toekomst van Marketingfacts hebben gegeven, kwam Ruben al met een aantal ideeën en voorbeelden van ‘hoe het ook kan’. Voorbeelden van een ander soort website, met veel meer functionaliteit en meer overzicht van alle kennis die we ter beschikking stellen. Ruben gooide een balletje op bij de andere collega’s van Mangrove en zij zien een grote uitdaging in het project. Roel Schiefelbusch, partner en verantwoordelijk voor business development & (web) marketing bij Mangrove:
“Ook bij Mangrove zijn we trouwe lezers van Marketingfacts, maar ergens begonnen onze handen te jeuken. De kwaliteitsartikelen komen binnen het huidige ontwerp niet goed uit de verf en qua techniek begon het platform achter te lopen. Het roer moest om en wat is er nou leuker dan bij te dragen aan een online platform dat behoort tot je dagelijkse kost?”
Brainstorm sessie
Mangrove werkt aan de hand van de SCRUM methode (waar we nog een blog over zullen schrijven). Bij deze projectmethode wordt op voorhand geen functioneel en technisch ontwerp meer gemaakt. Maar natuurlijk moet er wel een duidelijk beeld worden gevormd van de ideeën die wij bij een nieuwe site hebben. Daarom zijn we gestart met een brainstorm in de “topless room” van Mangrove. Dat is een ruimte waar laptops niet zijn toegestaan en waar je de krijtborden die aan de muur hangen gebruikt.
Tijdens de brainstormsessie hebben we goed gekeken naar de structuur van de website. Het blog staat natuurlijk centraal, maar we bieden ook verschillende services aan zoals M! Jobs, het M! Jaarboek en de M! Academy.
De focus bij de ontwikkeling van de nieuwe site ligt voornamelijk op een drietal onderdelen:
- Duidelijke zichtbaarheid van de channels op Marketingfacts en de expertbloggers die daarin actief zijn;
- Relevantie binnen de channels door andere relevante content en statistieken, maar ook trainingen en whitepapers, naar voren te laten komen;
- Betere performance en een update naar de nieuwste versie van het CMS systeem Expression Engine;
Of zoals ze bij Mangrove zeggen:
“Het doel is van Marketingfacts de fijnst leesbare marketing website van Nederland te maken. Een website die rust, kwaliteit en autoriteit uitstraalt.”
Natuurlijk wordt er ook voldoende aandacht besteed aan de zoekmachine optimalisatie (SEO) en willen we richting een betere site voor mobiele platformen. Ook wordt de site gebouwd op basis van HTML5 en zal met de nieuwe versie van Expression Engine de achterkant veel gebruiksvriendelijker worden.
Blogs
In de aanloop naar de nieuwe site zullen we regelmatig updates geven in verschillende blogposts. Maar we gaan het ook hebben over andere onderwerpen waar we mee te maken krijgen, zoals de projectmethode SCRUM. Hiermee willen we iedereen zo betrokken mogelijk houden bij de ontwikkeling van een nieuwe site.
We hopen dat jullie net zo enthousiast zijn als. Voel je ook vrij om tips aan te dragen of vragen te stellen! Hoe meer input hoe beter. Dat mag hieronder in de comments, maar je kan natuurlijk ook altijd mail: bram@marketingfacts.nl.
Stay tuned, in de eerst volgende blogpost zullen we het concept presenteren!