Werken à la 2020: Futuristisch of dichterbij dan we denken?
Zowel online als offline gonst het: de vergrijzing komt eraan, medewerkers worden schaarser. Zaak dus voor werkgevers om een beeld te vormen over hoe zij kwalitatief hoogstaande werknemers aan kunnen trekken. Maar hoe ziet de toekomstige werknemer er eigenlijk uit en waardoor wordt deze getriggert?
De reeks over Het Nieuwe Werken wordt mogelijk gemaakt door Projectplace, een online tool voor efficiënte samenwerking en communicatie. Met Projectplace kun je onder andere overleggen met teamleden, documenten delen, afspraken inplannen en online meetings organiseren. Lees hier verder over wat er allemaal mogelijk is met Projectplace.
De toekomstige werknemer
Uit het kwalitatieve onderzoek van het Duitse toekomstinstituut in opdracht van Adecco over de trends op de arbeidsmarkt blijkt dat de toekomstige medewerker belang hecht aan vrijheid, autonomie, creatieve mogelijkheden en een breed netwerk.
De toekomstige werknemer heeft een stevige educatieve basis waarin zij veel ervaring heeft opgedaan in vergelijking met haar voorganger. Dit resulteert in een werknemer die zelfbewust is en die dit ook verlangt van haar opdrachtgever. De werkgever dient voorbereidt te zijn op het kritische oog van deze nieuwe werknemer. Pluspunten voor de toekomstige werkgever blijken: flexibele werktijden, individuele mogelijkheden tot verdere ontwikkeling, maatschappelijk verantwoord ondernemen en bonussen op basis van prestaties.
Sleutel tot succes
Volgens het onderzoek zou netwerken de sleutel tot succes zijn voor de werkgever. Het opbouwen en het onderhouden van de relatie met werknemers geeft de werkgever naast betrokkenheid ook inzicht in de individuele wensen van medewerkers. Door hierop in te spelen zou de werkgever zijn medewerkers aan de organisatie kunnen binden. Voor de werkgever is het belangrijk om snel in te kunnen spelen op de steeds veranderende behoefte van de medewerkers aangezien deze anders op zoek zal gaan naar een organisatie die wel in deze behoeften kan voorzien.
Zelfredzamen of structuurzoeker
Het beeld van de zelfbewuste toekomstige werknemer sluit aan bij de ‘Zelfredzamen’ uit het onderzoek van Manpower naar de toekomstige werknemer. Deze ‘Zelfredzamen’ hebben een positief zelfbeeld, vinden hun weg binnen de maatschappij vinden en voelen zich bijzonder, waardoor zij hoge verwachtingen hebben van hun eigen toekomst (43 procent). In het onderzoek van Manpower komt echter nog een aanzienlijke groep naar voren die zich onder de toekomstige werknemers bevind namelijk de ‘Structuurzoekers’. Deze groep is meer naar binnengericht, voelt zich eerder buitengesloten, hecht veel waarde aan regelmaat en structuur en is over het algemeen lager opgeleidt (39 procent).
Minder structuur
Werkgevers zullen zich vooral dienen af te vragen hoe om te gaan met deze tweede groep werknemers aangezien er steeds minder structuur en regelmaat aanwezig zal zijn binnen het bedrijfsleven. Binnen het onderzoek van het toekomstinstituut wordt het beeld geschetst dat bedrijven hun full-time kern willen uitdunnen om zo beter bestand te zijn tegen de fluctuaties van de dynamische markt. Er zal de komende jaren een verschuiving plaatsvinden van vaste banen naar flexibele banen.
Flexibiliteit
Het toverwoord van de toekomst lijkt dus flexibiliteit. Zowel vanuit de werkgever is behoefte aan flexibiliteit in de vorm van het aantrekken en afstoten van medewerkers als vanuit de medewerkers in de vorm van flexibele werkplekken en tijden om hun vrijheid te verhogen. De huidige communicatie technologieën creëren de mogelijkheid om ook daadwerkelijk te kunnen werken waar en wanneer gewenst. Deze ontwikkeling blijkt een stimulans voor het creatieve vermogen waardoor bedrijven het verschil kunnen maken ten opzichte van hun concurrentie (Bijl, 2010). Met de introductie van Het Nieuwe Werken, wat in de kern tijd- en plaatsonafhankelijk werken inhoudt, is de werkgever op weg te transformeren naar deze werkgever van 2020.
Ik ben erg benieuwd of jullie zelf deze toekomstvisie al terug zien binnen organisaties en hoe jullie vinden dat organisaties hierop zouden moeten anticiperen.